• Laurentia

Att flytta till Paris, hjälp!

Härkommer ett par svar i punktform på några av dina frågor. Jag bor själv sedan sju år i en avlägsen Paris-förort med fransk make och två barn i förskoleåldern.

Boende:
    Hyresmarknaden i Frankrike är inte reglerad, dvs priserna är marknadsmässiga. Det är i allmänhet inte svårt att hitta lägenhet, men priset är därefter. Titta på www.seloger.co.uk/immobilier/locations/ och fyll i dina kriterier, för att göra dig en bild av marknaden. Sidan är den engelska versionen av en site som samlar erbjudanden från alla mäklare som är villiga att betala för annonsen. Du kan även söka via privatpersoner på www.pap.fr/annonce/locations.

Skola:
    I det franska skolsystemet går man som åttaåring i école élémentaire, vilket motsvarar låg- och mellanstadiet. Det året man fyller åtta börjar man i tredje klassen, som heter CE2, i den obligatoriska skolgången. Det finns statliga och privata alternativ. Runt 17% av de franska eleverna går i privatskola, men ofta inte förrän på vad som motsvarar högstadiet. De privata alternativen är i allmänhet katolska, men även internationella skolor finns. Går man i privatskola betalar man för sin plats. Statliga skolor är gratis, men man betalar för skolmaten om man väljer att äta i skolmatsalen (vilket inte är ett självklart val). Man behöver också i allmänhet stå för skolmaterial, som pennor, kritor och skolböcker.
    Det finns en svensk skola i Paris (www.svenskaskolanparis.com) och en internationell (www.lycee-international.com) med svensk sektion (www.sectionsuedoise.com) i en förort väster om Paris.

Försäkringar:
    Hemförsäkring är obligatoriskt. Den franska sjukförsäkringen är bra, men många har ändå kompletterande sjukförsäkring. Ofta tecknas den via arbetsgivaren.

Pension:
    Alla betalar pensionsavgifter och i många fall även kompletterande pensionsavgifter (tjänstemannapension eller liknande) som dras direkt från lönen. Privat pensionssparande är inget jag personligen börjat tänka på än.
    Vad gäller att tillgodoräkna sig år från olika länders system, så skall det fungera, men inte heller det är jag insatt i.

Nya vänner plus allt annat:
    Se länkar till tidigare trådar nedan. Där finns en hel del tips att hitta.

Jag kan tipsa om två siter som kanske kan vara av intresse:
    www.levaiparis.se
    www.sviv.se

Här är ett par länkar med frågor från andra som bor i eller funderar på att flytta till Frankrike:

Flytta till Paris från USA:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m49286002.html

Flytta till Lyon med bebis:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m49236875.html

Barnomsorg i Frankrike:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m49034720.html

Barnfamiljer i Paris:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m41484573.html

Socialt liv i Frankrike:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m37574145.html

• Laurentia

Du kan skriva in dig i såväl franska försäkringskassan som i den kompletterande sjukförsäkringen (som jag förutsätter att din sambos arbetsgivare erbjuder) via din sambo. Det fungerar likadant för er dotter. Huruvida du är arbetslös (och söker jobb) eller har valt att vara hemma, spelar ingen roll om du väljer att gå via din sambo.

Jag tror inte att det finns gratis franskakurser för invandrare, däremot erbjuder Paris stad franskakurser för utlänningar till ett bra pris:
    www.cours-municipal-d-adultes-cma.cma-paris.org
    Välj i högermenyn Enseignement général -> Public non-francophone -> Français langue étrangère.

• Laurentia

Vad gäller er levnadsstandard i Paris med 4000 € i månaden, så behöver ni inte oroa er. Medelinkomsten per hushåll i Frankrike före skatt och utgifter för boende (största enskilda kostnaden för en fransk familj) ligger strax över 3000 €.

För 3000 € hittar ni utan problem en trevlig och fräsch lägenhet i området ni letar i. Titta på sajten jag tipsat om tidigare (www.seloger.co.uk/immobilier/locations/) och fyll i 75008 och 75017 som postnummer för att få en uppfattning om vad som erbjuds.

Om det är franskalektioner i grupp du är ute efter, så kan du kolla upp (googla) Sorbonne, Alliance Française, Accord, Institut Catholique, Institut de langue française, ... Jag har dock ingen egen erfarenhet av franskkurser, utan tipsar bara om de jag hört talas om.

Svar på tråden Att flytta till Paris, hjälp!