Inlägg från: malo1234 |Visa alla inlägg
  • malo1234

Bugaboo-tråd nr 21

Joddan skrev 2011-07-16 19:05:55 följande:
    Är pramworld billigast när det gäller nyköp av cameon? Pundet står så lågt nu så den går loss för 7700. Inte till mig utan bror min
    Hoppar in i den här tråden för det undrar jag också, varifrån man lättast och billigast köper utomlands ifrån? Har sett babytrader.eu också, där har de 10% på Bugaboo, funderar på att beställa där. Erfarenheter någon? Där verkar en vagn + terränghjul inkl frakt gå på 8915 kr. Vad blir frakten på Pramworld, nån som vet?

ELLER så köper jag en begagnad vagn. Mycket i valet och kvalet just nu... Har i alla fall bestämt mig för att jag vill ha en fin bugga jag med! Glad
  • malo1234
    Surkatt skrev 2011-07-17 22:31:20 följande:
    ...men ååååh vad jag är förvirrad... Känner ju att jag inte vill ha min cam, men inbillar mej nu att om jag köper en frog istället så blir jag nöjd. I teorin älskar jag vagnen, men inta att köra. Vet att jag frågat detta förut, MEN är det en annan känsla att köra frog? Känns chassit styvare än camens? 

Att styret inte glappar + möjligheten till en helsvart vagn gör mej alldeles galen... INgen som har en svart frogga tillövers?    

Nån som haft denim förut? Misstänker att tyget är ganska känsligt för slitningar och jag är heeelt nojig över eventuella solblekningar. Nästan så att jag kräver silkeshandksar när någon annan kör och hanterar vagnen. Sambon får inte lasta in den i bilen, för jag litar inte på att han lägger den rätt. Det är ju sjukligt...  
    Var idag och provkörde en cam i vår barnbutik och tog med mig mannen för att han skulle bli lika såld som jag. (Igår tvingade jag honom att titta på den 11 minuter långa, eller nåt, reklamfilmen på bugaboos hemsida. Cool) MEN - jag tror att varken han eller jag blev sådär sålda som jag hade tänkt mig. Förvånad

I praktiken älskar jag också den här vagnen, av allt jag läst och sett om den. Men det känns rätt läskigt att lägga nästan tio tusen på en vagn som jag inte är helt hundra på att jag kommer bli nöjd med (vi har hittills haft fyra vagnar och mannen har börjat tröttna lite på att jag aldrig blir nöjd, ehum).

Det började inte så bra, mannen skulle köra ut ur butiken och fastnade direkt i dörröppningen. (Vi är vana vid trehjulingar med stora hjul nu.) Sen provkörde vi lite i stort grus och det var väl ok när vi vände styret, men ändå rätt tungt. Och jag tycker att den känns lite ranglig i stort. Suck!

Så jag funderar ändå på en frog, eftersom det överallt står att den är mer lättkörd. Skulle också vilja provköra en sån... Men passar på att fråga er experter;

- På vilket sätt är den mer lättkörd?
    - Är styret vändbart på frogen också?
    - Hur stor är ramen, vad skiljer det i cm från camen? Har en lååång kille, nu ett halvår bara men han har hela tiden legat långt över på längdkurvan.
    - Har läst att om man byter ram så kan den bli lite framtung, är det nån som upplever detta? Är det ett problem?
  • malo1234

Åh, stort tack för svar!! Jag misstänkte att de här frågorna behandlats i tråden tidigare, men googlade väl dåligt. :)

Då ska jag luska mer noggrant på hemsidan och reka på Blocket, tror jag.

