• About golden years

Måste man ta bedövningsspray i halsen vid gastroskopi?

Jag kommer få en kallelse till gastroskopi snart och undrar lite över bedövningssprayet, är det nödvändigt att ta? Jag förstår det blir lite obehagligare om man inte tar men jag får ångest av bara tanken att inte känna nått i halsen och att det känns tjockt. Jag kommer få panikångest av den känslan och jag kommer inte fixa det. Lider av ångest och halsen är känslig eftersom jag får för mig att jag inte får luft ibland osv
    Ja ni förstår vart jag vill komma. Är det nödvändigt eller går det köra utan?

• Svar på tråden Måste man ta bedövningsspray i halsen vid gastroskopi?
  • MissEllie

Nej! Jag har inte tagit det de två gångerna jag gjort det. Dels för att det tar tid innan man kan svälja efteråt och dels för att jag gärna vill äta direkt.

Du bestämmer själv, var tydlig bara med det när du kommer dit.

• About golden years

Åh vad skönt. Det lättar verkligen. Har gjort en tunntarmsbiopsi tidigare i mina dagar eftersom jag är glutenintolerant, visserligen va den slangen betydligt mindre men ändå samma procedur och det fixade jag utan nån bedövning. Är det jätteobehagligt? Var ärlig...jag tål höra

• MissEllie

Jag lipade som ett spädbarn första gången, MEN inte för att det var så farligt, mer att jag inbillat mig en massa innan och när jag såg slangen så brast det. När man väl låg där och fått lugnande så gick det snabbt och nu efteråt så var det väl egentligen inte så farligt.

Min syster är gluten och har gjort gastro också, hon tyckte att det var lite same same, visst gastroslangen var något tjockare men principen samma. Så har du fixat det, så lär du fixa detta galant!

• About golden years

Tack så jättemycket för svaren. Nu är jag lite lugnare, kommer också få lugnande innan undersökningen och jag har sett hur tjock slangen är redan så...kan inte bli så chockad

• MissEllie

Men då fixar du ju det hur bra som helst ju! Som sagt, hade ju ingen aning om vad som förväntades, men nu skulle jag göra om det utan att tveka ( eller ja, så roligt ska vi kanske inte ha ) men du förstår vad jag menar.

Lycka till.

• Anonym (...)

Fyyy helt seriöst det va bland det värsta jag har gjort i mitt liv.
    Kan gåmed på att göra många saker men det där tog faktiskt priset.
    Vill aldrig göra om det kan jag säga.

• FH Mamma

får man lugnande får man inte köra hem direkt. Man tvingas vila 1 timme oavsett om man är lugn eller inte.

Det är inte det roligaste man kan göra men det går snabbt över till skillnad från andra saker.

• FH Mamma

jag tror inte bedövningssprejet påverkar bilkörning men man får inte äta eller dricka precis efteråt.

• About golden years
    Anonym (...) skrev 2010-03-08 18:31:11 följande:
    Fyyy helt seriöst det va bland det värsta jag har gjort i mitt liv. Kan gåmed på att göra många saker men det där tog faktiskt priset. Vill aldrig göra om det kan jag säga.
    Menar du gastroskopin? Ja kul lär det inte vara men ett måste ibland.

FH Mamma: tack för svar. Jag kommer inte köra  hem utan på skjuts hem så det behöver jag inte oroa mig för.
  • FH Mamma
    About golden years skrev 2010-03-08 18:51:23 följande:
    Menar du gastroskopin? Ja kul lär det inte vara men ett måste ibland. FH Mamma: tack för svar. Jag kommer inte köra  hem utan på skjuts hem så det behöver jag inte oroa mig för.
    jag tror att bedövningen i halsen är ungefär som lokalbedövning hos tandläkaren eller hos läkaren om man får bedövningssprutor men det smakar inge vidare..
Svar på tråden Måste man ta bedövningsspray i halsen vid gastroskopi?