• Dockmakaren

Naturlig babyvård...tvättlappar t ex

Vet att jag läst nån gång om att ej köpa färdiga tvättlappar utan att själv fukta och ha på lite olja (?) och ha i en plastlåda.

Någon som kan bekräfta och gärna förtydliga. I övrigt mer vad man ska tänka på som nybliven förälder.  Det finns ju en uppsjö av saker och jag blir helt mörkrädd ibland när jag ser föräldrar omkring mig med allehanda inköpta krämer o attiraljer och engångsgrejor. Samtidigt svårt att värja sig om man inte är förberedd, tänker jag.

Därför vill jag vara förberedd. Så...vad ska jag INTE köpa, och vad ska jag använda istället.

jag har inhandlat änglamarks babyolja. Det är det enda. Vad kan jag använda den till? Osv.

• Svar på tråden Naturlig babyvård...tvättlappar t ex
  • Blå Flygare

Jag undrar också vad du ska oljan till Babyolja innehåller i regel mineraloljor (precis som krämer osv) och torkar ut huden. Till bad räcker det med bara vatten och om man vill ha något mot torr hud har man i lite kallpressad olja (raps, oliv, mandel...) och sen kan man smörja med det också.
    Samma olja kan man använda (mer av) i tvättvattnet för rumpan.

• tricksen

Du kan använda oljan för att få bort skorv från hårbotten men du kan ta vanligt matolja också.. Jag har några droppar olja i badvatten.

• Flickan och kråkan

Det är ju väldigt lite egentligen man behöver. Bättre att köpa på sig mer när man vet vad som behövas. Har två barn här - en på 2 år drygt och en på 10 månader. Vad vi använt i skötväg är egentligen enbart torra tvättlappar och vatten, blöjor , kallpressad vegetabilsk olja till bad och massage.

Någon enstaka gång har vi fått lite röd rumpa och då har vi använt zinksalva men det är ju minimalt så inget man måste bunkra upp i förväg direkt. Nu har vi två barn som har lindrigt atopisk eksem och har mildison (mild receptfri kortison) och fet mjukgörande salva (locabase repair) men det är ju också sådant man skaffar när och om det behövs. Är de bara lite torra fungerar ju vanlig rapsolja bra . Till vår tvååring har vi också neutral barntvål när det blir väldigt kladdiga och smutsiga händer. Har inte behövts till lillebror än. Sedan tycker jag att det är bra att ha lite febernedsättande, koksaltlösning och näsdroppar hemma för sjuka dagar. Men det brukar ju inte heller komma första tiden....

Vi bär våra barn, använder inte vagn, så det där med att släpa med en massa grejor är inte så aktuellt. Brukar ha med en handduk, blöjor och tvättlappar som jag blött med vatten i en påse och reservkläder och ett par torra tvättlappar. Ja...inte så mycket mer.

Låter som världens hippimamma när jag läser vad jag skrivit, men vi är oerhört medelsvensson. Vi ger burkmat, använder engångsblöjor och är inte minsta rädd för att använda kortison när det behövs, men man behöver faktiskt inte så mycket. Man kommer väldigt långt med handdukar, vatten och torra tvättlappar....och så blöjor. Tänk på vad du själv använder vid toabesök etc. Inte behövs ett helt artilleri .

• emindy

Oj, vet knappt vart jag skall börja!

Jag kan väl säga hur vi gjort. Vi har tygblöjor och använder frottétvättlappar hemma (när vi inte bara tvättar av rumpan i handfatet) och när vi är borta har vi med flanelltvättlappar och en liten sprayflaska med vatten och en-två droppar olja. Oljan kan vara matolja eller mandelolja, ej mineralolja.

tvättlapparna är alltså torra tills de används

• Blå Flygare

Vi använder tygblöjor mot röda rumpor Salvor funkar inte alls, gör det bara värre. Silkesinlägg kan funka, är bättre än salvor om man hittar en bra sort. Tyvärr har jag inte lyckats hitta den bra sorten jag hade till första barnet så nu till andra har vi inga. Använder potatismjöl när han blir röd trots tygblöjor.

