Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Saria skrev 2011-01-02 14:16:52 följande:

Jag har en idé om att samla ihop till en jättestor träff på vastkusten (kungsbacka/göteborg) för oss som i första hand syr till barn. Så stort som möjligt och med möjlighet till övernattning. Allra allra helst skulle jag vilja locka med någon som kan sälja lite sköna tyger på plats också. =) Tänk en hel helg utan en familj som behöver uppmärksamhet och inte en hushållssyssla i sikte! Bara byta erfarenheter, mönster och idéer...

Skulle ni nappa på det? Ska jag anstränga mig?

Jag bor också långt bort men är uppväxt på nära håll Passar det i tid så vore det verkligen kul att vara med. I Göteborg behöver inte jag någon övernattning då bror bor där. Är redan med i en "syjunta" med träffar men det är så superkul så jag kan vara med i en till Gôrskôj!!!
  • Mimmi 71
    Fiffa5 skrev 2011-01-03 08:59:05 följande:
    Finns det någon bra bok om mönsterkonstruktion, helst för barnkläder?  Känner att jag blir så begränsad i mitt syende när jag inte kan justera ett mönster eller gradera upp det till andra storlekar....   En bok så att jag kunde läsa och lära mig själv skulle vara toppen!    Eller en liten kurs i Stockholmsområdet!
    Åh, hade jag bott i Stockholm hade jag helt klart satsat på en kvällskurs hos Tillskärarakademin. Tror dock att man måste gå för vuxenkläder och lära sig grunden innan man kan gå för barnkläder.
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2011-01-13 22:27:00 följande:
    japp, glansig
    2.bp.blogspot.com/_Tkf9uWSKDXM/Sze-o74FjGI/AA...
    här är första gången jag sydde fast sån . Ganska svajigt.
    Jag har sett någon som sytt en body med den här sortens kantband och det såg lite udda ut. (Hoppas jag inte förolämpar någon närvarande) 
    Nu blev jag "putt", jag har allt använt sådant för att kanta body Jag använde avigsidan som faktisk är mindre glansig, fast på beviset så har jag använt rätsida på ett mönstrat kantband.

Bevis här!
  • Mimmi 71
    Elias Emil skrev 2011-01-14 12:51:41 följande:
    Jo jag såg din läng. Är bandet elastiskt?
    Japp, det är vikresår jag använt.
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2011-01-14 15:21:57 följande:
    haha mimmi, vilken groda jag gjorde. Men visst ser det ovant ut med blank resår till bäbisar. Men det där var ju snyggt (vågar fan inte säga nåt annat ;)) 

OT. Nu har jag precis beställt bambugolv. Festligt att ett gräs kan bli så hårt och stort.  

trevlig helg på er alla! 

Jag visste ju att du skulle kunna ta min kommentar på rätt sätt Härligt med bambugolv
  • Mimmi 71
    diggling skrev 2011-01-16 11:56:48 följande:
    Ni som ritar era mönster i byggplast, hur förvarar ni dom? Dom är ju inte riktigt lika följsamma som mönster på mönsterpapper eller smörgas/bakplåtspapper.
    Viker ni dom ordentligt, eller är det dumt att göra veck i dom?
    Jag viker och lägger i A5-kuvert jag också. Just A5-kuvert passar så bra i lådor från Ikea och det blir ett bra kartotek.

2.bp.blogspot.com/_FREOH7nOP6E/SQRW8EeLe_I/AAAAAAAAB04/z7lfFOv0F7E/s1600-h/arkiverat.jpg
  • Mimmi 71
    diggling skrev 2011-01-16 13:40:19 följande:
    Hur stora stl. har du i dom "små" kuverten?
    I "kollektionen" så syr jag upp til 110/116 men det finns även ett par mönster i stlk 134/140.
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2011-01-23 21:01:38 följande:
    ullerull, håller med dej om prästkragar och bondgårdsdjur.

Såpbubblor med annan bakgrundsfärg skulle jag också köpa rätt många meter av, men helst svart. Svart funkar till fest, vardag, män, kvinnor, vuxna, barn - framförallt om barntröjorna har molorandiga ärmar.

svartvitrandiga ärmar och röda/turkosa/cerise kantband till såpbubblor. Snyggt va? ;)

jag har tänkt tanken att trycka, men jag hinner inte. Dessutom blir det fö rmånga färger, och därför för dyrt. Kommer pendla 3 timmar per dag i vår. Heltidsjobb, två barn, hus, trädgård och allt annat. Jag borde ge fan i att köpa tyg på nätet överhuvudtaget. I synnerhet tradera.
    Är det dags att vinka till varandra igen

Såpbubblorna var supersnygga tycker jag!
  • Mimmi 71
    Fiffa5 skrev 2011-02-01 15:45:18 följande:
    Jag håller på och sy en väska och ska sy handtagen men får bara hoppstygn!! Syr genom fyra lager lite tjockare bomullstyg, men inget extrem-tjockt.
    Har bytt nål och testat olika tjoklekar, bäst verkar det gå med 70-nålar. Men hur ska jag få bort de sista hoppstygnen!? TIPS???
    Om man skall sy i tjockt så brukar det vara bästa att använda grövre nål. Själv använder jag minst 90 eller jeansnål.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd