• frogande

Rätt att ha sex med sina barn?

Är det rätt eller fel om föräldrar har sex med sina barn? Ja, frivilligt från båda håll då, så klart! För man är väl ingen anhängare av våldtäkt
    Barnen är myndiga och älskar sina föräldrar och föräldrarna älskar sina barn också.
    Så varför vore det fel om de hade sex med varandra?
    Ingen kärlek är väl ful eller fel?
    All kärlek är väl vacker?!

Pappa Olle älskar sin lilla dotter Sara. Och har alltid känt denna kärleken till sin dotter Sara men varit mogen sin kärlek och väntat på henne tills hon blivit myndig.
    Sara är nu 18 år och älskar sin pappa på samma sätt, nu kan de äntligen förenas kroppsligt i denna kärleken som de båda känner för varandra.
    Rätt eller fel att pappa Olle och hans dotter Sara har sex med varandra?
    SJÄLVKLART skyddar de sig! För det är inte barn med varandra de främst vill ha, utan bara att få ge utlopp för sin ömsesidiga kärlek... {#lang_emotions_heart}

Rätt eller fel? Och ska de straffas för denna kärlek de har med varandra? Ja, som då denne far och hans dotter har gjort och ytterligare riskerar att göra: www.dagen.se/dagen/article.aspx
    Rider på "Incestvågen" som sköljer över FL just nu, därav denna min tråd.
    Här är den tråd som inspirerade mig: www.familjeliv.se/Forum-5-74/m51206917.html
    Var SÅ många där som försvarade sex mellan syskon så jag tänkte spränga ytterligare tabun(?)med denna min tråd genom att gå steget längre(?)och anse att dylik kärlek mellan föräldrar och barn inte heller då är fel? Eller ens ful?!
    Eller?

• Svar på tråden Rätt att ha sex med sina barn?
  • Höst flickan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-09 15:51:08 följande:
    Ja, det hoppas jag verkligen att man inte lämnar till dig eller någon annan enskild person. Det jag vill veta är om du kan se några etiska problem med att straffa någon som inte skadar någon annan? Tänk bara om far och dotter är lyckliga och mår bra av det, inga barn blir gjorda (av vilken anledning det nu må vara) och ingen tar skada av det. Ska vi då verkligen straffa dessa? Det finns en annan aspekt också, det är inte olagligt för mamma och dotter eller far och son att ha sex. Borde det isåfall inte gälla detta också?
    Jag tycker som sagt inte att alla kanske ska "straffas" men det ska anses som sjukt o man ska få vård, allt beror på hur situationen ser ut.

Självklart ska det vara olagligt vilket kön det än gäller.
    Blir förvånad över att det inte är det
    Allt tyder på att det blir en lillasyster♥
  • anouk86

Som förälder uppfostrar man och påverkar sitt barn mycket efter ens egna värderingar och etik och moral.

Ett sexuellt förhållande med sitt barn är inte normalt och bör ju ske under tystade former där jag förmodar att föräldern "lär" barnet att det är okej med denna typ av "kärlek". Intalar barnet att det inte är något fel och det är så man visar att man tycker om varandra osv osv. Hade det inte skett under tystade former hade barnet snabbt lärt sig att dessa tankar inte är ok.

Jag kan bara relatera till sekter och andra slutna sällskap som hjärntvättar sina familjemedlemmar varpå barnen inte har någon annan verklighetsbild än den dom blir tillsagda och uppfostras i. Säger mamam/pappa att det är ok, så är det väl det?

VARFÖR älskar Sara sin pappa på samma sätt som han gjort? (alltså en fysisk attraktion?) Jo förmodligen därför att han påvisat att det är normalt och okej- vilket det inte är. Han är förmyndare. Och ansvarig för sitt barn. Det är inte rätt att utnyttja detta.

