Inlägg från: Vår lilla godis |Visa alla inlägg
  • Vår lilla godis

Bugaboo-tråd nr 21

Hej på er!

Vi har en dotter på 15 månader och väntar tvåan i början av januari. Har kikat lite på syskonvagnar, och blev allt annat än glada. Det känns inte som att det finns någon man vill ha. Helst skulle vi bara vilja behålla vår Cameleon, men det kommer nog att behövas en syskonvagn med bara 1 år och 9 månader mellan barnen...

Någon annan som varit i samma sits? Alltså - älskat sin bugga, men varit tvungen att köpa syskonvagn? Vilken valde ni till slut? Blev ni nöjda?

De som vi hittills har tyckt varit minst dåliga är Babyjoggers City Select (men den känns så lång...), Phil and Teds (men den känns lite svårkörd, verkar inte ha så bra kvalitet och en del andra minus), och eventuellt iCandys Peach som syskonvagn (men den var ju inte direkt snygg, och sitsarna kändes så små...).

Någon som befunnit sig i samma val? Vad valde ni? Vad stör ni er på mest med den nya vagnen?

Ps. Läste på nätet att det ryktas att Bugaboo ska släppa en syskonvagn till hösten. Det vore ju drömmen, men vågar man verkligen hoppas på det? Tror ni man kan få tag i en till december då? Hur lång tid brukar det ta från att de släpps tills att de finns ute i handeln?

• Vår lilla godis

Tack för era svar!

Passau och Bohusbebis: Roligt att ni är nöjda med P&T. Det är den jag är mest intresserad av, men sambon gillar Babyjogger bättre. Det blir nog en Sport om vi väljer P&T, eftersom man kan ha den längst. Jag har läst att många stör sig på att det inte går att fälla syskonsitsen i liggläge, är det något som ni har haft problem med?

• Vår lilla godis

Någon mer som har problem med att barnet (16 månader) biter på bumperbaren typ heeela tiden? Nu har det nästan börjat lossna små flisor Tips?

• Vår lilla godis
    mamma på vift skrev 2010-07-31 21:18:14 följande:
    Sy ett bumperbarskydd och trä på!!
    Att man aldrig tänkt på det
  • Vår lilla godis
    Kavat skrev 2010-08-02 15:15:22 följande:
    Råkade visst få med mig den nya ståbrädan hem från affären idag. Cool Solig
    Känns som ett bra köp, så nu ryker den gamla. Inget fel på den gamla egentligen om man inte måste plocka ihop vagnen dagligen för att stuva in i bilen. *lat och bekväm*

Men skrattade lite åt försäljerskan efteråt. Jätte trevlig, men hon var inte så glad i någon vagn verkade det som. Hon snackade skit om 3 vagnar på fem minuter typ. Fast buggans största fel var att den var dyr. Drömmer
    Jag förstår inte varför folk verkar tycka att buggan är så dyr, det hör man ju ofta. Men den är ju knappt dyrare än andra vagnar...
  • Vår lilla godis
    Fröken Småland skrev 2010-08-02 16:40:45 följande:
    Fast dryga tio papp för en barnvagn måste väl ändå anses som riktigt riktigt dyrt? Man kan ju få en ny och helt brukbar vagn för runt en fjärdedel av de pengarna. Sen är det upp till användaren om man tycker att det är värt de extra pengarna. Jag skulle t ex aldrig pröjsa 20.000 för en soffa, de från IKEA duger gott till mig.
    Det kanske är så, men när vi kollade för 1,5 år sedan tyckte vi att typ alla vagnar kostade ungefär samma. Då kollade vi iofs bara välkända varumärken, och nya vagnar. Men vi tyckte att de andra kanske kostade strax under 10 000, buggan strax över. Inte så stor skilland. Men vi kanske inte letade så noga, var rätt säkra på vad vi ville ha
  • Vår lilla godis
    Madzo skrev 2010-08-02 22:29:51 följande:
    Var får jag tag på det? Skrattande

Har bett sambon kolla om han kan fixa till det jag med, men än har inget hänt...Flört Haha. Men man kan köpa ett servicekit har jag för mej? Finns det alltså grejer man kan smörja med & sånt i det?

Tänkte jag skulle höra mej för om det är vanligt att det gnekar & gnisslar så mycket, eller om det är nått knas med vårt chassi..?
    Vår vagn är ljudlös, och välanvänd sedan mars -09. Vet dock inte om det är vanligt med gnissel eller ej, vi kanske bara har haft tur?
  • Vår lilla godis
    yrväder skrev 2010-08-04 23:09:10 följande:
    Vad jag fattat så kommer det ingen syskonvagn nästa år, nån hade mejlat, och det lät som att den var iaf 2 år bort.

Jag hoppas dom kommer med en vettig terrängvagn! Inte för att jag vet hur jag vill att den ska se ut eller jo, helst som camen, fast med två stora svängbara hjul fram
    Åh nej, vad synd. Jag som gick och hoppades att det skulle komma en nu i höst
  • Vår lilla godis
    Duefigli skrev 2010-08-09 09:48:02 följande:
    Hmm... Jag har använt 3:an till parasollet på min Cam, men fäster den på ramen, på skumgummit. Helfel eller?

