Inlägg från: bananna |Visa alla inlägg
  • bananna

Bugaboo-tråd nr 21

Är det någon här som vet om man kan ha Cameleon toppsetet på en Bugaboo Frog? Det är framförallt själva sittdelen jag undrar över, om den passar lika bra eller åtminstone nästan lika bra på en Frog-ram? Eller kan man köpa en sittdel till Frog någonstans tro?

• bananna

Jag har inte så bra koll, men jag behöver en ny sittdel då den förra gått sönder, hela sittdelen alltså. Ett toppset innehåller bara en sittdelstopp eller?

• bananna

Ser att det diskuteras suflettbågar och -spännen. Hur är det nu: Om man har en frog, räcker det att byta spännena till cameleons för att cameleonsufletten ska sitta snyggt, utan måste man byta även bågarna?

• bananna

Är det någon som vet hur man ser skillnad på suflettfästen till Frog och Cameleon?

Jag har försökt byta mina frogfästen till cameleonfästen för att sufletten ska sitta bättre (den är lite vid runt om och lite slapp i bakstycket) men det blev fasiken ingen skillnad alls. De i butiken sa att det helt säkert var cameleonfästen jag köpt, men jag är lite skeptisk..? Så, hur kan jag se skillnad på dem?

• bananna
    MiaEd skrev 2010-08-30 13:02:36 följande:
    cam o frog har samma bågar, man ska väl byta fästena?
    Ja, det trodde jag med. Står så här i FAQ i denna tråd:

Sufflett:
    För att få en Cam-sufflett att sitta bra på en Frog så behöver man köpa Cam-fästen (till suffletten) bågarna behålles som de är.
  • bananna
    Asereht skrev 2010-08-30 19:21:50 följande:
    Jag har camfästen på min frog och camsuffletterna sitter helt ok. Visserligen har jag aldrig testat med frogfästena så jag vet inte hur stor skillnad det gör. Jag fick med båda när jag köpte vagnen.
    Ah, du har inte lust att titta om du ser någon skillnad på fästena med blotta ögat? Eller kanske någon annan som vet om man kan se skillnad på dem på något sätt?
  • bananna
    Asereht skrev 2010-08-31 10:32:54 följande:
    Glömde, skillnaden var att det är små pluppar på ramfästet på camfästena + tryckt text som talar om om det är höger eller vänster.
    Tack för att du tittade! Får väl göra ett nytt försök och köpa nya fästen, och se om det blir bättre:)
  • bananna

Gaah, min vagn har börjat vobbla och känna jätteskum att köra.. Det är en Frog med många år på nacken. Någon som har tips på hur man kan fixa det? Det är alltså de stora bakhjulen som vobblar.

Och en fråga till: hur mycket ska man kunna pumpa däcken, ska de gå att få dem "cykeldäckshårda" typ? Kanske vobblar de för att de är för lite luft i tänkte jag, men det funkar inte att pumpa i mer (har testat att byta slang också).

• bananna
    MiaEd skrev 2010-09-03 22:29:57 följande:
    Om det inte går att åtgärda så tror jag att du kan köpa camhjul och sätta på därbak om du inte får tag i froghjul.. Dock har bonti.se jättemycket reservdelar till bugaboo
    Tack för tipset!

Jag är dock inte så sugen på att investera mer i den här vagnen, för den är så pass gammal och snart tjänar jag nog mer på att köpa en ny vagn. Köpte nyss en ny sittdel på bonti och det fick bli det sista till den här vagnen bestämde jag då:) Men det vore ju schysst om jag kunde få den att vobbla lite mindre tills den får tacka för sig helt och hållet..
  • bananna
    Fröken Småland skrev 2010-09-04 12:41:19 följande:
    Bananna: börja för sjutton med att kolla så att du har rätt lufttryck! Man kan inte pumpa för kung och fosterland utan kolla om det står däcktryck på däckens sida annars kolla i instruktionsboken. Finns att ladda ned på hemsidan om du inte har en
    Hihi, ja vi kollade faktiskt det igår och jag tror nog att vi har för lite luft i så ska börja med att pumpa lite till. Jag har använt vagnen i 1,5 år utan att pumpa en enda gång tror jag så det kan ju vara förklaringen:)
  • bananna
    MiaEd skrev 2010-09-03 22:50:50 följande:
    Ja.. Det förstår jag.. Hur gammal är din? Min är från 03 och rullar fortfarande felfritt..
    Vad bra! Vår är en 05a tror jag, vi köpte den begagnat och är nu inne på andra barnet som använder den. De innan oss hade använt den till minst två barn också, så man kan ju inte klaga på hållbarheten egentligen:)
  • bananna
    Sjukhus Mamman skrev 2010-09-04 11:20:13 följande:
    bakhjul kan du fynda på blocket och tradera ibland samma sak gäller framhjul. bakhul e samma tioll frog och cam, bara de att man har uppdaterat bakhulen till foamhjul dvs att dom är punkteringsfria. framhjulen till cam har fjädring och passar perfa till frog!
    Aha, tack för tipset. Kanske ska testa det om det inte hjälper att pumpa. Tror vi redan har fjädring på framhjulen, kanske hade ägarna innan oss bytt dom. Är det inga fjädrar alls på Frog-framhjul?
  • bananna

Någon som lite snabbt kan svara på om man kan ha en Frog ram på ett Cameleon chassi?
    Tack på förhand!

• bananna

Har hittat ett beg cameleonchassi där bromsvajern gått av, och har nu fått höra att det inte går att byta vajern på nyare chassin (2009). Någon som vet om det stämmer? Tycker det verkar konstigt. Tydligen får man ett nytt chassi om man har garantin kvar, istället för att vajern byts ut. Någon som vet hur det ligger till?

Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21