• Anonym (amelia)

Smal/tjock, vilket är värst?

Jag är en väldigt smal tjej som hatar hur jag ser ut. Väger nu 44 kg men har INTE ätstörningar. Äter väldigt bra mat på regelbundna tider, men går ändå inte upp i vikt. Folk ser att jag är väldigt smal, och påpekar detta jämt. I början höll jag bara käften och önskade jag kunde försvinna nånstans. Men idag fick jag nog då en kompis sa följande till mig: Fyyyyy faaaaan vad smal du blivit, får du ingen mat hemma???? Jag svarade då detta: Fyyyyy faaaaan vad tjock du blivit, äter du upp all mat hemma? Hon blev ledsen, arg och chockad, och vi blev så klart osams. Jag fick genast dåligt samvete och försökte ringa henne för att be om ursäkt, men ingget svar. Jag skickade då ett sms istället och bad om ursäkt och bad henne att ringa mig när hon fick lust. Nu i efterhand är jag mest förbannad. Vad är det för skillnad egentligen? Har hon mer rätt att ständigt klaga på min vikt för att jag råkar vara smal, än att hon är överviktig? Jämt påpekar hon detta, och jag blir sårad för jag vill verkligen inte vara så här smal. Det är fult! Och äckligt! Men folk verkar tro att jag har ätstörningar, men det har jag inte! Usch, känner mig både arg och ledsen just nu. Synd att förlora en kompis för en sån här skit sak egentligen.

• Svar på tråden Smal/tjock, vilket är värst?
  • Anonym

Ledsen men det är värre o ha fetma än o vara för smal.

Kan förstå att folk tycker att det är detsamma men näää det är det inte.
    Men jag förstår hur du känner dig. Har flera kompisar med samma problem o tycker att det är ett stort problem

• Gung Ho

Det både är skillnad, och inte.

Det är inte skillnad på det sättet att du tar illa vid dig av att folk påpekar hur smal du är, på samma sätt som andra tar illa vid sig av att folk påpekar hur tjocka de är.

Det är skillnad på det planet att för närvarande är det mer stigmatiserande att vara tjock än att vara smal. Det är också därför vi är mindre försiktiga med kommentarer om hur smal någon är än om någon är tjock.

• pluvdo
    Anonym skrev 2010-03-09 00:12:32 följande:
    Ledsen men det är värre o ha fetma än o vara för smal. Kan förstå att folk tycker att det är detsamma men näää det är det inte. Men jag förstår hur du känner dig. Har flera kompisar med samma problem o tycker att det är ett stort problem
    Varför är fetma värre än att vara för smal egentligen?
  • Anonym (amelia)

men det är mycket vackrare med lite hull på en människa än att vara så smal att revbenen syns och man inte har några former! så nej, jag håller inte med :(

• Mariohn

Varför är man elaka mot varandra av en sådan anledning? 

• jessicacarlsson

jag tycker inte de är värre att vara för tjock, jag är själv pinnsmal och gör allt för att gå upp men de går inte, har försökt allt, tillochmed näringsdrycker efter alla måltider men inget hjälper. har fått samma kommentarer som dig TS och jag blir förbannad för man blir ju skitledsen.

kan ju påpeka att jag ALDRIG går i kjol för att jag har för smala ben och mår dåligt för de så då kan ni säker räkna ut att de inte blir något bad på stranden eller på badhuset med mina barn heller.
    Tror faktiskt de är lika jobbigt för oss som är för smala som dom som är för tjocka
  • Anonym
    pluvdo skrev 2010-03-09 00:13:27 följande:
    Varför är fetma värre än att vara för smal egentligen?
    Det är mer sjukdommar med fetma.
    Det är "äckligare" o vara tjock! Men blir uttittad vad du än gör!
    Man blir bl.a dummare i folks ögon. En smal person verkar mycket smartare.
    Lättere o få jobb som smal...

• Anonym (amelia)

jag ville inte vara elak eller såra henne, blev själv så arg och ledsen att jag sa som jag sa :( nu ska jag sova, tack för era svar

• Anonym
    Anonym (amelia) skrev 2010-03-09 00:15:00 följande:
    men det är mycket vackrare med lite hull på en människa än att vara så smal att revbenen syns och man inte har några former! så nej, jag håller inte med :(
    Fast de gängse idealen är annorlunda, varför det ändå blir en skillnad.
    Men du borde upplysa din vän om att du tycker att du blir ledsen av hennes kommentarer.

Som tips för att gå upp så föreslår jag att du noggrant bokför vad du faktiskt äter på en dag. Inte sällan saknar såväl under- som överviktiga riktig koll på hur det faktiskt ligger till med den personliga totalen.
  • pluvdo
    Anonym (amelia) skrev 2010-03-09 00:15:00 följande:
    Lite hull kanske, men hur är det med mycket då?

Jag tror för smala och för överviktiga har det svårt av olika anledningar. Överviktiga för att det inte är accepterat i samhället att vara det, utan av många döms man ut ganska snabbt som latmask och dylikt. Smala för att folk nog kan vara mer öppna med att påpeka hur smala de är vilket ju kan ta ganska hårt på någon som redan mår dåligt av det. Att vara väldigt smal ses dock inte som något negativt på samma sätt som övervikt gör...
Svar på tråden Smal/tjock, vilket är värst?