Inlägg från: Winglur |Visa alla inlägg
  • Winglur

Skaljacka???

Jag har aldrig fattat riktigt vad en skaljacka är, 

men efter lite googlande så har jag förstått att det har med lager-på-lager principen att göra, själva jackan är vind/vattentålig och sedan har man typ en windstopper under på vintern och ingenting på våren/sommaren?
    I alf, jag tänkte köpa en sådan nu till min tös,
    hon har storlek 80 nu, och jag har tänkt att hon skulle ha den fom nu och i vår/sommar, tror ni jag ska köpa en 80 eller 86?
    POPs är väl lite större i storlekarna va?
    Så borde väl 80 passa bra...? :S
  • Svar på tråden Skaljacka???
  • Winglur
    Jazzmamman skrev 2010-03-06 22:37:16 följande:
    Ja, du har fattat principen :) Det bästa även för vuxna men skaljackor brukar se väldigt sportiga ut och det är kanske inte alltid det rätta. PoP är ganska stora, ja, så 80 borde vara bra. PoP har väl en fleecetröja som ingår i jackan tror jag. Den kan man knäppa loss ur jackan. Det bästa är ju om man kan prova den på barnet i affären men det går ju att byta också.
    Jag hade tänkt fynda en på Tradera, men då följer inte alltid fleecen med, många säljer dom bredvid... Jag ska kolla lite mer, vet du hur typ Fix skaljacka är?
  • Winglur
    Busbellan skrev 2010-03-06 22:45:28 följande:
    Fleecen följer inte med om du köper den i butik heller, de säljs var för sig Personligen har jag inte fattat varfr man ska ha vindtät fleece under en vindtät jacka, utan vi kör med vanlig fleece under skaljackan
    Hmm, där har du en poäng. :)
    Använder ni skaljackan nu med vanlig fleece under? 
    Måste man ha många lager under fleecen för att det inte ska bli kallt, som nu i -20?
    Jazzmamman: Ok, ni har alltså inte använt den något nu i vinter?
  • Winglur

Ok, jag trodde att skaljackan och 3-i-1 jackan var typ samma.

Jag hade inte tänkt använda jackan ute nu till lek och så, utan fram och tillbaka till affären etc, i bilen. Hon har en overall till ute lek. :)
  • Winglur
    Lantani skrev 2010-03-07 10:47:23 följande:
    Hur lång är hon? Har en son som är 82 cm lång, 9,8 kg och till honom köpte jag srl 92 i pops skaljacka. Har bild i galleriet under kläder! Visst den är lång i armarna och lite lång baktill, men i armarna finns så du kan spänna in, likaså nerevid. Har testat 86 på honom också, men den blir förkort framtill väldigt fort misstänker jag!
    Oj ok. Jag vet inte riktigt hur lång hon är, har inte mätt på ett tag.
    Inte 80 tror jag.
    Sist va hon väl 74, när hon var 10 mån. Nu är hon 13.
    Jag ska kolla dina bilder.
    Sarah: A jag förstår det. Snark... :/
  • Winglur

Det såg ju jättebra ut Lantani!

Men en sån där 3-i-1 jacka då, är det typ vinter, tidig vår och sen höst jacka eller?
  • Winglur

Ok. 

Nissetroll: Jag har förstått att många använder skaljacka just i backarna.
    Att man anpassar lagren under till hur kallt det är...
    Niinis, ok, fan, jag som budat på en 80. :/
    Har du möjligtvis någon bild? 
Svar på tråden Skaljacka???