Inlägg från: Helene OSV |Visa alla inlägg
  • Helene OSV

Bugaboo-tråd nr 21

Jaaa, nu får jag vara med här!!
    Köpte imaj:s bruna fina cam som nu står med en orange suflett och min fina Florinväska (orange/rosa/gul med vita moln!)

Så fort jag orkar ska jag försöka mig på att sy egna sufletter och väskor!

Har ju egentligen inte små bäbisar i vagn så den var ju tänkt till Valter (2 år) men den ÄR ju så fin med liggdelen så NÅN gång kanske man tar nån "finpromenad" med bäbis.
    Iofs passar ju min fina Sino Hjortron (en orange elastisk bärsjal för den som inte vet) superbra till vagnen!

• Helene OSV

Nån som kan tipsa om ett fint lammskinn att ha i camen? (helst svart, grått eller brunt)

• Helene OSV
    straw2008 skrev 2010-07-27 10:29:19 följande:
    Skulle personligen ALDRIG bara bära min nyfödda i sele, nää en nyfödd måste ha en liggplats! Skulle inte funka med lämning o hämtning för oss, plus att det kan vara -20 i mars o hur fixar man det med jacka o nyfödd....

Vi kör våran bee året runt, jag fick min nyfödda i jan o jag körde den from då, det plogas där vi bor. Sen hade vi åxå en P& T som vi tog vid mkt snö.

Var o hur bor du ?
    Oj, jag tänker precis tvärtom! Jag skulle ALDRIG lägga en nyfödd i vagn! Absolut inte mitt i vintern. (hade första barnet i vagn och det kändes jättejobbigt, jag stannade och kollade henne hela tiden, i sjalen känner man ju bäbisen hela tiden)
    Jag har haft mina (och kommer att ha bäbisen) i sjalen (elastisk långsjal, så det är typ tre lager tyg på bäbisen och den sitter nära nära och myser) med vanliga kläder plus fuskpolo, sockar, mössa och plyschjacka och sen har jag min vinterkappa runt oss båda, är det riktigt kallt har jag en fleecefilt runt bäbisens rygg också. Och jag bor i norrbotten.
  • Helene OSV
    viktoriaw skrev 2010-07-27 13:38:37 följande:
    liten fråga kan man använda cam i norrbotten med mycket snö och ibland dåligt plogade vägar samt skog med ojämn teräng, tacksam för snabba svar

vill göra en beställning nu
    Det hoppas jag verkligen!
    (köpte iofs min från en i boden och det verkar ju ha funkat där)
    Jag har iaf kört andra vagnar med typ såna hjul. (iofs inte i skogen)
  • Helene OSV
    Vår lilla godis skrev 2010-07-27 13:43:51 följande:
    Hej på er!

Vi har en dotter på 15 månader och väntar tvåan i början av januari. Har kikat lite på syskonvagnar, och blev allt annat än glada. Det känns inte som att det finns någon man vill ha. Helst skulle vi bara vilja behålla vår Cameleon, men det kommer nog att behövas en syskonvagn med bara 1 år och 9 månader mellan barnen...

Någon annan som varit i samma sits? Alltså - älskat sin bugga, men varit tvungen att köpa syskonvagn? Vilken valde ni till slut? Blev ni nöjda?

De som vi hittills har tyckt varit minst dåliga är Babyjoggers City Select (men den känns så lång...), Phil and Teds (men den känns lite svårkörd, verkar inte ha så bra kvalitet och en del andra minus), och eventuellt iCandys Peach som syskonvagn (men den var ju inte direkt snygg, och sitsarna kändes så små...).

Någon som befunnit sig i samma val? Vad valde ni? Vad stör ni er på mest med den nya vagnen?