• Höst flickan
    anouk86 skrev 2010-03-09 16:28:54 följande:
    Som förälder uppfostrar man och påverkar sitt barn mycket efter ens egna värderingar och etik och moral. Ett sexuellt förhållande med sitt barn är inte normalt och bör ju ske under tystade former där jag förmodar att föräldern "lär" barnet att det är okej med denna typ av "kärlek". Intalar barnet att det inte är något fel och det är så man visar att man tycker om varandra osv osv. Hade det inte skett under tystade former hade barnet snabbt lärt sig att dessa tankar inte är ok. Jag kan bara relatera till sekter och andra slutna sällskap som hjärntvättar sina familjemedlemmar varpå barnen inte har någon annan verklighetsbild än den dom blir tillsagda och uppfostras i. Säger mamam/pappa att det är ok, så är det väl det?   VARFÖR älskar Sara sin pappa på samma sätt som han gjort? (alltså en fysisk attraktion?) Jo förmodligen därför att han påvisat att det är normalt och okej- vilket det inte är. Han är förmyndare. Och ansvarig för sitt barn. Det är inte rätt att utnyttja detta.
    bra inlägg
    Allt tyder på att det blir en lillasyster♥
  • Faile
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-09 15:51:08 följande:
    Ja, det hoppas jag verkligen att man inte lämnar till dig eller någon annan enskild person.Det jag vill veta är om du kan se några etiska problem med att straffa någon som inte skadar någon annan? Tänk bara om far och dotter är lyckliga och mår bra av det, inga barn blir gjorda (av vilken anledning det nu må vara) och ingen tar skada av det.Ska vi då verkligen straffa dessa?Det finns en annan aspekt också, det är inte olagligt för mamma och dotter eller far och son att ha sex. Borde det isåfall inte gälla detta också?
    Hur menar du nu? För visst är det olagligt att ha sex med sitt barn oavsett far/mor med son/dotter.
  • Selfish Geene
    Höst flickan skrev 2010-03-09 14:27:10 följande:
    japp. Man riskerar inte att någon blir utnyttjad. därför ska det vara straffbart. Tänk dig själv...40 åriga sonen utnyttjar sin gamla senila mor...(han påstår att hon ville) el 20 åringen som är vilsen o söker tröst hos sin far....o vipps...nä..fy farao..har man inte spärrarna så ska man straffas!
    Eller den 25 årige killen som har sex med en jämnårig tjej och påstår att hon var med på det...
    Borde inte all sex förbjudas med det resonemanget??
  • nollåtta

Osmakligt. Stackars deras gemensamma barn, vilka snedvridna värderingar de lär få med sig. Vet vem, pappa/morfar kanske vill testköra lite. Har man passerat en gräns lär det ju inte vara speciellt svårt att gå vidare menar jag.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Faile skrev 2010-03-09 16:31:31 följande:
    Hur menar du nu? För visst är det olagligt att ha sex med sitt barn oavsett far/mor med son/dotter.
    Nej, bara med det motsatta könet vad jag kan förstå.

Alltså:

Far/dotter = inte ok
    Mor/dotter = ok
    Mor/son = inte ok
    Far/son = ok

Detta eftersom lagtexten enbart tar upp samlag som i juridisk mening betyder samlag med motsatta köns könsdelar i kontakt. Detsamma verkar gälla syskon.
    Brottsbalken Kap 6 §7:
    Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (2005:90). Om vi tittar på ett annat exempel på sexualbrott, våldtäkt, så kan vi se att man har lagt till "annan sexuell handling", detta saknas i §7:Jag är ingen jurist men jag vet att man ska skriva ut sådant här i lagar för att det ska få någon effekt.

Notera också att §7 är tydlig vem det är som ska straffas, verkar vara enbart föräldern "Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess". Det står ingenting om någon som har samlag med någon av sina föräldrar och detta bör således vara lagligt.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • Faile
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-09 17:34:37 följande:
    Nej, bara med det motsatta könet vad jag kan förstå. Alltså:Far/dotter = inte okMor/dotter = okMor/son = inte okFar/son = okDetta eftersom lagtexten enbart tar upp samlag som i juridisk mening betyder samlag med motsatta köns könsdelar i kontakt. Detsamma verkar gälla syskon. Jag är ingen jurist men jag vet att man ska skriva ut sådant här i lagar för att det ska få någon effekt. Notera också att §7 är tydlig vem det är som ska straffas, verkar vara enbart föräldern "Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess". Det står ingenting om någon som har samlag med någon av sina föräldrar och detta bör således vara lagligt.
    Ok, men då är det väl troligen pga risken för missbildningar vid eventuell graviditet som utgör förbudsorsaken. Antar jag.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Faile skrev 2010-03-09 17:50:39 följande:
    Ok, men då är det väl troligen pga risken för missbildningar vid eventuell graviditet som utgör förbudsorsaken. Antar jag.
    Ja det är det, det stod så i förarbetet till den tidigare lagen. Det och "samhällshetisk" hänsyn tror jag att det var.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • Carpe diem1981

Fruktansvärt är det enda jag har att säga. Helt sinnesjukt. Det är inte naturligt att ha sådana känslor för sina barn/föräldrar. Dessa känslor borde egentligen inte finnas då vi är gjorda/skapta att ej känna attraktion för våra barn/föräldrar pga att det blir fel i generna/genetiskt vid en eventuell graviditet!

Svar på tråden Rätt att ha sex med sina barn?