Tyckte parasollet satt bättre på ramen nära suffletten än... ja, var det nu ska sitta?

En till fråga, hur gör ni när ni lastar ur vagnen ur bilen för att inte repa den? Jag måste alltid lägga ner den på marken och det känns som att man förstör vagnen onödigt mycket då sidan av de små hjulen och handtaget läggs mot backen. Gör jag fel, typ har den åt fel håll? Nåt knep jag inte kommit på?
    Jag brukar bara fälla ned handtaget mot marken, och sedan lyfta upp vagnen i den där pinnen som varukorgen sitter fast i. Då fälls den ju ihop, utan att ligga på marken. Förstod inte riktigt hur du menade att du brukar göra?
  • Vår lilla godis
    yrväder skrev 2010-08-14 12:21:58 följande:
    Ni som har beställt vagn från pramworld, vad har ni fått betala på ett ungefär i frakt?
    Vi beställde vår Cam där + Babyskydd med Isofixbas. Det skulle skickas i tre paket, och varje paket skulle kosta 20 GBP, sa dom Men när vi kollade på kontoutdraget efter nån månad upptäckte vi att de måste ha glömt att ta betalt för frakten iaf, blev lite för billigt annars
  • Vår lilla godis
    t e a skrev 2010-08-14 21:27:03 följande:
    Några frågor!!!!!!

Jag har en cam köpt i jan 2008, chassit har gått sönder... första gången det gick sönder var inom de två åren som garantin gäller och jag fick ett nytt, efter ett halvår med nya chassit har det nu gått sönder  - blev det två nya år på garantin när jag fick nytt?

Chassit har nu gått sönder i de vita knapparna som man trycker på när man viker ihop det, en av knapparna "går inte tillbaka" utan ena sidan av chassit är mer eller mindre "vikbart" hela tiden - någon som varit med om det? var det lätt att laga?

Affären i Helsingborg där jag köpte vagnen har stängt - vart vänder man för att få vagnen lagad?

Hoppas att nån kan svara på mina frågor!
    Det låter som precis samma fel som vi precis upptäckt på vår Cam, ditt "nya" fel med de vita knapparna. I vårt fall upptäckte vi en spricka i den svarta ringen som den vita knappen sitter fast i, den har liksom delat på sig lite, det är därför knappen inte går tillbaka längre. Vi köpte vår vagn via en engelsk sida (Pram World), mailade dem och beskrev felet, och de svarade på en gång att de skulle skicka en ny. (Mkt nöjd med den servicen!)

Den vita knappen hör förresten inte ihop chassit, utan den sitter på sittdelsramen, så det är den vi kommer att få utbytt. Tror jag har läst någonstans att man ska höra av sig direkt till Bugaboo om butiken man köpte vagnen av inte finns kvar, men det finns nog någon annan här som kan det bättre.
  • Vår lilla godis
    yrväder skrev 2010-08-15 11:44:40 följande:
    Men du köpte inte det där paketet där dom delarna ingår? Utan du köpte dom lösa var för sig? För det är nog paketet som blir intressant, men knäppt om man köper ett paket isåfall och dom skickar delarna var för sig med den frakten....

Kanske får mejla dom innan och höra.
    Jo, det var det paketet vi beställde. Det ingick väl en åkpåse och adaptrar också. De skickar det i tre paket, eftersom grejerna är förpackade så från tillverkaren tror jag. Det är ganska stora saker att skicka, så det kanske inte går att skicka dem i ett enda paket. Jag tror chassit till vagnen låg i ett paket, resten av grejerna till vagnen i ett annat paket och sedan babyskyddet och basen i det tredje paketet. Något sådant. Men ring och fråga, de är jättetrevliga
  • Vår lilla godis
    yrväder skrev 2010-08-16 17:20:06 följande:
    Jag mejlade dom, och dom ville ha 72 pund för frakten Ok att du köpte lilla paketet, men det enda som skiljer är ju basen till bilstolen, och så mkt kan ju inte den väga.
    Jo, basen väger massor! Men det verkar ju skifta lite i fraktkostnad då. När vi beställde samma paket (med isofixbasen) 2009 så skulle dom som sagt ha 60 pund. Vänta nån månad och se om det sjunker
  • Vår lilla godis
    jean1 skrev 2010-09-07 12:05:07 följande:
    Behöver lite "smakråd"... Har fastnat för den ceriserosa klädseln till Buggan, kan liksom inte släppa den även om jag inbillar mig att man kan lessna på den fort, att den kan bli lite för "mycket". Har en grå bas och visst skulle det va snyggt med rosa top? Har evt hittat ett helt nytt sett till mkt bra pris... vad tycker ni, är det snyggt med grå/rosa?
    Vi kör också grå/rosa. Har en top i offwhite också, men vi byter aldrig
  • Vår lilla godis
    Jossanjo skrev 2010-09-11 14:57:34 följande:
    Okej, tack för snabbt svar, men man kommer få se bilder och sådant redan nu i september?
    Vill veta hur den är, just ni finns inga kloka syskonvagnar tycker jag.
    Så fler barn blir det inte förrän bugaboo är redo =)
    Jag vill också ha syskonvagnen! (Förutsätter att den blir fantastisk.) Men behöver den redan i januari... :-/
  • Vår lilla godis
    khrullet skrev 2010-09-24 19:50:31 följande:
    Hej alla ni bugabooexperter, Har följt denna tråd nu ett par månader och nu bestämt att jag ska köpa en bugaboo till min bäbis som kommer i februari.

