• Don Murre

mögel på andra sidan väggen! Vill bara gråta!

Jag har precis fått veta att jag har sovit med mögel på anda sidan väggen. Dvs sängen står vid väggen och på anda sidan (det är en innevägg) så är det dränkt med mögel! Är i vecka 29+5 så jag har sovit med detta väldigt länge! Nu skulle jag baa vilja gråta.. någon som vet om bebisen kan ta skada och vad för skada isåfall?!

• Svar på tråden mögel på andra sidan väggen! Vill bara gråta!
  • Lillsnufflan

Jag skulle tro att den risken är mycket, mycket liten. Du andas ju in det och framför allt är det väl dina lungor som tar skada, jag har svårt att se att det skulle gå över till bebisen. Men däremot är det ju jätteviktigt att ni åtgärdar problemet pronto, för när bebisen är ute mår hans/hennes små lungor verkligen inte bra av att utsättas för möglet en enda natt!

• Don Murre

Tack! känns nu lite lättare.. MEN det som känns jobbigt är att jag har haft problem med halsen och lungorna/andningen ganska ordentligt den senaste tiden..

• melamikaela

Vi har mögel i vårt badrum i lägenheten. Pga, fukt. Är så frustrerande. Vi skurar bort det och så håller det sig borta ett tag, men så fort det blir fuktigt så kommer det fram lite försiktigt. Så försöker vädra så mycket som möjligt och ska köpa en avfuktare. Men se till att fixa det, så slipper du ju tänka på det sen.

En liten del av dig, en liten del av mig. v.34
  • mammageno

svart mögel är inte alls så skadlig som grön, googla får ni se

• melamikaela
    mammageno skrev 2010-03-06 20:59:19 följande:
    svart mögel är inte alls så skadlig som grön, googla får ni se
    hur vet man vilken typ av mögel man har då? 
  • mammageno

ser du de inte är det ju svårt...

• melamikaela
    mammageno skrev 2010-03-06 21:18:51 följande:
    ser du de inte är det ju svårt...
    jo det stämmer ju. men det ser både svart och grönt ut, så vi har väl både och då.
  • mammageno

Jo på lukten, det är skillnad på den. Svart mögel luktar på sin höjd fränt medans grö har den där typiska fadda lukten som kommer på en gång.

• mammageno

mögel är ju en slags partikel som livmodersbarrären allra troligast kan filteras bort, det skulle väl vara skadligt om du fått det i blodomloppet i så fall, me det verkar inte troligt. hur har du känt dig då?

• mammageno

det finns mögeldödande rengörare, prova det, borde ge mer bett på det och se till att sätta in en ventil.

• melamikaela
    mammageno skrev 2010-03-06 21:20:25 följande:
    Jo på lukten, det är skillnad på den. Svart mögel luktar på sin höjd fränt medans grö har den där typiska fadda lukten som kommer på en gång.
    Hm, får väl be sambon sniffa lite på det. Själv tycker jag inte att det luktar någonting, men det kanske det gör. Ingen annan som har påpekat nått iaf.
  • mammageno

då är det nog svartmögel mest, surt att det är så, men jag vet hur jobbigt det är, me nu har vi byggt nytt badrum så jag är glad...

• melamikaela
    mammageno skrev 2010-03-06 21:23:31 följande:
    det finns mögeldödande rengörare, prova det, borde ge mer bett på det och se till att sätta in en ventil.
    bor i hyreslägenhet och lägenheterna är inte nybyggda så dem har bara en liten ventil och den hjälper ju tydligen inte. mogeldödande medel, säger du? det ska jag köpa. skönt med nytt badrum! svartmögel, ja det låter ju inte mysigt.
  • mammageno

Ja, jag har bott i lägenhet och haft det så sedan i hus som behövdes reoveras, men det är e lyx!

testa att sätta in en elektrisk fläkt ( elinstallation av behörig) i det bef. hålet kanske? svårt man vill ju inte när det är hyres... 

• Strumpan08

Tror inte att varken det hjälper att skura bort möglet eller att köpa mögeldödare, det tar bara bort det allra ytligaste synliga möglet, men mögelsporerna är mycket små och flyger i luften och sätter sig överallt och kommer bara att återkomma igen. Det enda som hjälper är att riva ut rubbet och sätta ordentliga byggnadsfläktar i några veckor tills det torkat igenom verkligen.

När jag bodde hemma hade vi fuktskada i badrummet, det syntes inget mögel, men jag fick problem med astma och allergi, slutade så fort jag flyttade hemifrån. Aldrig mer att jag bor på ett sådant ställe.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
Svar på tråden mögel på andra sidan väggen! Vill bara gråta!