• Anonym

Kan man me o lämna bort barn vid feber?

Känner mig kluven..har 2 barn som ska till mormor o morfar idag men båda har feber,,38,5 och 38,1..
    ska på 40-års fest idag o tanken var o lämna bort barnen under natten men kan man med o göra det?
    Mormor säger ju att det e ok men hur hade ni gjort?
    E det ego o lämna bort?
    Kan man med o lämna till dagis om de har samma temp? För e ju inte sega elr så utan e som vanligt..

• Svar på tråden Kan man me o lämna bort barn vid feber?
  • Hannah76

Jag skulle aldrig lämna till förskolan med den tempen, de klarar inte en dag där. Men jag skulle lätt kunna låta dem sova hos mormor, om barnen själva velat det (och mormor med förstås).

• Fiyali

Jag fixar inte att lämna bort! Men det är jag, och inte pga barnen. Har de fin kontakt med mormor så mår de säkert inte sämre av att vara där.
    Enligt en läkare får du lämna till dagis, men om dagis personalen tar tempen på de så kommer de bli hemskickade.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • alvaereva

nej det hade jag inte gjort. inte till mormor och morfar och inte till dagis. febern är ju där av en anledning och även om inte just dina barn är så påverkade så kan det ju vara någon smitta som kommer gå runt på dagis.

• Anonym

Ok bra o veta hur andra tänker med..för den ena har haft feber i 2 dgar men det märker man inte..leker som vanligt o  äter som vanligt..Därför blev jag fundersam med dagis eftersom man inte märker ngt på dom..

• nexie

Håller med ovanstående, dagis kan man ju inte lämna dom på, men mormor skulle jag kunna lämna till om dom bara har feber och är rätt pigga i övrigt, det har jag gjort ett par gånger hittills n är dom varit sjuka samtidigt som jag haft nåt obligatoriskt i skolan....

• Hannah76

Min mamma har tagit ut vabb om vi inte kunnat, så jag ser inte skillnaden på det och ha dem där på "fritiden". Men helt av allt vill jag nog vara med mina barn när de är sjuka..

• Anonym

Ja mormor o morfar e ju bättre än vi typ..så de älskar o vara där..o för dom e det ok att de kommer men min mamma säger aldrig nej..

• Anonym

Det e ju inte det att jag inte vill vara med dom..men just den grejen att de pigga o krya fast de har feber..hoppas de e bra till månd då dagis börjar iaf..så lämnar jag nog dom idag..kanske...

• Runguska

Om bara mormor/morfar var med på det så skulle jag göra det, men förbereda mig på att få åka hem och hämta barnen ifall de blir sämre eller att det helt enkelt inte fungerar. Förskolan får man inte lämna hos, men å andra sidan så är det ju mer som hemma att vara hos mormor/morfar, barnen kan ta det lungt på ett annat sätt.

Jag skulle ha gjort det i alla fall, men bara om det var riktigt okej både för mormor/morfar och ersom föräldrar dvs. att ni litar på att de ger medicin, ringer er om det behövs osv-

• Anonym

Det jag tänker på om det smittar till mormor o morfar..e ju "bara" feber..men ändå..

• annlu748

Som sagt detta är ju en personlig åsikt och inte ett råd. 

Men jag hade Absolut lämnat bort barnen om allmäntillståndet är bra och som du säger att mormor och morfar tycker att det är okej. Det är ju du som känner dina barn bäst och är de trygga med mormor och morfar så tycker jag att det nästan är samma sak. I alla fall i vår familj där mor och farföräldrar har en stor plats i våra barns liv.
    Skulle mina barn vara väldigt påverkade av febern så tror jag inte att jag skulle ge mig iväg mest för att jag inte tror att jag skulle kunna slappna av och njuta utav festen.
    Lycka till och hoppas att det blir en rolig fest om du bestämmer dig för att gå!
  • annlu748
    Anonym skrev 2010-03-06 09:13:25 följande:
    Det jag tänker på om det smittar till mormor o morfar..e ju "bara" feber..men ändå..

