Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Bugaboo-tråd nr 21

Vi har haft en Cameleon till vår pojke, som nu är 16 månader och har tyckt att den har varit toppen. Förutom att bromsen gick sönder och vi fick vänta hela sommaren (över tre månader) på ett nytt chassi.
    Nu har vi i alla fall precis köpt en Bee, för att ha på  resor bl a. Tyvärr inte den nya modellen eftersom den inte hinner komma innan vi åker på semester i slutet av mars. Vi missar precis releasen (15:e i Holland?). Så nu får vi leva utan förbättringarna. Men vi fick den litet billigare (rea på Bonti pga den nya modellens antågande) i alla fall. Transportväska är också inköpt, så nu hoppas vi att den överlever flygresorna.
    En kaki-färgad suflett blev det. Vår Cameleon har sandfärgad bas och röd suflett etc. samt ensandfärgad sommarsuflett. Den nya Bee-modellen ska visst komma i special edition med sandfärgad bas och även i ny färg på sommarsufletten.

• Primrose
    Joddan skrev 2010-03-08 12:24:57 följande:
    Hahah, kanske tills man lärt sig Annars ÄÄÄLSKAR jag min Macbook och Iphone! <3
    Har själv Mac - och de är ju toppen och jättelätta att ha att göra med - eller hur?!
  • Primrose

En del kallar t o m Bugaboon för barnvagnsvärldens motsvarighet till Mac/Apple. Det är därför jag gillar den.

• Primrose

A propos vad man hänger över vagnen på sommaren. Vi körde med parasoll och sommarsufflett förra sommaren och det fungerade oftast bra. Vi köpte också det utmärkta UV-skyddet och använde det ibland när solen var stark och parasollet inte räckte till. Det är ju ganska luftigt (samma material som i sommarsufflettens "UV-luckor").

Under de andra årstiderna har vi använt regnskyddet ibland för att skydda mot blåst. Eftersom jag har velat se min pojke i vagnen (helst när han var spädbarn, nu är han 16 månader) så har jag aldrig velat hänga över en filt och något som inte är litet transparent.

• Primrose
    Shoegirl skrev 2010-03-11 16:24:31 följande:
    Utmärkta? Det ger ju mindre skydd än en tunn bomullströja. Jag skulle aldrig använda det till en bebis. Det rekommenderas inte att ha så lite skydd när solen är stark.
    Pratar vi om samma sak? Jag menar alltså det UV-filter (ämnat för Bugaboo Cameleon) man täcker vagnen med, och det har samma tyg som i sommarsufflettens "luck"-delar, tror jag. Mitt barn låg naturligtvis inte naket i vagnen vid dessa tillfällen utan hade tunna, heltäckande, bomullskläder på sig, samt sommarsufflett. Det handlar alltså om när vi var ute och promenerade. Utmärkt är det för att det, jämfört med andra UV-skydd för vagnen, sitter så bra på och verkar luftigt ändå.
  • Primrose
    Fröken Småland skrev 2010-03-12 07:24:18 följande:
    Ouch med tanden Är det någon mer än jag som blir provocerad av de sexton auktioner med sufflettmönster som ligger på Tradera? Kommer inte nya Bee snart??? *stampar otåligt med foten*
    15/3 släpps den i Holland och det tar nog minst en vecka eller två innan den når Sverige, tyvärr. Vi var ju därför tvungna att köpa den gamla modellen eftersom vi åker på semester med Bee redan den 22/3. Suck - inget att göra åt!
  • Primrose
    Ia 70 skrev 2010-03-12 15:18:26 följande:
    Ååååå man kan inte köpa en billig budget vagn bara för resano sedan köpa den nya.
    Nej, absolut inte. Skälet till att vi ville ha en Bee var att lillen kan sitta vänd mot oss och så vill vi ha det när vi åker till en riktigt trafikerad och hektisk storstad. Alla små budgetvagnar har ju barnet vänt utåt. Om vi inte hade rest hade vi inte köpt en ny vagn över huvud taget, på ett tag. Vi klarar oss bra med vår Cameleon här hemma.
  • Primrose

Hur lägger man in en bild i bildtråden. Kan man kopiera den från det egna galleriet på något sätt (ja, jag är oteknisk!).

• Primrose
    SaraSelinda skrev 2010-04-05 20:40:30 följande:
    - Hade en BRIO Sing innan med svängbara framhjul och det hände ALDRIG att vagnen rörde på sig som buggan gör nu. - Finns inte remsor på alla bussar. - Jag släpper ALDRIG vagnen utan håller i den ordentligt, annars vet man aldrig vad som kan hända. Då måste jag ha skaffat fel vagn då om jag ska behöva låsa och låsa upp framhjulen hela tiden då jag åker buss minst 4 gånger per dag. BRIO Singens framhjul rubbades inte när man åkte buss.
    Vår Cameleon (levererad oktober 2008) had en konstig broms ,vilket vi inte riktigt förstod utan vi trodde att det skulle vara så. Man fick dra ganska hårt i bromsen för att den skulle fungera. Så småningom, efter c:a sju månader gick broms"vajern" av och vi väntade sedan i tre månader på ett nytt chassi (det var sommar). Till saken hör att jag åker mycket buss och framhjulen svängde väldigt mycket och jag var därför tvungen att alltid låsa dem. När vi sedan fick ett nytt chassi och en korrekt fungerande broms, var det inte lika vingligt på bussen och jag låser sällan hjulen nuförtiden.
  • Primrose

Jag behöver ett litet tips....

Vi har haft vår Bugaboo Cameleon sedan vår pojke föddes, hösten -08 och har varit jättenöjda. Men bromsen har dock gått sönder två gånger så att vi har fått nya chassin, på garantin. Nu går ju garantin ut och jag är litet orolig att bromsen ska gå sönder igen. Vi har nu ett helt nytt chassi, så det vore kanske bra att sälja den nu? Vi har en Bee sedan i mars och har bara använt den sedan vi skaffade den, eftersom den är så skön att ha på sommarhalvåret. Nu hör till saken att vi kanske får ett litet syskon i mars och behöver vi nog en annan lösning, vad gäller vagnfrågan. Vi funderade på att sälja Cameleon, köpa en vanliga sittvagn från Brio (med rejäla hjul) som vi kan ha den kommande vintern och sedan skaffa en ny syskonvagn eller liknande när/om behovet finns nästa sommar höst (och då få en ny garanti). Eftersom syskonet kommer i mars funderade vi på att dels använda bärsele/sjal till den lill* i början och dels (när väglaget tillåter) ha babyn i Been under våren och sommaren.

Vi har dock tyckt väldigt bra om Cameleon. Men litet skeptisk vad gäller bromsens hållbarhet. Vad kostar ett nytt chassi, om man måste bekosta det själv?

Alla tips och råd uppskattas varm!

Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21