• Milio

Bugaboo-tråd nr 21

Hej alla experter! Vart köper man en ny sele eller plastdelarna till en Bugga sele?

• Milio

Ingen som vet var man fixar reservdelar till selen?

• Milio
    sophiejennifer skrev 2012-05-16 22:31:54 följande:
    Innebär det att man inte får ha vagnen i Sverige? Är det dåligt för barnen på nåt sätt?
    Flamskyddsmedel är giftigt, speciellt för den lille bebiskroppen..
  • Milio
    Tant Pruselius skrev 2012-05-18 06:49:50 följande:
    Denna "diskution" försökte jag hålla i donkey tråden - där sas det att inte alla flamskyddsmedel är giftiga och det jämfördes med det som finns i mat, kläder och leksaker... Så vem/vad ska man lyssna på? Någon som vet någon holländsk sida att beställa ifrån?
    Jag jobbar med ett kamikalieprojekt för Naturskyddsföreningen, flamskyddsmedel är något du vill undvika, jag lovar.
  • Milio
    sophiejennifer skrev 2012-05-17 22:12:49 följande:
    Ok. Går det att tvätta bort i maskin, eller är det bara att köpa någonannanstans ifrån istället?
    Det går delvis ur tyget om du tvättar det, men vart tar det vägen sedan? 
    Ut i vårt vatten som våra fiskar simmar i, som vi sedan serverar våra barn... 
  • Milio
    RocketQueen skrev 2012-05-18 17:48:49 följande:
    Det här med flamskyddsbehandling. Buggorna på Pramworld är ju fortfarande tillverkade i Nederländerna och inpackade. Menar ni att dom packar upp dom och behandlar dom i England eller hur funkar det? För det står väl rätt tydligt på kartongen Made in Netherlands om inte jag minns helt fel. (Vilket jag kan göra, minnet är inte det bästa nu för tiden)
    Dom behandlas antagligen i Nederländerna om det är där de tillverkas..Även i USA är det lag på flamskyddsmedel i barnvagnar vad jag förstår.
  • Milio
    spigg skrev 2012-05-18 21:19:17 följande:
    Det är bara vagnarna som ska säljas på den engelska marknadens som behandlas med flamskyddsmedel.
    Dom vagnarna som säljs i USA, vart tillverkas dom?
    I USA är det också lag på flamskyddsmedel i vagnar, vad jag förstår.. 
  • Milio
    spigg skrev 2012-05-19 21:16:14 följande:
    Nej jag menade att jag inte alls är säker på att de har flamskyddsmedel på sina vagnar. Jag tycker mig ha fått höra att de INTE har det men jag är inte 100% säker.
    Den värsta utvecklingen ser vi just i USA. Där används flamskyddsmedel i till exempel amningskuddar och barnvagnar. Befolkningen där har högre halter i sig än i Europa, säger Åke.  -Brandsäkert.se
  • Milio
    spigg skrev 2012-05-20 19:16:41 följande:
    Hon sa att det inte var den "skadliga" varianten av flamskyddsmedel, dvs inte det bromerande. Jag skulle få info om exakt vilka ämnen. 
    Same shit, diffrent name :)
  • Milio
    spigg skrev 2012-05-20 20:01:56 följande:
    Det kanske du (och jag!) tycker men det är ganska många som tycker att all sorts flamskyddsmedel är väldigt "olugnt". Deras marknadschef är liksom deras MARKNADSCHEF, jag vill poängtera att hon sa som hon sa och att det är jag som tycker att det känns lugnt. Man får ta ett eget beslut. Men hade det varit bromernade, vilket är helt absurt att England skulle tillåta, så hade jag inte tyckt att det var lugnt och det hade nog inte Bugaboo påstått heller.
    Nu förstår jag inte riktigt, jag tycker att all sorts flamskydsmedel är skit...?
    Och en marknadschef, vad tror du hennes jobb går ut på? Att sälja vagnar eller informera om riskerna med flamskyddsmedel?
    Gå in på kemi.se och läs på... 
  • Milio
    spigg skrev 2012-05-20 20:09:12 följande:
    Det var ju exakt det jag skrev, att det finns en massa olika åsikter om huruvida flamskyddsmedel är något att undvika helt eller inte. OCH jag poängterade att detta är vad deras marknadschef sa. Läste du inte mitt svar? Jag har läst på, jag svarade bara på frågorna jag fick men jag är inte ute efter, och har inte tid med, att föreläsa för någon.
    Jag läste, men det verkade inte som du gjort det, blev nog ett missförstånd.
    Föreläsning? Nej tack, jag håller själv i en i ämnet imorgon kl 10.00 :) 
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21