• småkakor

Att flytta till Paris, hjälp!

Hej!

Min sambo har fått jobb i Paris och vi är väldigt sugna på att flytta ner familjen nu till sommaren. Självklart så skapar det en massa frågor och funderingar. Hur fungerar det i Frankrike med boende, skola, försäkringar, pension, träffa nya vänner plus allt annat som vi inte har kommit på än?
    Vi är en liten familj, mamma, pappa och en dotter som är 8 år, är det någon som har erfarenhet av att flytta med barn i den åldern? Till en början ska jag vara "hemmafru" och bara jobba för att lära mig språket och stötta vår dotter.
    Vad bör man tänka på? Alla tips och tricks är välkomna!
  • Svar på tråden Att flytta till Paris, hjälp!
  • småkakor
    Tack snälla för värdefull information, ska läsa in mig ordentligt i kväll på alla länkar du tipsar om.
    Min sambos arbetsgivare kommer att stå för boendet och vi hoppas på svenskaskolan kanske till en början med (de första åren) för att underlätta för vår dotter.
    Jag kommer att vara arbetslös.. Kommer det att påverka sjukförsäkringen? Kan jag ha sjukförsäkring genom min sambos arbete?
    Finns det någon motsvarighet till SFI? (Svenska för invaderare)

• småkakor
    Tack snälla ni!
    Måste erkänna att det allt är lite läskigt, att tanken som man lekt med och drömt om plötsligt blir verklig. Gör vi rätt, gör vi rätt mot vår dotter? Visst är det en fantastisk möjlighet men samtidigt skrämmande, jag kommer att sätta min karriär on hold, lämna alla vänner och allt annat som känns tryggt här hemma för vadå? Ett land som vi knappt varit i och ett språk som inge av oss talar.. En romantisk dröm.
    Men såklart att vi ska göra det, vi vill ju det!

Just nu pågår förhandlingarna och vi räknar med att veta helt säkert inom 1-2 veckor.

Kittlas liksom i magen när jag tänker på det.
  • småkakor

Hej, 

har läst din tråd Kitty och håller gärna kontakten och ses när vi är på plats.
    Har nu börjat  leta efter franskakurs i ljudboksformat för att intensivlyssna och lära.
    Vi har ännu inte berättat för vår dotter, eller vänner heller för den delen. Vi vill att allt ska vara klart innan vi går ut med nyheten där i mot så har jag sakta på ett enkelt sätt börjat prata med vår dotter om hur det är när man flyttar, för att så ett litet frö och successivt förbereda henne så att tanken inte blir så skrämmande när vi berättar.
  • småkakor

Hej!

Vi har nu fått ytterligare information om erbjudandet att flytta till Paris. Mim sambos jobb kommer att betala för Svenska Skolan, vilket känns toppen, samt för boende där månadsbudgeten ligger på 3000€. Vi vill bo centralt och gärna vid 8:e eller 17:e distriktet, nära min sambos jobb och Svenska Skolan. Tror ni att man kommer få något bra för oss 3 i familjen för den summan.
    Tanken är att jag kommer vara "hemmafru" och samtidigt lära mig franska. Kan ingen franska alls i dagsläget. Någon som har ett bra tips på franskalektioner/skola för en inte alltför dyr slant?
    Förresten, är det någon som har koll på hur det fungerar med pension? Jag kommer ju inte ha något jobb initialt och antagligen vara tjänstledig från mitt jobb här i Sverige. Kommer det bli jättedyrt att spara privat till en motsvarande summa? Eller hur funkar det?
    Efter avgifterna för boende samt Svenska Skolan så kommer vi få en lön, efter skatt, på runt 4.000 € att leva och ha kul för. Några reflektioner över det? Känns det rimligt och kommer det att räcka? Är Paris en väldigt dyr stad att bo i, jämfört med t. ex Stockholm? 
    Jättetacksam för svar! Och tack alla som redan svarat innan.
  • småkakor

Tack snälla alla för all info.

Min mans (man och man vi är inte gifta) nya arbetsgivare kommer att presentera x-antal lägenheter som vi sedan får åka och titta på, antar att det är så det funkar, de kontaktar en agency som väljer ut efter den budget som angivits och våra behov som vi sedan får välja mellan..
    Jag träffas gärna när vi är på plats, kommer förmodligen vara lite ensamt i början eftersom min kille ska ut och göra karriären :)
    Är det något annat som vi ska tänka på nu när allt börjar dra ihop sig?!
  • småkakor

Hej alla!
    Tack alla för alla svar och fint stöd, på torsdag går flyttlasset :)
    Vi kommer att bo i 8:e arr!
    Hör av er om någon känner för att ses.
    :)

Svar på tråden Att flytta till Paris, hjälp!