• Amira

    Vad är meningen med livet?

    Varför finns vi här på jorden?
    Finns det något syfte bakom vår existens eller lever vi bara här som en del av naturens kretslopp?
    Kommer vi att dö och sedan aldrig mer existera?

    Dela med dig av dina tankar och försök att förklara så utförligt du kan.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är meningen med livet?
  • Amira
    nnx skrev 2010-03-07 13:41:02 följande:
    Livet, att leva, är meningen med livet.
    Att se till så att man inte dör eller vad menar du?
  • Amira
    FixarFrasse skrev 2010-03-07 13:40:09 följande:
    Annat.Jag tror som "I liftarens guide..."  att meningen med livet är:  42
    Aldrig hört talas om. Vad kan man läsa om det?
  • Amira
    Hannah76 skrev 2010-03-07 13:39:22 följande:
    Annat. Vad?Det är upp till var och att finna sin egen/egna meningar med livet.
    Okay, vad är din?
  • Amira
    FixarFrasse skrev 2010-03-07 13:45:52 följande:
    Hehe, nej, det är från kultboken "Liftarens guide till galaxen" av Douglas Adams. Inte bekant?
    Nej, faktiskt inte, men det lät intressant!
  • Amira
    FixarFrasse skrev 2010-03-07 13:50:57 följande:
    Det är alltså en komisk bok. Personerna i boken kommer fram till en superdator som verkligen kan svara på ALLT. Man ställer då (precis som du) den mycket bra frågan: Vad är meningen med livet för att en gång för alla få reda på detta, men svaret man får är bara 42.Naturligtvis helt obegripligt, vilket möjligen meningen med livet faktiskt också är...?
    Ja, det kan vara helt obekripligt för vissa.
  • Amira
    Kjell2 skrev 2010-03-07 13:49:00 följande:
    Annat: Ha skoj och må bra samt hjälpa andra till att ha skoj och må bra.
    Och när man dör så dör man bara.
  • Amira
    Kjell2 skrev 2010-03-07 13:57:42 följande:
    Ja - vad som händer sen kan man bara gissa. Jag tänker då inte försaka en massa under livet bara för att jag skall få någon gissad, obekräftad, belöning efter jag har dött.
    Okay, jag förstår. Så kan man ju också se det. 
  • Amira
    FixarFrasse skrev 2010-03-07 13:54:09 följande:
    Vad menar DU är meningen då?
    Jag är ju muslim. 
  • Amira
    Hannah76 skrev 2010-03-07 13:57:43 följande:
    Jag vet inte helt säkert än, men har kul och njuter tills jag hittar "den stora meningen med livet" =)
     
  • Amira
    nnx skrev 2010-03-07 14:03:18 följande:
    Nej, så menar jag inte. Att leva sitt liv med allt vad det innebär. Att det är själva livet som är meningen med livet. Att ens sökning efter meningen med sitt liv är just meningen med livet.
    Okay då förstår jag.
  • Amira
    FixarFrasse skrev 2010-03-07 14:06:12 följande:
    Tja, fast om Gud finns ska han ju inte ha något emot att man har trevligt medan man går här på jorden och skräpar. Annars är det en kass Gud.
    Allt beror väl på vad man tycker är "trevligt". 
  • Amira
    Jennie med ie skrev 2010-03-07 14:17:19 följande:
    meningen med livet är att vara muslim?
    Nu blev det lite tokigt. 
    Meningen med livet är att underkasta sig Gud. Följa hans påbud. 
  • Amira
    Pormoicheia skrev 2010-03-07 14:25:53 följande:
    Fst det är ju inte riktigt sant. Svaret på frågan är 42, men det är ingen som vet vad frågan egentligen är. Datorn som räknat ut svaret får bara veta att "han" ska ta reda på svaret på den ultimata frågan (typ). När han sen blir ombedd att ränka ut vad frågan till svaret var säger den bara  något i stil med "det får en annan dator göra, för det skulle ta lika många år till och det orkar inte jag". Och eftersom ingen vet vilken den ultimata frågan är, så är svaret helt meningslöst. Den ultimata frågan är ju inte specificerat "vad är meningen med livet". Mitt egna svar på TS frågeställning är: Annat. Vi lever här för att födas, leva livet så bra som möjligt utan att skada andra och till sist dö. jag trior att varje människa lever och har ett syfte, men att varje persons syfte är lika individuellt som människan. Vi döms efter våra handlingar så länge de har en relevans för antingen oss själva eller andra.
    Om varje människa har ett syfte - Vad/vem ligger bakom det syftet?
    Du skriver även att vi bedöms efter våra handlingar. Vem/Vad bedömer dem?
  • Amira
    FixarFrasse skrev 2010-03-07 14:43:00 följande:
    Jamen absolut! Men för mig är det trevligt ifall jag kan få "fånga dagen" och njuta av livet här och nu utan att oroa mig för att när jag har dött en dag, behöva stå inför en Gud som är sur för att jag käkade en glass vid fel tillfälle eller låg med en tjej innan jag gifte mig eller vad det nu kan vara för något. OK, han/hon/den/det tycker möjligen att jag är kass, men det är ömsesidigt isåfall.
    Ja, alla tycker vi olika. 
  • Amira
    Queenie70 skrev 2010-03-07 19:51:42 följande:
    Vad är det för mening med det? Meningsfullt för vem?
    Läs om Adam och Eva. 
Svar på tråden Vad är meningen med livet?