• jessapessa

Är det här nyttigt? Vad är GI-värdet på detta?

Hej! Kanske jobbigt att läsa allt detta, men jag är så nyfiken! Detta är två müslibars, dem nya som heter belvita! Har prövat sånna, o dem är jättegoda, men jag undrar hur nyttiga dem är, egentligen, o GI-värdet på dem...! Detta är vad som står på förpackningen!
    Jag är så urusel på att förstå sånnt här! Tackar i förhand alla som orkar läsa detta!

Två müslibars med hasselnötter (12%) doppade i mjölkchoklad (25%)
    Ingridienser: Flingmix 27% (fullkornsvete (16%) majsflingor, kornflingor, vetekli, maltextrakt från korn, socker, hasselnötter, glukossirap, invertsocker, kakaosmör, skummjölkspulver, kakaomassa, vegetabiliskt fett, vasslepulver, sockrad kondenserad skummjölk, honung, sockerlösning, smörfett, fuktighetsbevarande medel (glycerol) emulgeringsmedel (sojalecitin, E476 E471) salt, härdad vegetabilisk olja, aromer, syra (citronsyra)

Näringsvärde: Per 100g Per 30g
    Energi 1860kJ/445kcal 560kJ/135kcal
    Protein 7,1g 2,1g
    Kolhydrat 61,5g 18,5g
    Fett 18,5g 5,6g
    Kostfiber 5,2g 1,6g
    Natrium 0,2g 0,06g

• Svar på tråden Är det här nyttigt? Vad är GI-värdet på detta?
  • ladyhawk

Väldigt mycket socker och ganska mycket fett... hmmm... vet ej, men bättre GI-värde än en seg råtta är det väl.

• vadskajaghetadå

hej jag skulle tippa på att värdet inte är sååå högt eftersom det innehåller rätt mycket fett och nöter, men annars så var det mycket kolhydrater i det och det är int så bra, även mycket socker, så inte är det nåt för en diabetiker som mig allafall

• jessapessa

ladyhawk: Det har du nog rätt i.. hellre 30 gram av dem där, än 200 gram chokladkaka

sannispannisen: Neej, så sa min sambo också (diabetiker han med )
    Bara GI-värdet är lågt, så är det bra för mej.. o bara jag skippar allt annat godis
    har ett jäkla problem med sötsuget, o matsuget för den delen

• vadskajaghetadå

jaså är han också diabetiker? hur länge har han haft det? är han typ 1 som jag?
    vad har han för hba1c? hur sköter han sin kost och diabetes?

• vadskajaghetadå

jag måste berätta om mitt blodsocker de senaste dagarna, jag har minskat ner på kolhydrater och har inte ens haft över 8 millimoll
    jag som brukar gå up allafall till 15 kanske 2-3 gånger per dag!!

• ladyhawk

om man säger så här: de är ju goda och bättre än en dajm... så om man ser det som godis istället för att tro att det är något supernyttigt, så är det helt ok. Själv älskar jag att proppa i mig sesamkex (ni vet de där jättesöta), nötbars... mmm... finns både med pistagenötter, cashewnötter och alla möjliga smaker. Sååå söta. Men det är ju fibrer i dem och "nyttigt" fett.

• vadskajaghetadå

fast bara för det hade jag högt nu...glömde att jag inte fick äta chips

• jessapessa

Han har också Typ 1, det är det enda jag vet.. o så vet jag vad han tar för insulin
    Han sköter sin kost bra, det slinker ner nånn godisbit då o då, men det är inte ofta (två gånger i månaden)
    Han tar en spruta precis innan han ska äta, sen tar han en annan spruta när han går o lägger sej, som är långverkande.

Skönt det där med blodsockret! Robban håller på att fixa sitt också...!

• ladyhawk

Tur att jag inte är diabetiker... har ätit både chokladkaka, vanlig kaka och jordnötsringar idag. Ett under att jag inte gav mig på glassen... oj oj.. trots att jag åt tre korvar till middag.

• vadskajaghetadå

ja och otur att en godisråtta som jag fick det för 2 år sen

• jessapessa

Glömde ju skriva, han fick sin diabetes när han var 14 år

• ladyhawk

Kan man få diabetes av att äta så där onyttigt som jag gjorde idag? *gulP*

• vadskajaghetadå

nej...
    men infektioner, dålig sömn, kanske för mycket sötsaksintag

varför fick jag det?

jag fick det efter jag slutat röka och jobbade i en kiosk full med godis men så fick jag struma med och de kan ha utlöst varann

• ladyhawk

oj oj, känner att jag inte ska klaga så mycket på min kärvande (men ofarliga) mage och öronsusningar

Svar på tråden Är det här nyttigt? Vad är GI-värdet på detta?