• USB

Njurbäckeninflammation?

Min 4-åriga dotter har återkommande UVI:er. Idag lämnade jag in ett prov hos distriktsköterskan för det luktar jätteilla om hennes urin. Det visade på nitrit, äggvita och en 3:a på leukocyter. En läkare ringde och sa att de satte in penicillin och att hon trodde att dottern kanske fått njurbäckeninflammation.
    Hur vet man säkert att det är det?
    Dottern är förkyld och nu har hon nästan 40 graders feber och kräks. Jämt när hon haft UVI förut så har hon kissat jätteofta men idag har hon bara kissat ett par gånger.
    Får man andra symptom vid njurbäckeninflammation än vid vanlig UVI?

Innan jul var vi på ultraljud och kollade hennes njurar pga UVI:erna. Då uptäckte de en 2cm stor cysta på ena njuren. Läkaren säger att den inte påverkar njuren nåt men jag börjar ju undra när UVI:erna kommer tillbaka hela tiden utan anledning.

• Svar på tråden Njurbäckeninflammation?
  • rex 76

Jag tycker det är konstigt att läkaren inte ville titta på henne! Har hon ont i magen och bakåt ryggen? Får hon ont om du "dunkar" lite löst i höjd med njurarna?
    Jag tycker att du ska kontakta rådgivningen, njurbäckeninflammation brukar behandlas med antibiotika intravenöst!

• Minibus

Har man nånsin pratat om ev reflux? Alltså att urin backar tillbaka till njuren istället för att ta vägen ner i urinblåsan? Finns undersökningar som kan utreda detta ex MUC på en röntgenavdelning. Detta kan ge återkommande UVI:er.

• USB

Nä, reflux har de aldrig pratat om. Ser man det på ultraljud eller?
    Nu har hon fått cedax som hon ska ta i 5 dagar. För ca en månad sedan så hade hon UVI-symptom. Visade en 3:a på leukocyter men inga bakterier vid odlingen. Fick även då en omgång med cedax. Funderar på om hon kan ha gått med det ända sedan dess och det inte gått över riktigt och om det är därför som det gått till njurarna nu. Hon är lite piggare idag och tempen är bara 38.
    Urinen luktar vedervärdigt och jag känner så väl igen "UVI-doften".

• Minibus

Ok. Nä man kan inte se själv.era refluxen på ultraljud men de kan ju se om uretären är vidgad vilket i sin tur kan ge reflux, eller om njurebäckenet är vidgat.
    Har man återkommande UVIer/njurbäckeninflammationer kan detta tyda på en missbildning av njuren/urinvägarna, därför skulle jag kräva vidare utredning i form av DMSA-scintigrafi och eller MUC/videocystometri. Behöver absolut inte vara nån farlig missbildning men om njuren kanske inte ser helt normal ut är det ju bra att upptäcka detta i tid så att man kan behandla på rätt sätt. Bäst är ju förstås att fråga din läkare vad han/hon tycker om följande undersökningar.
    Hoppas hon snart blir frisk och att du får klarhet i hur det ligger till!

• center

Vid misstanke om njurbäckeninflammation skall detta vara under uppsikt av sjukhus. Dem får hög feber kräningar och dåligt allmäntillstånd. Man ska vara väldigt försiktig med barns njurar så därför skulle jag ta mig till ett sjukhus om jag vore dig. har dem tagit något infektionsprov?

• USB
    center skrev 2010-03-09 16:24:35 följande:
    Vid misstanke om njurbäckeninflammation skall detta vara under uppsikt av sjukhus. Dem får hög feber kräningar och dåligt allmäntillstånd. Man ska vara väldigt försiktig med barns njurar så därför skulle jag ta mig till ett sjukhus om jag vore dig. har dem tagit något infektionsprov?
    Nä inget infektionsprov. Skruttan är hängigare idag men hon är samtidigt väldigt förkyld. Läkaren ska ringa imorgon igen. Dottern klagar på att hon har ont i ryggen på ena sidan. Tycker att hon kissar mindre nu än hon gör normalt men det kan ju iofs bero på febern.
  • rex 76

Jag skulle kontakta vården på en gång! Det låter som det kan vara njurbäckeninflammation och det är allvarligt! Jag skulle inte vänta till imorgon med att prata med doktorn!!!

• USB

Hon har ju fått penicillin och det ska väl hjälpa.

• USB

Kanske verkar som att jag är nonchalant, men nu är hon piggare och hon säger själv att det bara gör lite ont i ryggen. Har ätit penicillinet i tre dagar så det borde ju börja hjälpa nu.

• rex 76
    USB skrev 2010-03-10 15:59:54 följande:
    Kanske verkar som att jag är nonchalant, men nu är hon piggare och hon säger själv att det bara gör lite ont i ryggen. Har ätit penicillinet i tre dagar så det borde ju börja hjälpa nu.
    Nej, jag tycker inte du verkar nonchalant! Det var jag som missuppfattade och trodde att hon blev sämre trots antibiotika! Barn med njurbäckeninflammation brukar behandlas med antibiotika intravenöst eftersom det finns en risk för att bakterierna kan ta sig ut i blodet! Men om hon är på bättringsvägen nu så är det nog ingen fara! Lycka till!
  • USB

Nu har läkaren ringt och odlingen visade på riklig bakterietillväxt. Nu ska hon äta dubbel kur, dvs 10 dagar med Cedax. Hon är nu feberfri men klagar på rygg-och magont.

Svar på tråden Njurbäckeninflammation?