Inlägg från: gavagai |Visa alla inlägg
  • gavagai

Bugaboo-tråd nr 21

Katjan skrev 2011-05-04 22:21:50 följande:
    Rivkale- handlar du för max 1400 SEK från ett icke eu-land så slipper du tulla...undantag för parfym, alkohol, tobak. Men momsen ska betalas. Har man tur så slipper man momsen oxå. Får man en gåva från ett icke eu-land som max kostar 500sek så slipper man betala tull och moms.
    Ah, ja, moms var det jag menade (plus administrations-/fraktavgifter som tillkommer). Vad gäller gåvor så är det inte helt ovanligt att de ifrågasätter sådana. Som någon påpekade någon gång: Det är konstigt så många svenskar som har kompisar i Hong Kong som vill ge dem dyr elektronik som gåva.
  • gavagai

Jag har just monterat ihop en liggdel, som jag köpt på tradera. Undrar dock över en del (det blir alltid knepigheter när man ska montera ihop nya saker...). Kommer med bilder och frågor snart.

Sedan kan man ju undra varför man köper en liggdel när man bara har en treåring hemma, men Mika kom snart på att hennes mjukiskatt och -hund ju kunde ha den som säng. Smart unge!

• gavagai

O.k. Nu ska vi se. Mina frågor... (Börjar förresten oroa mig över att allt jag köper är fejk nu när jag läser den här tråden och dessutom tycker att grejer jag köper begagnat verkar konstiga. Svårt att veta när man inte är expert. Bra att jag har er att fråga. Glad)

Först undrar jag om "plastskenan" i liggdelen verkligen ska sticka upp så här som på bilden. Ni kan se "skenan" på båda bilderna.

• gavagai

Och så det klurigaste... Som jag förstår det från instruktionerna så ska man dra någon sorts gummiband från liggdelen över krokar i suflettfästena. Är det gummibanden som sitter i liggdelslocket man ska fästa på något vis? och i så fall hur? Om de ska över krokarna (som jag alltid undrat vad man har till) på suflettfästena, så sitter någonting på min vagn åt fel håll. Så som krokarna är konstruerade så skulle gummibanden glida av (se bild). Men kanske är jag helt fel ute? (Och hoppas att ni inte tycker att jag spammar er med frågor nu. Jag blir alltid så frustrerad när jag inte förstår mig på nya saker jag skaffar Tungan ute.)

• gavagai
    AnPa skrev 2011-05-15 12:37:41 följande:
    Plastringarna är till för om du vill ha sele på Bebben som kanske sitter i liggdelen
    Bra. Tack! Då är den frågan löst i alla fall. Glad
  • gavagai
    straw2008 skrev 2011-05-15 12:45:09 följande:
    Gavagai du har satt suflettfästena på fel sida, byt plats på de :0)
    Jo, så tänkte jag också först, men det kan inte vara så (eller kan det?). Sufletten sitter perfekt som det är nu, och sätter jag fästena på andra sidan så sitter den jättekonstigt. Det står också tydligt "baby's right hand side" eller liknande på högerfästet (och "left" på vänster). Mystiskt...
  • gavagai
    Asereht skrev 2011-05-15 13:43:06 följande:
    Du får rucka lite på pinnarna så de kommer ända ned, det är en söm/ficka som de fastnar i så testa igen tills de kommer ned. De ska inte sticka upp.

Öglorna i liggdelen är ifall man har sele på barnet, många börjar ju sitta upp lätt i liggdelen med kudde innan man byter till liggdel (vi gjorde så tex).
    Men pinnen är redan längst ner i fickan. Den är helt enkelt ett par cm längre än fickan. Märkligt?
  • gavagai
    Katjan skrev 2011-05-15 13:37:12 följande:
    Fästerna sitter uppochner. Vänd på dem så att det blir en krok att fästa snodden ifrån liggdels locket i. De sitter på rätt sida men du behöver bara vända på dem.
    Smart tänkt! Tack! Ska genast testa det!
  • gavagai

Asereht skrev 2011-05-15 14:14:44 följande:
    Är du helt säker, för det där hände mig också första gången och sedan efter att jag hållt på och testat ur och i ett par ggr så fick jag den ända ned. Både i froggens och cammens liggdel. Ingen pinne som sticker upp.
    Storleksjämförelse pinne och ficka. Är inte pinnen för lång för fickan? eller tänker jag fel på något vis? (och på alla bilder ser det ut som om jag saknar fingrar; det gör jag inte Skrattande).

• gavagai

Någon här som vet var man kan beställa billiga vinterhjul till bugaboo? Tänker mig att Tyskland eller Nederländerna kan vara bra att beställa ifrån, men då måste man ju hitta ett ställe med hyfsat billig portokostnad, om det verkligen ska löna sig.

Jag hängde i den här tråden förut, men har inte varit här på länge. Nu är det en ny bebis på väg (planerad till om en vecka), så det är dags att piffa upp den gamla bugaboon igen. Glad

Jag har en Frog (eller hade) och en Cameleon, som jag byggt ihop av delar. Froggen lämnade jag dock in till en cykelhandlare för länge sedan för reparation, och nu fick jag just höra att han gått i konkurs, så risken finns att jag blivit av med min vagn (borde ha hört av mig till honom tidigare, men har inte haft behov av vagnen och det har inte blivit av). Ska ringa nya ägarna imorgon och luska om om vagnen finns kvar någonstans... Obestämd Dessvärre satt vinterhjulen på froggen. Därav ett eventuellt behov av nya. 

• gavagai
    TinkyWinky skrev 2012-12-06 08:53:20 följande:
    Vill du ej köpa beg vinterhjul, för kollade för ngn dag sen o då fanns det en hel del :)
    Jo, jag kan nog tänka mig att köpa begagnade, men när jag tittar på priserna på dem på t.ex. Blocket, så ligger de nästan som nypriset i tyskland (typ 600 kr), och frakt inom Sverige brukar ju inte direkt bli billigt heller, om jag inte råkar hitta några i Uppsala, där jag bor.
  • gavagai
    TinkyWinky skrev 2012-12-06 12:46:01 följande:
    Ok. Visste ej va de kostar i tyskland. men det låter ju billigt :)
    Jag har sett hjul för ungefär det priset, men då är det ju frakt på det också, så det blir ändå dyrare. Kan mycket väl tänka mig att köpa begagnade. Har sett för så lågt som 450 kr på blocket, men då alltid i fel delar av landet, och de köps upp på några sekunder, tror jag. Alla har ju fått snö samtidigt. Skrattande

Min Bugaboo Frog är förresten borta. Rynkar på näsan Cykelhandlaren gick i konkurs, allt var i kaos i hans verkstad och kronofogden bara körde bort allt typ. Lär ju inte hjälpa att försöka kräva handlaren på något heller, eftersom han dels inte har någonting och dels håller sig undan. Funderar på att mejla den barnvagnsaffär som rådde mig att lämna in vagnen där för att se om de kan ge mig något plåster på såret av goodwill, men kanske inte är någon idé.
  • gavagai
    Galia skrev 2012-12-12 21:22:42 följande:
    gavagai: Har du inget inlämningskvitto? Tänkte att du kan visa det för kronofogden och få tillbaka vagnen
    Dessvärre är det nog för sent. Det var flera månader sedan han gick i konkurs, tror jag, och jag missade det helt enkelt. Men jag ska försöka kolla vem som är konkursförvaltare i alla fall, bara för att höra mig för.
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21