• 78an

ONT i övre delen av magen (magmunnen). Tips och råd?

Jag är nu 18 fulla veckor, gravid med vårat andra barn. Har sedan 5 dagar tillbaka haft ont i övre delen av magen, magmunnen, och det ganska rejält.

Vad kan man göra för att lindra besvären? Jag sover jättedåligt på nätterna och jobbar heltid, det börjar kännas i kroppen att man ligger efter med sömn. Har inga sura uppstötningar, vilket ju är ganska vanligt vid graviditet. Men det gör ont hela tiden och jag känner mig så orkeslös.

Har du några tips eller råd? Är det något speciellt man ska tänka på att inte äta?

Tacksam för svar

• Svar på tråden ONT i övre delen av magen (magmunnen). Tips och råd?
  • frökenBea

Prova omeprazol som finns reeptfritt på apoteket. Jag hade samma problem som du men även halsbränna. Sedan jag började med de tabletterna har jag inte haft ngn tendens alls till sådana besvär.
    Lycka till, hoppas du blir kvitt dina besvär.

• 78an
    frökenBea skrev 2010-03-08 11:18:10 följande:
    Prova omeprazol som finns reeptfritt på apoteket. Jag hade samma problem som du men även halsbränna. Sedan jag började med de tabletterna har jag inte haft ngn tendens alls till sådana besvär.Lycka till, hoppas du blir kvitt dina besvär.
    Tack så mycket, då ska jag prova Omeprazol. Köpte Gaviscon förra veckan, men jag tycker inte att det hjälper just nåt
  • jomi

Gaviskon är SÅ äckligt jag äter ALLTID Omeprazol vid minsta tecken till magkatarrr men fråga så att det verkligen är OK när du är gravid...har hört så olika om det där!
    LYCKA TILL!

Längtar.....
  • frökenBea

I tjugo veckor höll jag på med Gaviscon flytande och tabletter, samarin, rennie och gud vet allt. Till slut provade jag omeprazol i v 29 ca och blev nästan gråtfärdig av lycka när jag upptäckte resultatet.
    Jag hoppas att det hjälper dig lika bra!

• frökenBea

omeprazol funkar vid graviditet. Losec är godkänt för gravida och det är ungefär samma innehåll. Skillnaden är att losec är dubbelt så dyrt och omeprazol kan hålla ett lägre pris eftersom de har valt att inte göra graviditetsstudien.

• 78an

Jag tänkte rådfråga en läkare innan, men om Omeprazol är ok så kommer jag definitivt att prova det. Är gråtfärdig mellan varven just nu, det gör ont hela tiden och är så jobbigt. Orken börjar ta slut helt

Har någon av er behövt göra en gastroskopi?

• Längta78

Håller med tidigare inlägg. Omeprazol är bäst. Helt ofarligt att ta vid graviditet. Jag hade för några år sedan stora problem med magkatarr. Brännande smärta strax nedanför bröstbenet. Gjorde en gastroskopi som visade ärrbildning, man tolkade det som att jag hade haft ett litet sår i magsäcken som då var läkt. Åt då Omeprazol och tog Link tuggtablett som komplement = jättebra. Nu som gravid har samma besvär uppstått och det enda som hjälpt är just omeprazol. Testa!

Det enda som hjälper mot tankar är hud
  • frökenBea

Jag har inte gjort gastro men har heller inte sökt vård för dessa besvären. Eftersom det då funkade med omepr så nöjde jag mig med det. Jag har inte sådana här allvarliga problem annars utan det blev nu vid graviditeten.

Svar på tråden ONT i övre delen av magen (magmunnen). Tips och råd?