Ps. Läste på nätet att det ryktas att Bugaboo ska släppa en syskonvagn till hösten. Det vore ju drömmen, men vågar man verkligen hoppas på det? Tror ni man kan få tag i en till december då? Hur lång tid brukar det ta från att de släpps tills att de finns ute i handeln?
    Det blir ganska precis två år mellan Valter och bäbisen och vi kommer INTE att köpa nån syskonvagn (det är två år mellan Olivia och Sigrid och tre år mellan Sigrid och Valter och vi har aldrig haft nån syskonvagn)
    Valter kommer att få åka i camen tills jag tycker att bäbisen är tillräckligt stor för att åka vagn (kring 6-7 månader) tills dess bär jag i sjal hela tiden. Sen köper vi nog en ståbräda, då är ju Valter drygt 2½ och kan ju gå själv men en ståbräda har jag faktiskt saknat tidigare, när Sigrid var liten.
  • Helene OSV
    Galia skrev 2010-07-27 14:06:07 följande:
    Helene OSV: Lite OT kanske men kan du rekommendera någon särskild sjal. Har tänkt köpa en elastisk sjal till att börja med, men det är ju en djungel vilken man ska välja...
    Jag gillar Sino till småbäbisar, sen har jag en BabyBundler (lite tjockare) upp till 8-9 kg och sen har jag en vävd långsjal, Storchenviege.
  • Helene OSV

Alltså... nog är den väl DYR?!?!

Skulle aldrig betala över 10000:- för en vagn!
    (köpte begagnat, i nyskick, för 6000:- det var nog min smärtgräns.)

• Helene OSV
    Honey1982 skrev 2010-08-06 16:26:09 följande:
    Ni som har mugghållare - är den bra? Hade mugghållare till sonens Emmaljunga och den var inte alls bra, men jag är ju sugen på att ha en ändå.
    Själva mugghållaren är väl bra men har man en klåfingrig unge så lär man ju inte få ha sin egen dryck där utan bara barnets!
    (tog bort min efter 5 minuter.)
  • Helene OSV
    Coca cola light skrev 2010-08-20 21:46:07 följande:

Vill tipsa er om en fantastisk filt som jag använder till min vagn. En amningsfilts som har många andra funktioner och speciellt till oss som har en bugaboo.  Jag har en som jag använder varje dag.  

www.byjezz.com/1coverme.htm

Å herregud!!
    Vad tusan ska det vara bra för?? Skulle ALDRIG få för mig att täcka över bäbisen när jag ammar! Så enormt onödigt!
  • Helene OSV
    Coca cola light skrev 2010-08-21 01:29:22 följande:
    Kul reaktion att få när man försöker att vara snäll och tipsa om saker.
    Jag blir bara så less på att folk tycker mer och mer att amningen bör skötas diskret och t.o.m. under en filt!
    Tycker att utvecklingen går åt helt fel håll!
  • Helene OSV
    Asereht skrev 2010-08-21 18:08:04 följande:
    Håller med dig där. Det är synd att man måste smyga med något så naturligt och oförargligt. De felsta skyler sig faktiskt självmant och sitter inte och flashar hela tuttarna vid ammning. Men i media och här på FL låter det ofta som om det handlar om blottande.

Däremot tycker jag att det kan vara bra att täcka över ibland för att avskärma liten. Min lilla har nu haft en ganska lång period där allt som händer runt omrking är väldigt intressant vilket innebär att han släpper taget och ska titta sig omkring när det är mkt rörelse runt omkring. Då är det bra med något att skärma av med. Men jag använder oftast filten vi har i vagnen eller en sjal. Det är ju bara tillfälligt.
    Jag ammar precis var och när som helst men inte flashar jag med tuttarna för det!
    När mina varit i den åldern då de varit mer intresserade av omgivningen har jag haft dem i bärsjalen och ammat gåendes eller ståendes/gungandes.
  • Helene OSV
    Coca cola light skrev 2010-08-21 20:36:59 följande:
    Jag ser mer på det hela att fler mammor som idag inte är bekväma med att amma offentligt kan hitta alternativ som gör att de inte behöver söka upp speciella rum eller tom väljer att inte amma sina barn om de är iväg någonstans.  Filten är nog inte skapad för att "folk" inte ska störas av amningen.

Visserligen men det är ju attityden hos andra som gör att mammor inte är bekväma med att amma offentligt! Det är DET jag stör mig på!

Fruktansvärt tråkigt att mammor ska känna sig så obekväma!!

• Helene OSV
    solouniko skrev 2010-09-07 09:01:18 följande:
    Instämmer! Milla satt som en otbåge i hennes gamla teutonia så camen var verkligen en dröm när vi köpte den när hon var 5-6 månader. Hon satt som en smäck och fick ändå "sitta upp" (i viloläget) och se överallt som hon ville. Hon älskade det!

Funderar lite på syskonvagn om än det är ett tag kvar. Vi har ju cameleon och bee nu och jag älskar båda. Om vi ska köpa någon syskonvagn så måste jag förmodligen sälja någon av de andra.. Vilken isåfall? Milla kommer vara 2 år och 2 månader när bebisen kommer. Helst hade jag velat ha kvar båda vagnarna och klarar mig med ståbräda såklart.. Eller nä, allra helst hade jag velat se buggans syskonvagn typ NU :-.D
    Jag hade behållit båda vagnarna och kört med sjal till bäbisen första tiden. (camen är ju så smidig att lägga ner bäbis i ifall man behöver, typ om man sitter på ett café eller nåt och inte vill ha kvar den i sjalen.) Komplettera med ståbräda sen efter några månader,
    Skulle faktiskt aldrig köpa syskonvagn om jag inte fick tvillingar eller hade VÄLDIGT tätt mellan barnen. (typ max ett år)
  • Helene OSV

Om man ska sy en suflett med ett vanligt vävt tyg utanpå, vad är bäst att ha som innertyg då?
    Typ lakansväv? Ett tjockare vävt (samma som yttertyget) Fleece??
    Såg att Mamma på vift hade använt markisväv!?

• Helene OSV
    mamma på vift skrev 2010-09-08 10:32:54 följande:
    Håller med Asereht om att det är yttertyget som styr lite vad man har på insidan. På min sufflett som jag la i bildtråden har jag ett tunnt bomullstyg typ lakansväv på utsidan då ville jag ha ett kraftigare tyg på insidan så att jag kan använda suffletten under höst och vinter utan att det ska blåsa igenom. Jag valde markisväv då detta är ett ganska tunnt tyg men står emot väta och blåst. Även dralon fungerar bra.

Har du ett kraftigare vävt bomulltyg så kan du använda vanligt bomulltyg alá lakansväv. Annars skulle jag som sagt satsa på markisväv eller dralon.
    Dralon?

Det är Jofotex vävda landskapstyg jag hade tänkt använda (men tänkte försöka få tag i ett mönster först och testsy nån suflett innan jag sätter saxen i det)
  • Helene OSV
    yrväder skrev 2010-09-12 10:28:36 följande:
    Annars kan jag ju lägga ner att köpa nån av dom nya modellerna, bebisen kommer ju i februari och att vänta 1-2 månader och ha lånevagn då går ju, men inte om det kommer på hösten, då får det bli en cam isf.
    Du får väl bära i sjal de första månaderna och köpa en vagn sen! (man behöver ingen vagn i början!)
    Du har ju ett helt gäng sjalare i närheten som kan hjälpa dig!
  • Helene OSV
    yrväder skrev 2010-09-12 12:49:57 följande:
    undra om sambon går med på att man köper två vagnar?  
    Jooo, köp en begagnad cam (inte såå lätt att hitta här uppe men... jag hade ju tur iaf) och beställ en ny sen när de kommer. Då kan ju sambo "få" camen som sin egen och du kan ha den nya alldeles för dig själv!
    (så har vi gjort, Martin har "fått" den gamla city jeten och camen är alldeles bara min! Han "racear" alldeles för mycket för att jag ska känna mig bekväm med att han kör camen!)
  • Helene OSV
    lolo21 skrev 2010-09-13 07:53:56 följande:
    Min cam är ju väldigt blå;P Om bebisen blir en tjej så vore det ju kul med lite mer neutrala färger, eller allra helst rosa. Men det kan jag ju inte köpa nu;P Men en ny suflett, vart kan man hitta snygga? Måste ju passa till mörbkblå då eftersom jag har det på liggdelen o varukorgen..
    Varför kan du inte köpa rosa nu?

Brunt passar bra med mörkblått (fast jag gillar inte blått öht) eller nåt fint mönstrat tyg!
  • Helene OSV

Nä, Holger är nog ingen vagnbäbis!

Testade för första gången idag då jag skulle prova kläder och inte kunde ha honom i sjalen... det funkade inte alls, det var väl ok i kanske fem minuter att ligga i vagnen, sen fick mormor bära.

Men den ÄR ju himla bra att lasta grejer i och att byta blöja i så man slipper äckliga toaletter. Och så är den ju himla snygg också!

Så jag ska iaf INTE köpa vinterhjul, inte till denna vinter iaf, Han lär ju inte börja åka vagn förrän tidigast till våren ändå!

Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21