• S a C

Bugaboo-tråd nr 21

Noas mamma skrev 2010-04-28 23:14:52 följande:
    asså uppsydda parasoller ställer jag mig tveksam till. Jag gjorde det en gång med ett gammalt där själva tyget gått sönder i. Å ja visst... snyggt blev de ju men säkert? nä knappast. Jag kollade runt banne mig överallt efter tyg som var UV säkert. finns iaf inte att uppbringa på mina breddgrader. Tygaffären här borta som e gigantisk tittade på mig som om jag vore helt knäpp när jag bad om det Så mitt svar på de e, hittar du nån som syr upp så kommer det bli dyrt! och förmodligen så e de inte ett säkert parasoll heller!
    Fast man mäter solskyddsfaktor på vanligt tyg. Det beror på hur tätt vävda fibrerna är. Mörkläggningstyg skyddar bättre mot uv-strålning än vanligt bomullstyg osv.
    Kommer inte ihåg exakt, men till exempel en vit t-shirt har ca 10 i solskyddsfaktor.

Och som Fröken Småland skriver är det nog inte värre med ett tygparasoll än en tygsuflett.
  • S a C
    Fidi skrev 2010-08-13 00:03:12 följande:
    Åh nu har jag hittat rätt!

Vi ska inhandla barnvagn snart, och valet har bivit en Bugaboo camelon.
    Min fråga är nu.

Borde jag köpa vinterhjulen till? Och Vilken bilbarnstol är det man kan klicka fast med adapters? 
    Vi köpte vinterhjulen nästan direkt. Dom små hjulen kloggar igen rätt fort av snön.
    Sen tycker jag att mugghållaren är oumbärlig också.  
  • S a C
    lolo21 skrev 2010-09-16 15:16:19 följande:
    Halloj

Nu har buggan blivit tvättad, smörjd och ihopsatt med nytvättad klädsel. Den är såå snygg med sin nya P&T-mjuklift:)

Har en fråga. Sufletten är så "vek" eller vad man ska säga, den är liksom slapp och inte spänd. Det var så även innan, så det har inte blivit sen vi satte ihop den på nytt. Hur kan man fixa så den blir mer spänd?
    Du har alltså liggdelen på?
    Då har jag upplevt att tyget blir slappare. Har märkt det när jag syr egna sufletter...
    Det är för att vinkeln på liggdelen är rakare och den lilla flärpen som går över chassikanten inte kan bli lika spänd. I så fall ordnar det sig när du byter till sittdelen.
  • S a C
    Hannah74 skrev 2010-09-19 22:45:15 följande:
    Jag har helrätt. Man FÅR länka både t sina egna och till folk man känner. Annars hade jag såklart inte gjort det. Kolla bara in traderatråden som sagt. Varit tillåtet sen "ägarbytet"
    Vad konstigt, för under forumregler står samma sak som innan:

"Ett reklamfritt forum

Forumet får inte användas i reklam- eller marknadsföringssyfte utan redaktionens tillstånd. Endast oberoende tips är tillåtna. Annonsering får heller inte ske i forumet. Privatpersoner som vill annonsera hänvisas till Köp & Sälj. Företag som vill annonsera hänvisas till vårannonsavdelning. "

Har du nån länk eller nåt till vart det är skrivet av FL att det är okej?
  • S a C
    FridaLee skrev 2010-09-21 09:52:09 följande:
    Det ska väl sitta en tyg ettikett fast sydd på sidan har jag för mig
    Fast, min tyglapp sitter inte på vänster sida...
    Däremot ser jag också två loggor på varukorgen.  
  • S a C
    Joddan skrev 2010-09-24 13:55:45 följande:
    Har man verkligen åkpåse till barn över 1 år? Tycker det känns onödigt? De har ju overaller etc på sig? Hur ska de få plats i en åkpåse?
    Min son är nästan 90 cm.. 
    Hade åkpåse förra året när äldsta dottern vad 2,5. Hon fick precis plats. Och hon tyckte det var väldans mysigt att sitta där.
    I år blir det ingen, hon är för stor.

Om barnet bara sitter still i vagnen så blir det fort kallt. Kan vara skönt med nåt extra skydd när man är ute på promenader då.
    Men till ett större barn funkar säkert en gosig filt lika bra som åkpåse.
  • S a C
    Insomnie skrev 2010-10-19 22:20:13 följande:
    Har en fråga till er som sytt egna sufletter.. Har ni valt speciella tyger eller har ni impregnerat tyget? Tänker att det är bra om det står emot lite regn i alla fall..
    Nej, jag tar dom tygerna jag gillar helt enkelt! Det är några lager med tyg i en suflett så det står emot lite väder även om det är tunn bomull.

Men självklart kan man impregnera tyget om man vill att det ska stå emot några droppar regn.
  • S a C
    Insomnie skrev 2010-10-20 12:10:53 följande:
    Jag har hört att det finns någon typ av vax som man kan gnida in i tyget så att det ska bli vattenavvisande och så.. Det borde ju hjälpa lite mot vind också kan man tycka.. Måste nog undersöka lite mer 
    Hm, jag vet bara att man kan vaxa tråden när man ska sy för hand.

Man jag tycker som sagt det räcker med vanligt tyg som impregneras.

Lycka till med mönstret! 
  • S a C
    Embla82 skrev 2010-10-26 09:58:24 följande:

Hallå! Jag har köpt mig en bugaboo cameleon och har sett att många har sytt egna sufletter till den. Är det någon som vet var man kan få tag på mönstret? 

Det säljs färdiga mönster på Tradera bland annat.
    Eller så får du be någon av oss inbitna suflettmakare att hjälpa dig.  
  • S a C
    straw2008 skrev 2011-04-26 22:27:23 följande:
    Jag vill oxå att fler företag ska börja göra topset i andra färger o tyger, behöver verkligen inte vara original. Som bemz gör för ikeasoffor !! Affärside någon :0)
    Det finns ju jättemånga som syr topset i alla möjliga tyger. Flört 
  • S a C
    Surkatt skrev 2011-08-08 21:23:40 följande:
    Hm... en sak jag undrar över... de här mugghållarna som alla är så förtjusta i... Använder ni såna allihopa? Till vaddå? Ni kan väl omöjligt springa runt med en latte hela tiden? Eller gör man så? 

Har en som ligger här hemma och skräpar och efter att ha sagt att jag inte använder krokarna till froggen och sen kommit på att de är skitbra så undrar jag om det är nåt jag missat med mugghållaren också.. Så jag inte ångrar mej om jag säljer den...

Har för övrigt sytt en dyna till ny... Hade för jäkla strul med kantbanden... Blir galen på kantband. Nästa dyna jag syr blir antingen vändsydd eller med skumgummit mindre än själva tyget så att jag bara behövr kanat runt tyg och inte det j-kla skummet. Två nålar gick, och ganska mycket tålamod. och det ser ut som crap. Men man får inte titta så nära. Bild läggs upp i mitt galleri om några dagar eller när tid finns om nån är nyfiken... Klar förbättring mot den förra iallafall ( men det kunde knappast bli sämre heller... )
    Skumgummi är skitsvårt att sy i... Testa några lager med plattvadd nästa gång istället! Det använder jag iallafall när jag syr dynor. Det är även luftigare för barnet att ha bakom ryggen än skumgummi.

Mughållaren använder jag till allt möjligt. Mobilen, nycklarna osv. Ganska sällan till drycker. =)
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21