ung mamma?
jag får ofta frågan/påståendet - Jaha,då är du ung mamma...
jag får ofta frågan/påståendet - Jaha,då är du ung mamma...
Efter 20 så är man ingen ung mamma.
För mig är den som var under 20 när hon fick barn en ung mamma, i alla fall i en mer allmän betydelse. Sedan kan någon förstås var en ung mamma i ett visst sammanhang. En akademiker i Stockholm som får barn före 25 är ung i förhållande till sin omgivning. Den som adopterar och hinner få barn innan 30 är ung som adoptivmamma. Den som får sitt tredje barn i 25-årsåldern är ung för att ha så många barn osv.
Gränsen går vid 25 år!!!
När jag som 22-årig akademiker i Stockholm fick vårt första barn ansågs jag vara ung mamma, så jag får hålla med Manchester om att det i hög grad är en fråga om sammanhang. Även om jag är 27 nu så höjer många på ögonbrynen och utbrister att det var väldigt tidigt att skaffa barn, så allt är relativt.
Tonåring!
Under 27 är ungt tycker jag. Eller möjligen 25.
Runt 23-24.
Svarade 25.
För mig går gränsen vid 25-27 nånstans.
För mig går gränsen under 18 år, kallar inte mig själv för "ung mamma" även fast jag var 19(är 20 nu) när sonen föddes. Visst jag är inge gammal heller, men "normal"! :)
För mig personligen är man ung om man är under 20 men där jag bor är nog den åldern höjd med 10 år, allt under 30 är nog ungt här... Jag tyckte inte att jag var ung när jag var 23 och fick dottern. Däremot känner jag mig ofta, fortfarande fyra år senare, ung på föräldramöten och sånt...