• Flickan och kråkan

Måste slänga in en snabbfråga här till er som använder tygblöjor, ursäkta TS att jag stjäl tråden lite. Vår yngsta har precis fått blöjeksem. De är ju båda atopiker så inte helt oväntat. Storebror har aldrig haft problem med det alls och bara varit röd i rumpan överhuvudtaget 2-3 gånger på över 2 år. Blöjeksemen med lillebror känns lite småjobbigt, någon som vet om tygblöjor brukar hjälpa.....det är ju kontaktallergi och tyg brukar ju inte direkt lindra eksem så det kanske varken gör av eller till.....

• örtagård

Torra tvättlappar, blöjor och ev en lite flaska vatten om man vet man kommer vara utan en kran. Våra barn har inte bajsat så ofta så vi har sällan behövt vatten ute heller.

• Blå Flygare
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-06 11:11:28 följande:
    Måste slänga in en snabbfråga här till er som använder tygblöjor, ursäkta TS att jag stjäl tråden lite. Vår yngsta har precis fått blöjeksem. De är ju båda atopiker så inte helt oväntat. Storebror har aldrig haft problem med det alls och bara varit röd i rumpan överhuvudtaget 2-3 gånger på över 2 år. Blöjeksemen med lillebror känns lite småjobbigt, någon som vet om tygblöjor brukar hjälpa.....det är ju kontaktallergi och tyg brukar ju inte direkt lindra eksem så det kanske varken gör av eller till.....
    Tyg brukar hjälpa väldigt bra, bekymret är bara om det inte hjälper helt. I papp kan man ju vräka på med salva, men tygblöjor tål inte salvor, de blir igentäppta då så de inte suger upp. Dottern smörjde jag med miniderm och fick då vara väldigt noga med att låta den torka in ordentligt innan blöja kom på. Om man måste ha salva i rumpan går det om man lägger i en bit tyg imellan som man sen tvättar separat. Skulle det komma kräm på blöjorna så går de att få bra igen genom att gnugga med yes tvättmedel, så det funkar ju ändå. Men det blir helt klart en sak till att tänka på.
    Båda mina barn har haft hemska blöjeksem som försvunnit mha tygblöjor, läk rekommenderar ofta tygblöjor om barnen har besvärliga blöjeksem.
  • Blå Flygare

Vid skorv rekommenderar bvc här borago-salva. Det går att göra egen med gurkörtsolja och t.ex. rapsolja. Borago är latin för gurkört och det är den oljan som är det verksamma ämnet i boragosalvan. Om det nu inte räcker med bara raps/olivoljan.

• LillaFlingan
    Blå Flygare skrev 2010-03-06 11:05:27 följande:
    Vi använder tygblöjor mot röda rumpor Salvor funkar inte alls, gör det bara värre. Silkesinlägg kan funka, är bättre än salvor om man hittar en bra sort. Tyvärr har jag inte lyckats hitta den bra sorten jag hade till första barnet så nu till andra har vi inga. Använder potatismjöl när han blir röd trots tygblöjor.
    jag läste att man bör ha engångsblöjor när de har jätteröda stjärtar och byta jätteofta.... ;)

vi köpte hem massor innan 1a föddes..
    babypuder,zinksalva,oljor,.. babypudret har vi ALDRIG använt och kommer inte heller att göra det..

det vi använder är:
    babyolja (av raps!) till badet..
    lotion efter badet (oparfymerad) för han har torra fläckar..
    torra papperstvättlappar som man bara väter ned..
    zinksalva och ibland silonsalva för röd stjärt.
    sen har vi oparfymerad babytvål när han är röd i stjärten o avföringen är lös..(eller öht om avföringen av någon anldning inte är fast!)

i skötväskan har vi dock våtservetter! har inte tänkt på att man kan väta de torra och lägga i en plastpåse! SMART! ;)
Svar på tråden Naturlig babyvård...tvättlappar t ex