• SeTa

Renovera sekelskifteshus?

Hej & Hå!

Idag blev det klart! Förste september tar vi över en gammal prästgård från tidigt 1800-tal! Utvändigt är huset nyrenoverat och nymålat, men inne finns mycket att ta tag i!
    Köket är tråkigt och ganska ofunktionellt. Badrummen är under all kritik och färgsättningen behöver ändras i hela huset.
    Nu funderar jag på vart man börjar egentligen??
    Och hur?

Vår tanke och idè är att ta fram det gamla i huset. Idag ligger det plastmattor och klickgolv överallt, jag vill ha trä!

Snälla ni, överös mej med tips, tankar, idèer och länkar!

• Svar på tråden Renovera sekelskifteshus?
  • SeTa

Oj vilken samling det var i denna tråd!

Någon måste det väl finnas som sliter med ett eller annat gammalt hus?

• Lilla trynet

Jo, vi har slitit. Köp böcker! Gör inget förhastat! Tro inte för mycket på modernisering -treglasfönster är INTE ett måste, det är en skymf mot ett gammalt hus (som exempel)
    Gysinges katalog är alltid bra. Sen har Gudmundsson (Gysinge) skrivit en serie böcker också "Byggnadsvård i praktiken" bla invändig renovering och utvändig renovering. Han är ju en fundamentalist som man får ta med en nypa salt om man vill, men jävligt många poänger har han!
    Sören Thurells "Vårda och renovera trähus" är också bra.
    Om man vill ha mer lättsmält men bra inspiration kan man prenumerera på Gård och torp som jag tycker är en suverän tidning.
    Det har ju kommit ut en ny bok om Prästgårdar i Sverge precis också -den borde ni skaffa också -verkar intressant. Svensk byggnadsvårdsförening finns ju också. Surfa runt på nätet -det finns massor intressant.
    Trender kommer och går men klassiker består tänker jag ofta. Modernaste tapeten i vårt hus är från 1947. När vi skulle tapetsera vårt sovrum hittade vi en underbar tapet i en ny kollektion. Otroligt att man kan göra så snygga tapeter nu för tiden sa jag innan jag läste att det var ett nytryck från 10-talet! Gammalt är bäst helt enkelt.
    Hör gärna av dig om du vill ha mer tips -jag är ganska insnöad på detta....

• SeTa

Åh, tack! Jag var o köpte en bok idag som hette nått i stil med "så här renoverar du ditt gamla hus", det kan nog vara intressant läsning!
    Jag har också läst bloggen Hvila Ro från början till slut, mycket bra info där!
    Vi är helt överens om att bo in oss först innan vi drar igång någon större renovering. Det enda vi ska göra till en början är att måla om i barnens sovrum.

Något högblankt kök är inte aktuellt! Självklart ska huset ha kvar sin gamla själ! Men lite fräschare än vad det är idag..

Jag ska genast googla mej iväg!

• k girl

Lilla Trynets boktips är bra. Här har jag en lite  längre lista på litteratur som kan vara kul att läsa när man jobbar med ett gammalt hus. Där på bloggen kan du läsa om vårt hus, en knuttimring från 1800-talets mitt. Bloggarna jag länkar till anser jag är vettigast vad gäller att renovera varsamt.

www.hallahus.se är riktigt bra.

Svar på tråden Renovera sekelskifteshus?