Inlägg från: jessapessa |Visa alla inlägg
  • jessapessa

Är det här nyttigt? Vad är GI-värdet på detta?

Hej! Kanske jobbigt att läsa allt detta, men jag är så nyfiken! Detta är två müslibars, dem nya som heter belvita! Har prövat sånna, o dem är jättegoda, men jag undrar hur nyttiga dem är, egentligen, o GI-värdet på dem...! Detta är vad som står på förpackningen!
    Jag är så urusel på att förstå sånnt här! Tackar i förhand alla som orkar läsa detta!

Två müslibars med hasselnötter (12%) doppade i mjölkchoklad (25%)
    Ingridienser: Flingmix 27% (fullkornsvete (16%) majsflingor, kornflingor, vetekli, maltextrakt från korn, socker, hasselnötter, glukossirap, invertsocker, kakaosmör, skummjölkspulver, kakaomassa, vegetabiliskt fett, vasslepulver, sockrad kondenserad skummjölk, honung, sockerlösning, smörfett, fuktighetsbevarande medel (glycerol) emulgeringsmedel (sojalecitin, E476 E471) salt, härdad vegetabilisk olja, aromer, syra (citronsyra)

Näringsvärde: Per 100g Per 30g
    Energi 1860kJ/445kcal 560kJ/135kcal
    Protein 7,1g 2,1g
    Kolhydrat 61,5g 18,5g
    Fett 18,5g 5,6g
    Kostfiber 5,2g 1,6g
    Natrium 0,2g 0,06g

• Svar på tråden Är det här nyttigt? Vad är GI-värdet på detta?
  • jessapessa

ladyhawk: Det har du nog rätt i.. hellre 30 gram av dem där, än 200 gram chokladkaka

sannispannisen: Neej, så sa min sambo också (diabetiker han med )
    Bara GI-värdet är lågt, så är det bra för mej.. o bara jag skippar allt annat godis
    har ett jäkla problem med sötsuget, o matsuget för den delen

• jessapessa

Han har också Typ 1, det är det enda jag vet.. o så vet jag vad han tar för insulin
    Han sköter sin kost bra, det slinker ner nånn godisbit då o då, men det är inte ofta (två gånger i månaden)
    Han tar en spruta precis innan han ska äta, sen tar han en annan spruta när han går o lägger sej, som är långverkande.

Skönt det där med blodsockret! Robban håller på att fixa sitt också...!

• jessapessa

Glömde ju skriva, han fick sin diabetes när han var 14 år

Svar på tråden Är det här nyttigt? Vad är GI-värdet på detta?