Inlägg från: mirandasatc |Visa alla inlägg
  • mirandasatc

skriven i norge, vill föda i sverige

Hej!!!
    Jag hade precis samma problem förra året! Den blanketten som du kan få från norge som då ska stå för din födsel i sverige fungrar INTE. Jag hade världens bry att få den för nav hade plötsligt fått massor att göra så det var ett heltids jobb att försöka få tag på de rätta folken (ofta är det många som bara slänger ur sig något för att man ska lägga på fortare och det är otroligt många som inte har nån koll alls på det de vågar sig på att uttala sig om)
    Den blanketten iaf berättigar dig till ett visst antal dagar (ca 6) på sjukhus á 2500 (kommer inte ihåg den exakat summan men det var ca 2500) efter att ha förhört mig lite om vad en förlossning kostar (jag ringde 2 olika sjukhus i svea) så kunde jag ju snabbt räkna ut att de pengarna inte skulle räcka långt, och tänk om det blev komplikationer och man måste stanna kvar på sjukhuset el vid kejsarsnitt som oxå är betydligt dyrare. Så jag ringde upp kontoret som utfärdat blanketten till mig och frågade hur de menade med den summan, de sa bara att det är det som är standard, mer får man inte. Nähä.
    Så efter månader med bry att skaffa fram dessa papper så bestämde jag mig för att enklast var att bara skriva mig i svea i stället. Föräldrapenningen är inget problem, du måste bara höra av dig till nav utland och berätta att du ska till sverige emn att du kommer tillbaka sen så får du fyla i några extra papper o så e de klart:)
    Allt annat är bara dumt.
    Du kan få det gratis om nu bebben kommer "plötsligt" och du råkar vara i svea men de kan oxå gå i baklås och säga tt de är nåt du planerat (man har ju faktiskt ett datum...)
    Men alltså du gör ju som du vill men det är defenitivt den safe varianten, och inte vill man ha bry med pengar och försäkringsskit när man har fått en liten älskling, då vill man lägga all tid och energi på den!
    Lycka till!!!!

• mirandasatc

Jamen moster Ia, det är ju det jag sägar, får man föräldrapenning från Norge så FÅR MAN TA DEN MED SIG. Var än du tänker befinna dig så får du dina pengar från nav. Inte sånt trams som försäkringskassan håller på med. Så länge du säger till från början är det INGA PROBLEM.
    Jag vet för jag har ju precis gjort detta själv.

Svar på tråden skriven i norge, vill föda i sverige