• AngelEye

Hur är semesterersättningen inom restaurang enligt kollektivavtalet?

Jag jobbar som extraanställd (snart heltid) på en restaurang/ett café som följer kollektivavtalet. Har kollat på hrf.net men hittar inte hur semesterersättningen betalas ut.

Just nu tjänar jag 90:-/tim (egentligen ska jag enligt facket ha 104.05 dock, så det kommer att öka snart).

Hur ligger det till med semesterersättningen inom restaurangyrket? Kommer den för sig i juni/juli eller är den inbakad i lönen?

• Svar på tråden Hur är semesterersättningen inom restaurang enligt kollektivavtalet?
  • Cakemaker

För min del kommer den separat när jag önskar ta ut den, från Maj till augusti tror jag. Brukar vara lite mer än en månadslön men inte jättemycket mer. Men lagom för att man ska kunna "göra" lite mer under sommaren.

• AngelEye

hur ligger det till med första året?
    Får man semesterersättning trots att man inte jobbat ett år? Jag har jobbat 4 månader bara.

• jojojojojo

du har rätt till semester ersättning de ånader du jobbat!

det borde stå på nästkommade lönebesked hur många dagar du har att ta ut med betald semester... men räkna inte med så många... bara några dagar...

däemot om man jobbar extra abra så brukar semester ersättningen betalas ut på varje lön... kolla det på din lönespec...

BF 2010-06-28
  • AngelEye

det står ingenting på min lönespec om semesterlön överhuvudtaget.

det står bara lön och kostavdrag, inget annat.

• AngelEye

På min senaste lönespec fick jag ut 2036:- och så står det även längst ner:

Ack.lön 4231:-
    Ack.skatt: 353:-

Var innebär det?

• Gladskit
    AngelEye skrev 2010-03-06 13:12:46 följande:
    På min senaste lönespec fick jag ut 2036:- och så står det även längst ner:Ack.lön 4231:- Ack.skatt: 353:- Var innebär det?
    Ack = ackumulerat = hur mycket du tjänat hittills i år.
    Så brukar det vara i alla fall!
    Själva lönespecifikationen avser den månad då du får pengarna. Under de rubriker som heter något med Ack hittar du hur mycket du tjänat brutto (oftast) hittills i år och hur mycket skatt som har betalats in.
Svar på tråden Hur är semesterersättningen inom restaurang enligt kollektivavtalet?