• Lilja8­6
    Äldre 8 Mar 21:09
    922 visningar
    1 svar
    1
    922

    Hur lång tid kan andra förlossningen ta när första avbröts med kejsarsnitt?

    Hej!
    Jag fick mitt första barn med kejsarsnitt efter att ha haft värkar och öppnat mig 5 cm. Det upptäcktes på förlossningen att barnet låg i säte så därav snittet. Jag tyckte att dessa 5 cm gick fort då det tog omkring 6 timmar och jag hade hört att öppningskedet kan ta så lång tid när det är första barnet. Var det snabbt eller genomsnittligt?

    Jag är nu gravid med andra barnet och tänkte försöka föda vaginalt och undrar hur lång tid det kan ta för mig att föda andra barnet? Kommer det ta lika lång tid som för en förstföderska eller går det fortare eftersom jag har haft ett halvt öppningsskede med första? Min mamma har haft snabba förlossningar på mellan 2-6 timmar och det sägs ju att man kan få likartat som sin mamma. Jag tänker mycket på detta och undrar över det så är väldigt tacksam för svar. /MVH

  • Svar på tråden Hur lång tid kan andra förlossningen ta när första avbröts med kejsarsnitt?
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 8 Mar 21:54
    #1

    Hej!

    Ja, som du säkert vet kan man aldrig veta! Undantagen är alltför många. Däremot tycker jag att det låter som att det vore bra om du förberedde dig inför att det kan gå snabbt. För jag tycker också att det låter som ganska snabbt att öppna sig 5cm på 6 timmar och med tanke på din mammas snabba. För förstföderskor brukar man annars prata om att det kan ta uppemot ett dygn eller mer...

    Om det går snabbt är det viktigt att vara med på noterna. Värkarna kommer då i regel tätt och vilan däremellan kan vara väldigt kort. Mitt råd är att du tränar avslappning och profylaxandning med fokus på lättandningen - det är den du använder när värkarna är som starkast. Varför inte gå en profylaxkurs? Min är väldigt bra :)

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden Hur lång tid kan andra förlossningen ta när första avbröts med kejsarsnitt?