Inlägg från: Apotheosis |Visa alla inlägg
  • Apotheosis

Bugaboo-tråd nr 21

Allt är i sin ordning.

En Duo är samma sak som en Mono och ett Extensions kit.

Ext kittet är alltså en extra ram, en till sittdel, sufflett, sufflettbågar och sufflettspännen typ. Så att den kan ha två sitsar på samtidigt liksom.

Donkey version 1.1 är det nya chassit.

• Apotheosis

Om du har Swedbank kan du göra ett e-kort i din internetbank där du bestämmer hur mycket som får dras från kontot och så får du ett tillfälligt kortnummer typ. Prata med din bank om de har något liknande? Jag har inte hört om någon som haft problem med babyhuys. Det kommer att dras lite mer än det exakta priset eftersom banker brukar ta en växlingsavgift.

Jag tycket det är snyggast att ha alla suffletter och lock i samma färg. Jag tycker det ser konstigt ut när folk har en rosa och en turkos sufflett. Jag har aldrig sett någon som har en annan färg på locket än på suffletten.

Sunshine: drar den fortfarande åt höger om du byter plats på hjulen? I så fall tycker jag att du skall reklamera den hos din ÅF.

• Apotheosis

Hej! Det finns flera köp och säljgrupper för Bugaboo på Facebook där du kan fynda delar och tillbehör och ibland vagnar. Kolla in "Bugaboo Köp och sälj Sverige", "Älskade Bugaboo!", "Vi som bygger buggor" och "Barnvagnar!"

Köp bygeln ny från butik för att vara säker på att du inte får den återkallade bygeln som inte är säker att bära i. Se till att inte köpa den nya bygeln då den inte passar äldre modeller. Den gamla bygeln säljs fortfarande.

• Apotheosis

Japp den passar!

Jimps skrev 2014-09-09 19:12:21 följande:

Hej

Är det någon som vet om man kan köpa suffletten som man kan dra ut extra till en äldre bugaboo cam och vad detta kostar i så fall? Vi hade en cam till vårt första barn och är sugna på att köpa en nu till vårt tredje barn. Vi är inne på att köpa en begagnad cam men jag vill ha suffletten som man kan dra ut extra. 

• Apotheosis
    barfota86 skrev 2014-09-23 17:03:31 följande:

Vi har en äldre Cameleon + och ska köpa nytt chassi då det börjar bli krangligt.

Jag är sugen på Cameleon 3 chassit istället, men är det ngn som vet om Cam 3 chassit fungerar med ramen från Cameleon + ???

Och hur är det med hjulen? Behöver ändå nya framhjul så det gör inte ngt om hjulen skiljer mellan modellerna...

Hej! Ramen passar utan problem. Likaså gör tillbehör så som bilstolsadapters. Däremot behöver du cam3-hjul på Cam3-chassit. Framhjul OCH bakhjul.
  • Apotheosis
    winnethepooh skrev 2014-10-30 22:46:36 följande:

Hej, upp till vilken längd kan ett barn sitta bekvämt i en Bugaboo Donkey Duo?

Hej, det ar jattesvart att saga da barn har olika proportioner. Vissa har langre ben och andra langre overkropp. Jag tror det enda sattet att fa svar ar att aka in till butik och lata barnet provsitta.

Upp till ca 2 ar kan de flesta barn sitta i donkeyns sits, sedan kommer vissa 2aringar att vara for stora och andra att ha gott om plats kvar, aven om de ar lika langa beroende pa om de har langa ben eller lang overkropp osv. och hur mycket plats man behover for att sitta bekvamt.

Donkey har ganska sma sitsar. Det ar samma sitsar pa Duo, Mono och Twin, sa du behover inte hitta en Duo att provsitta utan vilken Donkey som helst fungerar. Om du vill ha lite mer plats gar det att satta Buffalos sittdelstyg pa Donkeyns sittdelsram. Den sitter inte riktigt lika snyggt men det blir mer gott om plats. Den nyare modellen av Donkey skall ha ramen nagot hogre, vilket lar vara en fordel om man satter ett storre sittdelstyg pa ramen.

• Apotheosis

Den passar alla Bugaboo Cameleon. :)

Mariposas skrev 2014-11-16 11:57:43 följande:

En fråga till er bugabooexperter. Skulle vilja köpa en begagnad. Har förstått att det finns nån ny längre suflett att köpa till cameleont. Min fråga är passar denna bara till cameleont 3 eller till den vanliga cameleont oxå?

• Apotheosis
    svaneke skrev 2015-01-05 16:06:55 följande:

Åh kan ni visa människor hjälpa mig...

Har en CAM 3, till min 10 månaders, planerar syskon till nästa vår. Överväger att köpa en Donkey i mono, o isåfall sälja Camen, men velar fram o tillbaka. Är donkeyn en bra singelvagn eller ska jag behålla camen tills jag verkligen behöver en duovagn istället?

Nån som tex haft CAM o bytt till Donkey som kan råda mig?

Jag gillar Donkeyns förvaringsmöjligheter,o såklart duo-valet längre fram, gillar att den har rejäla hjul då jag promenerar mycket överallt.

Fördelen med CAM är väl att sitsen är större o att den tar mindre plats i bilen... ?

