Inlägg från: kenton |Visa alla inlägg
  • kenton

Bugaboo-tråd nr 21

Ok, har följt denna tråden i det närmaste slaviskt ett tag o tyckte väl att jag hade någorlunda koll på buggorna. Men nu när jag äntligen ska göra slag i saken o köpa en egen så blir jag så osäker. Min son är ett år o modell större. Tvekar mellan frog o cam. Är det stor skillnad på utrymmet på frog vs cam? Varukorgen är mindre på frogen, men det gör mej inte så mycket. Har lärt mej att lasta så lite så möjligt då jag råkat spräcka varukorgen x antal gånger på min nuvarande vagn. Höj o sänkbart syre är inte heller något tvång. Är fjädringen densamma på båda modellerna? Vinterhjulen passr väl båda iaf?
    Vilket chassi ska jag om jag väljer en cam? Vill ha ett som inte glider så vilken årsmodell o vilka fästen ska jag då undvika?

O så en sista fråga, vad är ett bra begagnat pris på frog o cam med bara basicgrejer såsom myggnät o regnskydd?

Väldigt tacksam för svar! =)

• kenton
    mini75 skrev 2011-09-25 18:40:45 följande:
    Tänkte mest på sista frågan om bra begagnat pris på frog. Jag tycker max 2500 med tillbehör, 2000 utan tillbehör.

Jag betalade 1800 för min utan tillbehör för ca 2 månader sedan, i skåne bor jag - tror det finns bra chans till att fynda i stockholmstrakten.....
    Ok, tack för svar! Är du nöjd med vagnen? Fastnade för frog för att jag gillar locket på liggdelen bättre, men den har jag ju ändå noll användning för som det är nu. Gillar däremot inte innertyget på frogsuffletterna, men det är ju lätt ändra på. =)
  • kenton
    s07 skrev 2011-09-25 22:24:54 följande:
    Jag håller med om att frog är mer ombonad men camen är ändå mer funktionell. I fjädringen är de samma. Innermåtten Också såvitt jag kan se!
    På vilket sätt är camen mer funktionell? Styret kvittar om det går att höja eller sänka, då sambon o jag är lika långa.

Men hittade en cam på blocket men den känns dyr nu när jag tänker efter. paul frank åkpåse, vinterhjul o denimklädsel. Vagnen köptes 2006 så det är vingmuttrar vid styret. 5600 för det, det är ganska så dyrt va?

Tror nästan det är bättre med en frog. Att det ska vara så svårt! Hahaha!
  • kenton
    s07 skrev 2011-09-26 16:10:41 följande:
    Styret gör camen bättre, för ibland har man på sig högklackat Och större varukorg är inte fy skam ;) sen tycker jag det är generellt bättre att skaffa en vagn som det finns fler tillbehör o reservdelar till i Sverige (=cam). Tror ej camtyger Funkar sa bra Pa frog. Tror dessutom att ni har större chans att sälja en cam vidare. Ja 5600 känns svindyrt för en 5 år gammal bugga!!! I Stockholm vimlar det av dem så jag tror att prutmånen är bra faktiskt. Jag tänkte själv begära ca 6500 för en fullt utrustad 2010a med dubbla toppset, sommarsuffla, vinterdäck. Detta efter att ha jämfört priser. Mitt råd är således en cameleon, pruta på en nyare årsmodell.
    Tror du har rätt. O förhoppningsvis har jag en riktig dröm på gång. En cam all black med en masa roliga topset o skötväska o allt möjligt, allt för bara 6000 så det känns ju bra mycket bättre! En cam får det bli iallafall!

Tack snälla för svar!
  • kenton
    s07 skrev 2011-09-26 19:44:14 följande:
    Kenton- så kul! De är väldigt läckra och stilrena, de svarta buggorna. 6000 tycker jag låter vettigt. Det är en riktigt vass vagn och antagligen den mest praktiska på marknaden. Jag kommer att sakna körkänslan i min, men byter för jag vill att Lillen sitter hööööögt. Glöm ej syna chassit- kolla om det glider, hur det beter sig när man fäller ihop (skevheter mm), hur tar bromsen mm.Lycka till!!
    Japp, nu är den snart min!!!

Liggdelen var knappt använd o sittdelen inte alls. O så får jag bugaboos skötväska med lite olika lock till, ett paul frank color blocks topset, en svart solsufflet, en sittdyna, mugghållare, offwhite topset tror jag det var också. Blev så till mej att jag har glömt det mesta. Men det känns så värt det iallafall!