Det tar nog mormor och morfar i beräkning om de sagt att det är okej att ha barnen trots att de är sjuka. Det är ju det som är det lite mysiga att de så gärna vill ha sina barnbarn hos sig trots att de är sjuka, tänk va dina barn är omtyckta =)
  • Anonym

Om dom är med på det så skulle jag kunna göra det.. 
    Men så har jag tur lite också.. Svärfar/farfar är läkare så man behöver då inte vara så orolig när dom är där.. Njut så mycke du kan av kvällen..
    Men förskolan är det nej på.. Dom får inte gå ditt när dom har feber..

• Aprilia

När min stora tjej var 3,5 år skulle vi på bröllop, han hade varit sjuk med feber i nästan en vecka. Det var såklart jättejobbigt att ha hennes hos sin mormor då men eftersom det var bröllop så valde vi självklart att gå och dessutom var hon feberfri när vi hämtade henne på morgonen dagen efter och det hade gått jättebra, men ack så jobbigt det kändes

Tuva 0401 Saga 0703 och Vidar 090914
  • Anonym
    Aprilia skrev 2010-03-06 09:21:18 följande:
    När min stora tjej var 3,5 år skulle vi på bröllop, han hade varit sjuk med feber i nästan en vecka. Det var såklart jättejobbigt att ha hennes hos sin mormor då men eftersom det var bröllop så valde vi självklart att gå och dessutom var hon feberfri när vi hämtade henne på morgonen dagen efter och det hade gått jättebra, men ack så jobbigt det kändes
    Ja det e ju det att det känns jobbigt o ego..men får försöka komma över dessa känslor kanske..o just veta att mamma aldrig säger nej fast hon egentligen inte vill..
  • lövet2

Om mormor o morfar var fullt medvetna om att barnen var sjuka, så hade jag bett dem att vara barnvakt hemma hos oss i stället. Det skulle kännas som att barnen kanske fått det lugnare och mer vilsamt hemma ...

• Gabriella83

Jag skulle aldrig lämna bort barnen på dagis när de har feber-hög eller ej,och även om de "verkar" bra hemma,orkar de inte dagis med ljudnivån och tempot,går ju inte direkt  att dra sej undan och koppla av när det är förmycket..
    Så fast man inte märker något hemma,förutom att tempen e för hög-så SKA de vara hemma.Alltid.Om de däremot inte har feber men verkar hängiga brukar fröknar ringa hem dem från dagis-det är verkligen en helt annan miljö på dagis.(arbetar på dagis)

att lämna till mor-farförälder är en annan sak tycker jag.Om de inte verkar supersjuka och febern inte är jätte hög,och de känner sina mor/farföräldrar och trivs bra,kan de väl sova där en natt om du ska på 40-års-fest.Samma sak om du "måste" gå till jobbet och tex mormor kan vabba-det är ju också en fördel för barnet.Jag tror helt klart att om man stannar hemma när barnen har lite högre temp än vanligt,eller när de verkar lite gnälligare/hängigare än vanligt,men inte har någon temp,hindrar man barnet från att bli sjukare,och de har i regel kortare sjukdomstid också,när de får vila upp sej i början..sen ser man ju om det "bara" är förkylning eller om det är tex barnsjukdom på g,då är det rätt trist att smitta de andra barnen..då är de kanske sjuka när dina  barn kommer tebx och e friska,och så blir de smittade igen...lite ot,men lite hur man borde tänka kring  vab-tror det lönar sej i längden

• Anonym

Den minsta hoppas jag febern går över på till måndag men om den andra har 38,0..o e pigg kan man säga att de har feber då? var går gränsen?

• lövet2
    Anonym skrev 2010-03-06 09:32:57 följande:
    Den minsta hoppas jag febern går över på till måndag men om den andra har 38,0..o e pigg kan man säga att de har feber då? var går gränsen?
    Du ska kolla febern på morgonen, helst innan de klivit upp. Då ska de ha under 37,5.

Svar på tråden Kan man me o lämna bort barn vid feber?