Inlägg från: miljarden |Visa alla inlägg
  • miljarden

Bugaboo-tråd nr 21

Var kan man reparera sin bugaboo cameleon i stockholm? Det är handtaget som glider. 

• miljarden
    Bellbox skrev 2011-01-03 14:50:19 följande:
    Oooops... det värsta är att det nog då inte kommer att gå att reparera
    Brukar bli så att man antingen får köpa ett nytt chassi (kostar runt 2000 men kan ha fel) OM du inte har garanti (första ägaren och gäller i 2 år från Bugaboo!) eller också får man fixera styret i ett läge (& kan då inte ändra) men har inte gjort det själv & hade aldrig problem med min vagn...
    Ok, jag talade med cykelstaden som sa att de kunde laga det för 400. Men bugaboo sa att det inte gick att laga. Börjar nog ändå med att försöka...
  • miljarden
    Bellbox skrev 2011-01-03 14:54:53 följande:
    Absolut!!
    Men åh så spännande om det går att laga!! Kan du inte meddela om det gick & i så fall hur??
    Vore ju toppen om vi kunde tipsa andra här om det uppkommer igen en fråga om det
    Absolut! Hoppas att de verkligen lagar och inte bara fixerar handtaget.
  • miljarden

Reparationsrapport: Har inte lämnat in min vagn än men pratade med en kompis som har gjort det, med samma fel som min vagn (handtaget glider). Hon fick sin lagad på cykelstaden i stockholm, för de har tydligen samlat på sig lite reservdelar, något som bugaboo själva inte vill sälja. Min kompis hade fått sin vagn perfekt lagad så nästa vecka ska jag lämna in min. 

• miljarden
    Bellbox skrev 2011-01-13 18:49:19 följande:
    Vad bra !!
    Men gled alltså handtaget när det var helt låst och NU kan hon justera handtaget hur hon vill (alltså låsa det i alla lägen/längder) utan problem?
    Om det GÅR att lösa kan man ju tycka att Bugaboo kunde ha info att få tag på till dem vars garanti gått ut (att det går att lösa i många fall) och som har otur att råka ut för problemet? Kan ju tycka att Bugaboo borde vilja att deras vagnar ska rulla LÄNGE & slippa rykten om "dålig kvalité" (en eller några missnöjda kund/er kan sprida till ganska många har man ju märkt)
    Ja, nu kan hon justera handtaget trots att det förut gled trots att det var helt låst, precis som mitt gör idag. Hon visade mig själv och det såg mycket lovande ut. 

Min kompis sa att det hela beror på att bugaboo inte vill sälja reservdelar. Jag mailade till bugaboo och frågade och de sa att det inte gick att laga. Jag tyckte ju att det lät konstigt att tillverka en vagn som inte går att reparera men vad ska man göra när de säger så. Lyckligtvis fick jag detta tipset. 
  • miljarden
    Alisa skrev 2011-01-13 21:14:02 följande:
    Jag tryckte in två små metallbitar (hittade i verktygslådan) mellan vita plastdelen som låset handtaget och handtaget. Mitt gled innan och glider inte längre. Detta kan man säkerligen gå in till någon cykelhandlare och fråga om de har (metallbit ca 1 x 2 cm).
    Vi är olika långa och vill kunna justera handtaget, så jag tycker det är jättebra om de fixar det åt mig. Helt klart värt 400 kr.
  • miljarden
    straw2008 skrev 2011-01-28 08:06:56 följande:
    Det är en plus!!

Ihop med en stadig åkpåse kan du använda den nu!
    Det bör nästan vara en motsvarande deras egen, vad? Har en one tree hill i vår cameleon nu, men den känns lite stor?

Bra pris på den vagnen jag länkade till väl?

• miljarden
    Gnoccikungen skrev 2011-01-28 08:16:42 följande:
    Du kan använda den från nyfödd om du vill, varför skulle han vara för liten?
    Tänker mig att han inte skulle ligga så bekvämt? Och att det är jobbigare att sitta i en sådan än i cameleons sits sen när det är dags?
  • miljarden
    Slaria skrev 2011-01-28 08:28:04 följande:
    Tror hon menade om hon inte skulle använda sån babycocoon. Som sagt, jag har en 9 månaders och jag skulle inte sätta honom i en bee, däremot en cameleon.
    Oj, så stor och ändå inte. För att..?
  • miljarden
    Slaria skrev 2011-01-28 08:28:04 följande:
    Tror hon menade om hon inte skulle använda sån babycocoon. Som sagt, jag har en 9 månaders och jag skulle inte sätta honom i en bee, däremot en cameleon.
    Hur länge behöver man en babycocoon? Tänker att det ändå inte är väder för bee på ett par månader.
  • miljarden
    Slaria skrev 2011-01-28 08:34:31 följande:
    Han sitter som en hösäck i den och det ser så fruktansvärt obekvämt ut! Nu har jag bara provkört den men den gick bort direkt. Vi har däremot köpt en cameleon och i den sitter han som en kung!
    Ok. Ja, vi har också en cameleon men jag tycker att det vore bra med något smidigare. Vi ska åka och hälsa på lite släkt utomlands om någon månad och jag har fastnat för bee+ som extravagn. Men om jag ska köpa en så pass dyr extra vagn vill jag få ut så mycket som möjligt av den och alltså köpa den så tidigt som möjligt. 
  • miljarden

Och så tänker jag att den verkar väldigt smidig och det skulle vara toppen i vår/sommar/höst.