Nu undrar jag vad ni anser är bäst, importera en vagn från typ nederländerna eller england (för att få ett lägre pris) eller köpa vagnen i en butik nära där man bor (bättre service om problem uppstår).
    Vi har också köpt en Cam från England, beställde från Pram World. Fick väldigt bra pris på ett paket med både vagn, åkpåse, babyskydd och bas. Vi gillade servicen jättemycket, och har aldrig ångrat att vi beställde från England. Leveransen tog bara någon vecka. Detta var i december -08. För någon månad sedan fick vi problem med de vita knapparna på vagnen, kontaktade Pram World som genast skickade nya på garantin. Smidigt
  • Vår lilla godis

Hej!

Vi ska ut och flyga och funderar på hur vi ska göra med vagnen (en Cam). Kan förmodligen låna en bugaboo-transportväska av en kompis, men funderar på att hyra Airshells istället eftersom vi egentligen behöver ha med oss bilbarnstolen också. Har för mig att jag har läst om Airshells i den här tråden förut, och att folk som hade provat sa att de var väääldigt stora? Tror ni att man kan packa ned både vagnen och bilbarnstolen i en Airshell då? Vi har en Maxi Cosi Mobi stol, alltså inget babyskydd. Hur är Airshells? Skyddar de bra? Eller ska man låna transportväskan istället? Hur hade ni gjort?

• Vår lilla godis
    straw2008 skrev 2010-10-19 07:44:25 följande:
    Airshell är som ett mjukt badkar, vi fick ner maxi coosi beevagn samt vår syskonvagn Phil o Ted. Men den var fruktansvärd, var ska du göra av den då du landar? Den hår alltså inte att vika ihop o är stor som ett badkar.... Sen kan sakerna däri likagärna skada varandra de ligger bara o skramlar omkring. O räkna med rejäl överviktsavgift för den. Låna en bb väska o hyr bilstol på plats.
    AnPa skrev 2010-10-19 12:46:27 följande:
    Låna transportväskan ifall ni kan är mitt tips. Har inte hyrt något airshell men det veckar mkt att släpa på och det har man tillräckligt att göra ändå. Vi flög till Grekland i somras, hade Been med oss (2 resväskor, handbagage och bebis). Brukar man inte kunna ta barnstolen med in på flyget? Alltså att de lägger undan den när man kliver på? Hör med flygbolaget :) Verkar mycket smidigare att göra så! 
    Tack för era svar! Jag tyckte det stod att Airshells gick att fälla ihop, men det kanske inte stämmer då? Vi ska bara ner till Skåne över en helg, men grejen är den att min sambo kommer redan att vara på plats där nere så jag måste åka ner själv med dottern på 18 månader. Och jag är höggravid, har svårt att bära och sådär. Jag tänkte ta bilen till Arlanda, men om vi lånar BB-transportväskan så måste jag ju släpa på även den från bilen till inchekningen. Airshells hyr man ju på plats, så jag tänkte att det kanske var lite smidigare på så sätt. Jag har iofs inte kollat upp hur långt det är från stället där man hämtar ut Airshell-väskan till vår terminal. Är det på andra sidan flygplatsen blir det nog bökigt, men om det är nära kanske det kan underlätta lite.

Det känns ganska bökigt att ha både dottern (kutar gärna iväg när hon inte sitter i vagnen), bilstolen + packningen att släpa på. Det är mitt största dilemma. Vi håller på att kolla upp om det går att hyra en bilstol på plats istället, skulle ju underlätta en hel del. Jag tror inte att jag kan släpa vår stora stol + handbagage + dottern utan vagn ända till gaten annars, då känns det enklare att checka in stolen. Men man vill ju så klart inte att den ska skadas, så att den inte är säker sen. Därför känns ju viktigt att skydda den om den ska med.

Sambon kommer och möter upp mig på flygplatsen där nere, så då känns det inte så bökigt att ha lite extra att släpa på, typ en Airshell-väska. Men om den är stor som ett badkar och inte går att fälla ihop så är det kanske lite värre...
  • Vår lilla godis
    Fröken Småland skrev 2010-10-19 13:36:17 följande:
    Knöla ned allt i airshellen och sätt en sån här på
    Hahahaha... Skitbra idé!
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21