*lycklig*
  • kenton
    bohusbebis skrev 2011-10-03 13:09:53 följande:
    är det inte samma som sålde ett jättepaket med en cam och Franck-grejor mm för ett tag sen, undrar om det inte var nån här i tråden som köpte. kanske köpt på sig för många dyra vagnar? verkar ju inte så ekonomiskt... men vad vet jag
    Det var jag som köpte den! =) Den var ju också sjukt billig! Men säljaren är iallafall jättetrevlig o som jag fattade det som så har dom inte riktigt plats för så många vagnar o stokken är den som används.
  • kenton
    bohusbebis skrev 2011-10-03 13:53:49 följande:
    Man blir ju lätt lite "ha-galen" av bugaboo.... om jag minns rätt så var det ju massor med "godis" till din cam. Kan bara inte begripa hur man kan välja stokke framför bugaboo. Men vad vet jag
    Hennes son har stort närhetsbehov så han behövde visst sitta högt upp för att vara nöjd. Så ingen av buggorna funkade. Det måste kännas ganska så trist för jag gissar att hon lagt en del pengar på vagnarna.

Japp, fick en massa roliga saker! För det första så var det en all black, o så var det lite olika topset, varav ett paulfrank, skötväska med olika lock, mugghållare, sittdyna. Allt utom vinterhjul känns det som.  Allt för 6000 + frakt. Nöjd!
  • kenton

Ok, nu behöver jag hjälp här!

Det blev inte som jag ville med camen jag hittade på blocket, den  med jättemånga tillbehör o allt det. =/

Så nu är jag ute efter en ny o säljaren skriver att handtaget glider lite om man drar den uppför en trapp o att hon har googlat sej till att alla cameleons gör det om man drar dom uppför trappor. Är det verkligen så? Låter lite märkligt tycker jag. Hur var det nu man gjorde får att få handtaget helt glidfritt? Vet att det fanns nått att köpa, finns det fortfarande? Eller finns det några andra sätt?

• kenton
    Sweetheartno1 skrev 2011-10-07 10:01:27 följande:
    Mitt glider inte i trappor !
    Nä, det var precis det jag misstänkte. Ett försäljningstrick antar jag.
  • kenton
    MaammaL skrev 2011-10-07 11:45:50 följande:
    nu vet jag inte om du ska ha barnet i när du drar vagnen upp för trappor men risken är ju att det går sönder helt.. tyvärr så är det vanligt med teleskopstyren överhuvudtaget de är ju inte riktigt anpassat för att man ska göra så, det väl ingen vagn egentligen..men jag skulle inte köpa den.
    Kommer inte dra den uppför trappor alls, så det är jag inte orolig för. Det är mer det att det kommer störa mej att det kan glida. Hittade en lagningssats, men vet inte hur det funkar eller hur man gör med den. Så det känns onödigt att lägga pengar på en defekt vagn. =/
  • kenton
    pergotezzie skrev 2011-10-07 22:56:44 följande:
    till kenton
    jag skrev inte att ALLA  gjorde det utan vad jag googlat mig till så är det ett ganska vanligt problem

och sen skriva att det är ett "försäljningstrick utav mig att skriva att alla gjorde det tyckte jag var väldigt fult av dig.

hade kunnat skriva att den var helt i nyskick eller hur
    och skickat den till dig och sen vägrat ta ansvar för det eftersom hörnet runt garanti gäller vid begagnat köp
    men det gjorde jag inte eller hur
    skrev som det va att den glider lite,vilket bara är ytterst lite på högra sida efter noggrann inspektion

blev väldigt besviken eftersom jag varit fullkomligt ärlig
    och nypriset på min bugaboo är ju faktiskt 14.995 kr
    vill inte skänka bort den.

du bjöd 6300 kr inkl frakt ,kostar495 kr fast pris med bussgods.

då hade du fått vagnen för 5800 kr inkl ALLA tillbehören.

har varken tagit överpris eller lurat nån

vill gärna veta om lagningskitet går att köpa.,
    6300 inkl frakt var när jag inte visste om problemet. Försäljningstrick eller ej, det är många som skrivit som du gör. Lagningskitet finns på kidzshop för 165 kr tror jag det var.
  • kenton
    Fröken Småland skrev 2011-10-08 10:36:59 följande:
    Men hörrni... Med risk för att bli kallad ännu värre saker än tidigare i veckan Det här är ju ingen domstol där man kan argumentera för - hon sa och - jag sa och försöka vinna opinion och sympati. Är det inte lite sandlåda över det?

Det här är en tråd som kommit till för att vi vill diskutera det vi tycker är kul med våra Bugaboo-vagnar, tips och råd om skötsel och eventuella problem, idéer för att optimera användningen av vagnarna. För både förare och åkares skull. Det finns nybörjare här och det finns gamla rävar. Alla som hänger här har samma yttranderätt men det är god ton som gäller och har man inget konstruktivt att tillföra tråden så uppmuntrar jag å det bestämdaste att leta upp eller starta en annan tråd.
    =)
  • kenton
    Minnie7 skrev 2011-10-08 10:57:40 följande:
    Tack för svar- då vet jag hur jag ska göra. Är det något särskilt att tänka på vad gäller chassi från 2006? Funkar alla tillbehör som finns i affärerna nu?
    Du ska kolla bromsarna, fast det ska man ju på alla vangar iofs. O kolla så att den går att fälla ihop ordentligt! =)
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21