• miljarden
    Slaria skrev 2011-01-28 08:40:27 följande:
    Nu tycker inte jag att been är så mycket smidigare än cam, men den är ju smidigare än de flesta andra vagnar som finns. Jo jag förstår hur du tänker, men been kan man ju dock inte köra så bra i snö så du kommer väl ändå inte kunna använda den än på ett tag!? Vet dock inte var du bor och hurvida ni har snö..
    Det är för att vi kommer resa två-tre gånger innan våren kommer. 
    Jag tycker att been är smidigare än camen eftersom den är mindre och blir mindre att fälla ihop.
    Men visst är redan camen en hyfsat smidig vagn. Men inte tillräckligt för alla situationer! 
  • miljarden
    the baby skrev 2011-05-18 16:04:40 följande:
    Skrattande 

Men vad har Bee för fördelar som inte Cam har, om man nu redan har en Cam och inte vill göra sig av med den? Har bara identifierat att den är ännu lättare, och ännu smidigare, att man kan fälla ihop den i en del, men mer?
    Vad mer behöver du för egenskaper hos en vagn?
  • miljarden
    the baby skrev 2011-05-18 16:19:08 följande:
    Sant, det är väldigt bra egenskaper, men eftersom jag redan har en smidig, lätt vagn, så skulle jag nog önska att Beet hade något litet extra utöver detta... om jag nu ska ha 2 vagnar. Glad
    Menar du att camen är smidig och lätt? Det är den inte, åtminstone inte i jämförelse med bee+.
  • miljarden
    the baby skrev 2011-05-18 17:04:59 följande:
    Nej, jag vet, det var ju det jag märkte när jag provkörde Bee+ i butik... Glad men den kanske är tillräckligt smidig och lätt för mina behov? Egentligen...
    Vi hittade iallafall ingen smidigare. Och då är jag ingen bugaboo-missbrukare utan bara praktisk.

Den enda nackdelen är att det inte går att byta hjulen mot kraftigare så att den går att köra i mer terrängaktig snömodd osv.
  • miljarden
    saandi skrev 2011-09-09 21:10:36 följande:
    Okej proffsen, lite mer frågor från mig:)

Vinterhjul, hur viktiga är dom egentligen? Är det värt att köpa såhär innan man vet hur vintern blir? Eller ska man avvakta och se ifall man klarar sig utan? Hur mycket har ni använt dem?

Skötväska på vagnen. Kan man ha den på styret eller välter vagnen då? Känns svårt att få in den i varukorgen när man har liggdelen på. Någon som använt polarn och pyrets skötväska på cameleon?
    Eller ska man satsa på en organizer och ha blöjor och ombyten i varukorgen? Hur fäster man den på liggdelen om man har 2-åring på ståbräda?

Tusen frågor men det närmar ju sig vinter och bebisnedkomst med stormsteg:) Och nu brukar ju vara bäst på att svara på frågor:)
    Ang vinterhjul så beror det ju på var och hur du bor. Bor man i stan så klarar man sig säkert utan, om det inte blir världens vargavinter. Vet inte hur det är i städer norröver, jag pratar mer om Stockholm och liknande. Men ska man röra sig mer i natur och landsbygdsaktig trakt är det att föredra.

Man kan ha skötväska på styret. Tycker varukorgen är värdelös när man har liggdelen, tog bort min helt.
  • miljarden
    Louise89 skrev 2011-09-09 21:39:06 följande:
    För en vecka sedan ca bytte vi ut emmaljungan mot en bugga. Till en början var det ju skönt att ha en så mycket smidigare vagn. MEN nu har jag upptäckt ett problem som är väldigt obehagligt! Vagnen tvärnitar ju vid minsta lilla kant! Vilket vi upptäckte på ett övergångsställe, ska vagnen inte ens klara en pyttekant? Gör era vagnar det?

Sen undrar jag också vad som menas med att chassit glider? Vagnen vi har ska vara från -07.
    Buggan har ju inte samma fjädring som emmaljunga så jag tror att det är svårt att komma ifrån. Vi har en av varje för att täcka upp alla dagens behov. En minibugga (bee) och en stor emmaljunga.
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21