• malo1234
    ami skrev 2011-07-18 21:17:45 följande:
    Hoppar in med ett litet tips. Vi har haft Frog till vår 3åring. Istället för att köpa Cam ram och vinna några cm så tog jag ur träplattan i sitsen. Blir säkert nära 10 cm skillnad i sitthöjden. Visst buktar baken ner lite, men inte så att pinnen tog emot. Ingen tungviktare iofs. Så har vi alltid haft dyna, fäll el åkpåse. Funkar finfint enl mig.
    Och vi har haft cam med, men föredrar ändå Frog. Köpte tom ny i USA förra året lagom till lillasyster ;)
    Åh, låter betryggande! Tack för tipset. 
    Har hittat ett par blocketannonser jag ska ringa på idag, weei! 
  • malo1234

Ska nu iväg och kolla på en frog imorgon, är det något särskilt jag ska titta närmare på och fråga om? Vet inte vilken årsmodell det är, men av bilderna att döma på blocket ser den fräsch och fin ut. Fast jag är ju som sagt var nybörjare på det här med bugaboos. Drömmer

Ska kolla vilka hjul det är, har jag förstått. Glad Men nåt mer? 

• malo1234

Jag är med groda! Mycket nöjd. Vi provade den direkt på promenad, oavsiktligt i ganska tuff terräng. Funkade bra och sonen somnade gott. Är så nöjd, sa jag det...? :D

• malo1234

Jag betalade nog också för mycket för min Frog häromveckan... Gav 3000, då ingick sittdel+liggdel, sufflett, regnskydd, adapters för Maxicosi och en fin egensydd sufflett. Vet inte vilken årsmodell det är. Solblekt är den, men inget som stör mig. Jag är helt enkelt sämst på att pruta, men är nöjd ändå! :) Har ju en finfin och bra vagn.

Nu ska jag sy egen sittdyna och sufflett.

• malo1234
    standby skrev 2011-07-30 11:28:06 följande:
    Sonen har somnat i vagnen 2 ggr av 3 sedan jag bytte till sittdelen! Han har i princip ALDRIG somnat i vagnen på fyra månader tidigare så jag hoppas detta är en ihållande trend :) Och att han vill åka vang öht!
    Samma här! Min lillkille på 6,5 månad älskar sin nya vagn och den ergonomiska sittdelen! Skrattande
  • malo1234
    Taxi skrev 2011-08-19 16:16:45 följande:
    En fråga som kanske inte är helt och hållet Bugaboo-relaterad, men jag kör ändå: hur viktigt tycker ni det är att ha ett babyskydd som går att använda på vagnen?? Hade inte ens en bil när vi fick första barnet, så detta känns lite överkurs. Men om det nu är livsviktigt, vilket babyskydd (som funkar med Cameleon) ska man satsa på?
    Jag tycker att det är sjukt smidigt att kunna klicka i babyskyddet i vagnen när sonen sover, och slippa väcka honom för att flytta över till vagnen. Vi har ett Acta Graco babyskydd och jag är nöjd med det, men har inget annat att jämföra med så jag vet egentligen inte vilket man ska satsa på.
  • malo1234

Idisen - min man är visserligen "bara" 180 men han kör gladeligen vår groda och har aldrig klagat på handtaget. Tror det är en vanesak.

• malo1234
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-06 08:01:18 följande:
    Hur funkar det här med bilstolsadapter egentligen... När vi beställde vagnen så frågade jag försäljare och enligt honom är en Maxi Cosi-stol det bästa att ha med adapter till Bugaboo. De rekommenderar inget annat. Men har vänner som haft Akta Graco och adapter till den.

Är det "gammalt" att kunna sätta en AG-stol på Bugaboo och är det bara Maxi Cosi som gäller? Är ju en rätt rejäl prisskillnad för en stol+bas som används i 6mån.
    Vi kör också med Akta Graco-babyskydd och adapter jag köpt begagnat. Fast det verkar ju onekligen som att maxi cosi-adaptararna är vanligare (kryllar av dem på tradera).
    Mammas Kalle skrev 2011-09-06 08:15:53 följande:
    Luscious: vi hade akta graco babyskydd + adapter, funkade helt perfekt. Håller med, stor prisskillnad på stolarna. Vi köpte ny inkl bas för 1495:- sen fyndade ja beg adapter på tradera. Fördelen med gracon va att vår kille kunde ha stolen längre än 9 mån, tycker att aktan har större. Sen vet jag inte om det är "gammalt" med akta, vår son är 1 1/2 år.
    Aha! Det kanske förklarar varför vårt babyskydd fortfarande känns väldigt rymligt till sonen. Drömmer Har tänkt på det, har nämligen flertalet kompisar som pratat om att de var tvungna att byta till nästa stol så fort det bara gick. Men för oss känns det inte som att det är dags ännu - min lillkille är snart 8 mån och ca 8,5 kg och typ 75 cm skulle jag tippa. Och har gott om plats både på längd och bredd fortfarande.
  • malo1234
    mjuik skrev 2011-09-06 12:18:15 följande:
    Om sonen kan sitta själv bör ni byta även om han fortfarande passar i babyskyddet.
    Anledningen till att babyskydden går upp till 13 kilo är att i många länder vänds barnen framåt när de vuxit ur babyskyddet. Det är väldigt få som vänder framåt så tidigt i Sverige. Det är betydligt säkrare att sitta bakåt.
    Ett babyskydd är skålat i ryggen, det är inte en bakåtvänd bilbarnstol. En rak rygg är säkrare. Så kan sonen sitta bör ni byta nu.
    Jaha ja. Glad Då får vi väl köpa nytt snart ändå då. Har ärligt talat inte börjat kolla upp det där ännu, men nu förstår jag att det är hög tid alltså...
  • malo1234

Angående att flyga med vagnen, har aldrig gjort det förut men om ett par veckor är det dags. Vi ska på stadssemester en vecka (Paris) och det känns inte aktuellt att köpa en framåtvänd sulky, vill ha kontakt med sonen - särskilt i en stad sådär...

Alternativet är att köpa en Quinny zapp xtra som verkar bra och påfallande lik buggan. :) Men jag vet inte, det är dåligt med begagnade såna och jag har ingen större lust att lägga 3000 på en sulky just nu.

Alltså funderar jag på att ta med Frogen. Verkar dock som att det är väääldigt vanligt att vagnar går sönder under flygresan, och DET har jag ju såklart ingen lust med.

Är det någon som har använt transportväskan och vagnen gått sönder? Undrar hur mkt säkrare den är?

Hur skulle ni göra? :)

• malo1234
    Mamma Tes skrev 2011-09-30 00:16:10 följande:
    mk7: Vi ska flyga med våran donkey i november och tänker hyra en väska från airshells. Då vi råkat ut för skador flera gånger tidigare så vill vi inte chansa igen.
    Åh, TACK för tipset. Den såg ju verkligen robust ut, en sån ska vi också hyra.
  • malo1234
    Tant Pruselius skrev 2011-09-30 20:29:52 följande:
    Mk7 - inte funderat på ett bee? Det är en super sulky enligt mig (och andra!(
    Jo! Nu har jag faktiskt gjort det också. Kollat in div filmer och den verkar super. Får se om jag lyckas övertyga maken om det bara. (Håller på och bearbetar honom för Donkeyn... hehe. Alltså, inte än på ett tag iom att något syskon inte ens är påtänkt. Men sen så!)
  • malo1234
    ami skrev 2011-09-30 15:23:59 följande:
    Vi flög förra veckan, hade hyrt Airshell. Eftersom vi flög tidigt, före deras utlämningstider, skulle man hämta den på ett visst ställe. Bara det att dom hade missat att ställa fram en. Med trasig vagn som följd :/
    Men vad tråkigt!! Rynkar på näsan
  • malo1234
    AnPa skrev 2011-09-30 20:15:25 följande:
    Tror att häxans är samma som autosol typ Milt slipmedel som tar bort många smårepor. Autosol finns på vanliga bilmackar
    Ah, perfekt. Ska jag också testa på mina repor. Har inte orkat mig iväg till nån mack... ehum.
  • malo1234

Har också en fråga om serienr. Köpte min Frog begagnad och blev nu nyfiken på hur gammal den är. Vad jag förstått ska det gå att utläsa av serienr? Jag har ett sjusiffrigt serienr samt en Item Code på åtta siffror på mitt chassi. Ingen tredje sifferkombination vad jag kan se. Hur ser jag tillverkningsår?

Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21