• bealitt

skriven i norge, vill föda i sverige

Hej!
    Jag bor och arbetar i Norge sedan ca 2 år tillbaka. Är numer skriven i Norge. Nu är jag gravid och väntar mitt första barn i augusti. Då min sambo har ett arbete som gör att han arbetar utomlands 2 mån i stöten och är sedan hemma 2 är det inte säkert att han kommer vara med mig när bebisen kommer, vilket gör att jag vill föda barnet hemma i Sverige där jag har familj och vänner nära till hands. Jag vill inte föda ensam i ett land där jag inte förstår alla sjukhus termer. Nu är ju detta  tydligen inte så enkelt som det kan verka, då Norge inte är med i EU. Har hört om svenskar som inte varit skrivna i sverige som fått sjukvård och sedan fått betala dyrt för detta.

Så jag undrar om det är någon som gjort detta?

Jag har pratat med Nav International oh dom sa att eftersom det blir planerad sjukvård (förlossningen) jag kommer ju att åka till sverige enbart  för att föda, så måste man ansöka om någon blankett som man sedan ska skicka in och som sedan skall skickas tillbaka, som sedan skall tas med till sjukhuset i Sverige. Inte bara krångligt, men sen då?

Varför inte bara skriva tillbaka mig i Sverige då?
    Jo för vilken ersättning kommer jag få från försäkringskassan, när jag inte arbetat i Sverige på två år? Jo, typ ingenting. Och tanken är ju att åka tillbaka till mitt jobb i Norge efter mamma ledigheten.

Hjälp detta e så krångligt!
    Snälla någon måste väl gjort detta före mig!?
    Såå tacksam för svar!!

snurrigt värre
  • Svar på tråden skriven i norge, vill föda i sverige
  • bealitt

Det jag oroar mig för är väl mest tiden innan och efter förlossningen i Sverige. Vet inte hur det fungerar med ersättning från NAV om jag inte befinner mig i Norge och vilken rätt jag har till besök hos MVC i Sverige och sedan BVC i Sverige och om jag vill gå tex förberedande föräldraskapaskurser. Så frågan är ju det här med "sjukvård"  i ett land man inte är skriven i.

Jag förstår om ni inte förstår vilket mitt problem är, det är lite personliga skäl och jag skulle hellre flytta tillbaka till Sverige direkt men det verkar ju himla dumt eftersom jag inte jobbat där på två år med tanke på det ekonomiska.

Sen det här med att ha med tex  mamma eller syster under förlossningen. Det verkade som en bra ide till att börja med men nu har jag hört att det kanske inte är så bra OM det skulle gå galet och mor/syster får panik när dom ska lugna mig. Jag vet inte, någon som haft med någon närstående förutom sambon på förlossningen?

Sen skulle jag inte ha något emot att föda barnet här i Norge, dom har såklart lika bra sjukvård som sverige om inte bättre. Saken är den att jag bor låångt ute i havet på en väldigt liten ö vilket gör det hela mer komplicerat. Inte alls samma sak att inte ha läkare elelr barnmorska tillgängligt. Sen verkar det inte alls som dom har samma kontakt med tex barnmorskan som många vänner som fått barn i sverige berättat att dom haft. Känns lite som att dom här inte bryr sig så mkt, eller så är det väl bara jag som överreagerar..

Tack så mkt för alla svar iallafall, känner mig faktiskt lugnare nu, kanske bara jag som förstorar upp allt till värre än vad det egentligen är.
    Tack! {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden skriven i norge, vill föda i sverige