• Nallepuhmamma

När kan man köpa skor till baby?

När kan man som först köpa barnets första skor?
    Och vill gärna ha tips på bra stödjande skor.

• Svar på tråden När kan man köpa skor till baby?
  • chrissandra
    ND3 skrev 2010-03-08 11:49:28 följande:
    nej, jag ville inte att min son skulle göra det iallafall. och inte med strumpor heller på offentliga platser, tex om vi satt på ett cafe och han vill stå upp på en stol medans jag höll i honom så fick han ha skor på sig, då var han 5-6 månader. 
    Om han vill stå upp på en stol ska han ha skor på sig? Om han sitter på stolen ska han ha galonbyxor då?

Om man står med skor på en stol där andra ska sitta är det OK?

Jag vill också att mina gående barn har skor på sig på caféer, restauranger och liknande men innan de börjat gå har de haft sockar/tossor.
  • Doodies

Min dotter fyller 1 år nu den 26 mars. Hon har gått själv i en månad nu.
    Känner att jag skulle köpa ett par skor nu men ändå känner jag att vädret inte är direkt perfekt för första promenaden?
    Ska jag invänta snösmältning och varmare väder? Hon har ingen vinteroverall så det blir svårt att vara ute och röra sig (utanför barnvagnen) innan det blir varmare.
    Hur mycket större ska skorna vara än foten? Frågan e om det finns skor som är lagom till henne då hon har väldigt små fötter. Hon har typ 16/18 på strumpor.

• La Lola
    Doodies skrev 2010-03-09 09:53:32 följande:
    Min dotter fyller 1 år nu den 26 mars. Hon har gått själv i en månad nu. Känner att jag skulle köpa ett par skor nu men ändå känner jag att vädret inte är direkt perfekt för första promenaden? Ska jag invänta snösmältning och varmare väder? Hon har ingen vinteroverall så det blir svårt att vara ute och röra sig (utanför barnvagnen) innan det blir varmare. Hur mycket större ska skorna vara än foten? Frågan e om det finns skor som är lagom till henne då hon har väldigt små fötter. Hon har typ 16/18 på strumpor.
    Hedda lärde sig gå för ca 2 veckor sen o fick gå utomhus för första gången i förrgår.
    Men nu väntar vi nog tills det blir vår o snön försvinner.
    Skor finns det ju i storlek 19 tex. Men det man får göra är att mäta foten o mäta innermåttet på skon eftersom skor kan vara olika stora även i samma storlek.

Hur klarar man sig en vinter utan overall förresten?
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • resemamman

Mina barn har fått skor när de lärt sig gå själva utomhus. Men om jag haft en större bebis under vintern så hade den fått någon form för vinterkängor för att kunna sitta i snön/sandlådan/åka pulka och leka utan att frysa om fötterna. För då tycker jag tossor blir för kallt och opraktiskt.

• m med tre stjärnor

och jag ör mittemellan er allihop tror jag.
    Min son har tossor till och från dagis och om jag vet att han bara ska sitta i vagnen. Ska vi till tex köpcentrum så vill han leka som sina syskon så då har jag skor på honom. Tycker det blir halt med tossor (mockasiner är ett alternativ såklart men nu har han ett par små skor så då får han använda dem;) 

Likaså när vi är hemma på gården. Vet att det finns barn som sitter snällt i vagnen och tittar på sina syskon (vår grannes lilla flicka gör det) men min grabb tokvägrar han ska ner på marken, kryper ut genom ytterdörren och sätter fart (nio månader) då är det bättrer emd skor.

Jag har köpt adidas goretex kängor till honom. Mina första barn fick kavat sen insåg jag att kavat faktiskt inte sitter bra på mina barns smala fötter. Superfit med snörning hade jag helst velat ha men nu hittade jag adidas med kardborre till riktigt bra pris så jag slog till på dem;)

• La Lola
    resemamman skrev 2010-03-09 10:10:19 följande:
    Mina barn har fått skor när de lärt sig gå själva utomhus. Men om jag haft en större bebis under vintern så hade den fått någon form för vinterkängor för att kunna sitta i snön/sandlådan/åka pulka och leka utan att frysa om fötterna. För då tycker jag tossor blir för kallt och opraktiskt.
    För kallt?
    Men det beror ju på vad man har för tossor o om ens barn är av den frusna sorten....
    Heddas fötter har alltid varit varma när hon åkt pulka.
  • resemamman
    La Lola skrev 2010-03-09 10:13:02 följande:
    För kallt? Men det beror ju på vad man har för tossor o om ens barn är av den frusna sorten.... Heddas fötter har alltid varit varma när hon åkt pulka.
    Kallt, blött, kommer in snö/sand. Nä, jag har inte sett några bra tossor som funkar en slaskig senvinterdag i Stockholm. Mer praktiskt med skor som man kan dra overallens resår över.
  • SchumiFerrari
    baby87 skrev 2010-03-08 21:04:28 följande:
    Köpte första skor till min son när han var 6veckor tror jag då va de nike skor storlek 17 tror ja de var såå söta
    Min fick ett par converse när han var typ 3 månader
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • La Lola
    resemamman skrev 2010-03-09 10:19:25 följande:
    Kallt, blött, kommer in snö/sand. Nä, jag har inte sett några bra tossor som funkar en slaskig senvinterdag i Stockholm. Mer praktiskt med skor som man kan dra overallens resår över.
    Ok. Men alla bor ju inte där.
  • Dr Mupp
    resemamman skrev 2010-03-09 10:19:25 följande:
    Minimundus ullflecefodrade tossor med extra ullsula funkar hela vintern i slasksörmland till en gående och skovägrande ettåring. Vi drog overallsbanden under tossarna.

Våra barn får mjuka bobux tofflor när de börjar krypa och gå med stöd vid ca 5-6 månades ålder. Dessa funger bra inne och ute i fint väder. på vår höst vinter har de istället haft minimundustossar som tål en del väta ute.

skor har de fått när de börjat gå själva ute vid ca 10 månadrs ålder. Ja förutom trean då som vägrade vinterskor och hade tossar tills det var dags för lågskor på våren.
Svar på tråden När kan man köpa skor till baby?