I din sits skulle jag sälja Cam3 och köpa Donkeyn och en liten smidig vagn typ Bugaboo Bee, BabyJogger City Mini GT eller Baby Jogger City Versa. De kompletterar varandra bra. Donkeyn är lite otymplig och då är det skönt att ha en liten smidig vagn. Det är inte tillräckligt stor skillnad mellan Donkey och Cam för att det skall kännas lönt att ha en av varje, men ändå så stor skillnad att Donkeyn kan kännas lite klumpig. Att ha Donkey och en av de andra vagnarna jag nämnt är perfekt.
  • Apotheosis
    Stokke skrev 2015-01-11 19:46:10 följande:

Vad tycker ni om Buffalon?

Vi väntar vårt första barn och har tittat på den. BF juni, bor där ni både kan ha snö men kan även vara snöfritt. Vi går både i affärer och i terräng.

Är spontana och vill ha en smidig vagn som enkelt kan fällas ihop och slängas in i bilen. Vi har en Volvo V70 (2014) så utrymme finns för större vagnar.

Så hjälp mig! Vad tycker ni om Buffalon?

Den är toppen i terräng men inte särskilt smidig. Tror inte det finns en vagn som BÅDE är smidig och fungerar i terräng men Buffalon är nog den som är närmast att vara smidig och ändå fungerar bra i terräng. I affärer, typ små affärer inne i stan, behövs en mindre vagn än Buffalo men i större affärer, typ i köpcentrum och sånt fungerar den bra. :)
  • Apotheosis
    Stokke skrev 2015-01-14 07:00:38 följande:

Terräng är kanske fel ordval. Om jag ändrar mig till gräs, golfbana och grusväg. Jag tänker att Buffalon har större hjul fram och är på så vis smidigare när den tar sig fram än vad camelonen gör? Små butiker är inget problem. Jag handlar mestadels i större butiker och köpcentrum då vi bor så att det krävs bil för att ta oss till affären.

På golfbana kan du köra vilken vagn som helst. Marken är perfekt jämn och hård och gräset kortklippt och ganska tunt, utan mossa. Det hindrar inte ens en dålig paraplysulky. Golvväskevagnarna eller vad de heter, de med ett litet paraply på, som man har med sig om man inte kör golf cart, tar ju sig fram med sina bedrövliga minihjul. Där behöver du inte oroa dig för annat än att ditt barn kanske inte delar ditt golfintresse. ;) både Cameleon och Buffalo går helt OK på grusväg och klippt gräsmatta utan mossa, Buffalo något bättre. Är gräset långt, eller om där är mossa i gräsmattan har Cameleon svårigheter att ta sig fram. På skogsstigar fungerar Buffalo medan Cameleon inte är toppen. Off road i skog eller långt gräs fungerar Cameleon inte alls men Buffalo gör. Gångvägar som enbart består av småstenar (alltså inte vanliga grusvägar som är en hårt packad bas av sand/jord med grus ovanpå, utan en sådan som består av decimeterdjupt lager av lösa småstenar) fungerar Cameleon inte i. Har inte testat Buffalo på samma underlag. Ingen vagn fungerar på sandstrand (riktig sandstrand utomlands. I Sverige har stränderna sällan torr lös sand så där skall det inte vara något problem). Är det inte gångavstånd till närmsta affär tror jag att Buffalo är bättre för er. Cameleon är främst en stadsvagn.
  • Apotheosis

Hej, du kan inte lägga en mjuklift i en ergonomisk sits oavsett vilket märke eller modell vagnen har. Cameleon har en liggdel som består av ett tyg som fästes på den ram man senare fäster sittdelen på. Om du absolut vill använda mjukllift behöver du en vagn som inte har ergonomisk sits. Bugaboos enda vagn med sådan sits är Bee (samtliga modeller av Bee).

ninjata skrev 2015-07-18 18:02:01 följande:

Hej!

Vi har precis köpt en Cameleon och undrar om det är någon som kan tipsa om någon bra mjuklift som passar i liggdelen? Har Bugaboo mjukliftar? Har letat men inte hittat.

Tacksam för svar!

Vänligen,

Nina

• Apotheosis

Sorry. Såg nu att du vill lägga mjukliften i liggdelen. Varför du vill göra det är ett mysterium för mig. Det måste vara smidigare och säkrare att bara bära med sig liggdelen. Den är gjord för att användas på det viset. Babyproffsens mjuklift passar i liggdelen men då Cameleon har ganska liten liggdel är det inte länge du kan använda en mjuklift i den.

• Apotheosis

Ja, du kan använda de nya suffletterna för Cameleon3 på din äldre Cameleon. Det är jättelätt att bara trä av sufflett-tyget från bågarna och trä på den nya suffletten. Du behöver inte köpa nya bågar eller fästen. :)

humlan1975 skrev 2015-06-10 23:12:56 följande:

Hej, jag har en Bugaboo Cameleon Denim all black chassi från 2009-10.

Kan man köpa en sån där förlängd sufflett att ha nu på sommaren? Sätter man på den på befintlig sufflett eller köper man en helt ny?

Pris?

(Säkert skrivet om tidigare men orkar inte skrolla igenom allt..)

Tack för svar! :)

Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21