• LadyBirden

Ditt bästa kassler recept är...

Halloj!

Jag har en bit kassler i kylen och vill ha tips på vad jag ska göra med den. Är så trött på mina vanliga kassler recept.

Så hjälp mig gärna med lite ny inspiration

//

• Svar på tråden Ditt bästa kassler recept är...
  • Snuttjulla

smördegsinbakad kassler med sallad till!
    rulla ut smördegen, bre ut philadelphia ost (eller creme bonjuor) och lägg kasslern därpå, rulla in den så den är täckt av smördeg. Pensla med uppvispat ägg. In i ugnen, 175 grader tills lagom färg, ca 20 min. Under tiden kasslern är i ugnen gör jag en fräsch sallad till, och krämig dressing.

• LadyBirden

Bara att konstatera att det blir en hel del kasslerätande framöver.
    Så kul att få ny inspiration.

• clembke

Skiva kassler, lägg i ugnsform varvad med ananas.
    Koka skivad purjolök i lättsaltat vatten. Häll av vattnet o strö över kasslen.
    Gör en sås på creme fraishe o chilisås o lite peppar. Häll över o in i ugnen.
    Tror det va på ca 200 gr i ca 20 min.

Eller:

Skala o koka palsternacka i lättsaltat vatten, ca 5 min.
    Gör en sås med mjölk o mjöl (eller creme fraishe). Rör i pepparotsost o ädelost tills det har smält. (125 gr pepparrotsost o 50 gr ädelost till ca 3 1/2 dl mjölk)
    Lägg palsternackorna i en ugnsform. Skär kasslen iskivor o lägg ovanpå. Fördela såsen över kasslen o palsternackorna. Gratiner i mitten av ugnen på 225 gr i ca 15-20 min.

• levandecharader
    Kalaskassler är gott. En potatisgratäng med strinlad kassler och broccoli i är också gott.
  • karet

Mamma gjorde det här åt oss när vi bodde hemma.

Skivad kassler och ananasringar varvat i gratängform. Kokt ris runtomkring. Bearnaisesås på. Sen i ugnen och gratinera.

• Bluemint

Vi gjorde ibland en enkel kall kasslersallad när jag bodde hemma. Man blandar kokt kallt (ljummet funkar nog också) ris med tärnat kassler och bitar av grillad kyckling. Sen har man i ärtor, majs, paprika. Serveras med Rhode Island-dressing (eller om man gillar nån annan bättre) och ett gott bröd.

• HannaVirrpanna

Enkel!
    Kassler och rislåda 4-6port.
    - 6 port kokt ris
    - 1/2 kg kassler
    - 1 purjolök
    - 3dl grädde
    - 1dl majonnäs
    - 1/2 dl chilisås
    - ca 200g riven ost

Koka riset, skär kasslern i skivor, strimla purjolök. Blanda samman det kokta riset, kasslerbitarna, och purjolöken i en ganska stor ungsform. Blanda grädde, majonnäs och chilisås. Häll detta över riset och kasslern och riv ost ovanpå. Ställ in i ugnen 225 grader i 15min om riset är varmt, annars 20min om ungsformen stått kallt.

• angeni

Kasslergratäng med kantareller och stekt lök

Stek lök och kantareller tillsammans.
    Skiva kassler och lägg i formen.
    Häll över svamp och lök och häll på vispgrädde.

In i ugnen i ca 15 minuter på 175 grader.

Servera med potatis till.

Väldigt gott kan jag säga!

• Flavia

Symöteslåda

Tärna kassler som du sen bryner
    Tillsätt grovt tärnad röd paprika och strimmlad purjolök
    Pressa i en klyfta vitlök, salt & peppar
    I med ca 4msk tomatpuré och en mellangrädde (litet pkt)

Koka under tiden upp spaghetti för 4 personer

Lägg kassler röran i botten på en ugnsfast form, strö över den kokta
    spaghettin, häll över ytterligare ett pkt med mellangrädde och strö till
    sist över riven ost, in i ugnen och låt osten i princip smälta (ska inte få en massa färg). 175 grader i mitten ca 10-15 min

Trick us again, child, and your suffering will be legendary, even in Hell!
  • LadyBirden

Hoppsan!
    Här kommer fler smarrigheter ser jag
    Kassler konsumtionen har ökat några snäpp i vår familj, kul med nytt.

• Chianti
    HannaVirrpanna skrev 2010-03-31 14:06:26 följande:

Enkel!
    Kassler och rislåda 4-6port.
    - 6 port kokt ris
    - 1/2 kg kassler
    - 1 purjolök
    - 3dl grädde
    - 1dl majonnäs
    - 1/2 dl chilisås
    - ca 200g riven ost

Koka riset, skär kasslern i skivor, strimla purjolök. Blanda samman det kokta riset, kasslerbitarna, och purjolöken i en ganska stor ungsform. Blanda grädde, majonnäs och chilisås. Häll detta över riset och kasslern och riv ost ovanpå. Ställ in i ugnen 225 grader i 15min om riset är varmt, annars 20min om ungsformen stått kallt.

Detta lagade jag idag efter att ha googlat på Godaste kasslerreceptet och hamnat här. Enkelt, gott och kommer bli bra till matlåda. Tack!
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Indiansommar

Något som är så gott, ett -70? -80? talsrecept

koka kasslern med nätet på så att den blir helt varm. 
    Ta av nätet och skiva upp i lagom tjocka skivor
    servera med potatismos, annanas bitar och vispad grädde!

Svar på tråden Ditt bästa kassler recept är...