• Jenna88

har pco hur har ni fått igång äl igen?

Det är ju så att jag troligtvis fått pco äggstockar för att jag gått upp 15kg på typ kanske 3 månader. Så Igår fick jag äl efter 5 månader och är jätte ledsen nu för det blev inget går =( Så nu till min fråga hur har ni gjort för att få igång äl oftare? Får ju inte prego eller något sådant. Och försöker gå ner i vikt men vill ju ha äl oftare så jag har fler chanser.

• Svar på tråden har pco hur har ni fått igång äl igen?
  • Kiwi86

Jag misstänker samma sak för mig...hade en regelbunden cykel på 30-35 dagar förut och nu så blir cyklerna längre och längre och ägglossning har jag bara ibland. Min läkare har sagt till mig att jag kommer återfå ägglossning igen om jag går ner i vikt igen!

Så lev på grönsaker och spring vareviga dag

• Jenna88

Okej. Men har du me gått upp snabbt?
    Är lite överviktig tror ni man kan gå ner så man väger normalvikt iaf? för lite svårt att gå ner till 54kg igen då jag väger 64kg nu =/ Har gått ner 4 kg. Har ju gått på p-piller ibland och ibland inte då jag inte hade p piller kanske två tre månader så hade jag 28-30 dagar sedan blev jag gravid men fick missfall fick sedan mens och äl skulle jag tro kändes som de iaf och då hade jag 30dagar i två tre månader men under graviditweten gick jag upp som fan och gick inte ner de efter missfallet.

Men som sagt Är det någon som BILVIT med om detta gått ner och fått tillbaka äl varje månad igen?

• Mammiztill2

jag gick ner i vikt, ändrade min kost gick åt/äter 1600kcal/dag
    Sen fick jag Metformin utskrivet av gyn, som kan hjälpa pat. med PCO.
    sen hann jag ta 18 pergotime kurer.

• Jenna88

Men fick du igång äl då när du gick ner i vikt?

• Mammiztill2
    Jenna88 skrev 2010-03-09 13:56:41 följande:
    Men fick du igång äl då när du gick ner i vikt?
    genom att gå ner i vikt, hjälper de till att få igång Äl.
    Genom att börja med Metformin, som hjälper ta ner de manligakönshormonet man kan ha för mkt då man har pco hjälper de att sänka de och på så sätt hjälper de ju kroppen att kunna ge äl.
    Samt att den kan hjälpa till att gå ner i vikt.
    Annars är de tabletter till de som har diabetes.
    Sen genom att få Pergo time stimulerar de dina äggstockar med.

*har du barn sen innan?
    *Hur länge har du försökt?
    *Vet du med dig att du ätit extremt onyttigt dessa 3 sista månaderna med tanke på en vikt uppgång på 15 kilo?!
    -Om du inte ätit extremt mkt och gått upp så mkt så skulle jag utan veta ngt om dig, boka tid till en gyn/ läkare ta lite blodprover på dig även kolla ditt tsh värde blandannat.

Innan jag fick mitt barn var jag överviktig, och hade så oregelbundna cyklar och de kunde ta ca 100 dagar mellan varje cykel = ingen ägglossning för mig.
    När jag träffade min man var jag fortfarande överviktig, men då jag blev gravid gick jag på pergo time.
    Efter förlossningen gick jag upp i vikt och vägde efter ett år efter förlossingen likamkt som hög gravid. Vi började försöka på syskon då barnet var 2 månader.
    Då vårt barn var 1 år började ja, insåg jag att jag vägde för mkt.
    Jag fick lättare ägglossning efter gått ner i vikt, och jag har gått ner lite mer än 40 kilo.  jag blev gravid 4 gånger efter vårt barn, och det är en otrolig skillnad.
    men livet gav oss ett barn i vårt liv.
    Men genom viktnedgång, stöd och hjälp, och mediciner så bev min pco så mkt bättre och även fast ja inte kan bli gravid, så fungerar min kropp som den aldirg innan gjort.
    Så viktnedgången hjälper så otrligt mkt.

oj förlåt en hel roman
  • Mammiztill2

förl¨t sg ditt in'gg nu om missfallet. o beklagar det

• Kiwi86
    Jenna88 skrev 2010-03-09 12:05:24 följande:
    Okej. Men har du me gått upp snabbt? Är lite överviktig tror ni man kan gå ner så man väger normalvikt iaf? för lite svårt att gå ner till 54kg igen då jag väger 64kg nu =/ Har gått ner 4 kg. Har ju gått på p-piller ibland och ibland inte då jag inte hade p piller kanske två tre månader så hade jag 28-30 dagar sedan blev jag gravid men fick missfall fick sedan mens och äl skulle jag tro kändes som de iaf och då hade jag 30dagar i två tre månader men under graviditweten gick jag upp som fan och gick inte ner de efter missfallet. Men som sagt Är det någon som BILVIT med om detta gått ner och fått tillbaka äl varje månad igen?
    Jag har inte gått upp i vikt snabbt. Började jobba heltid för två år sedan och började då gå upp i vikt. hade ingen ork till att träna som tidigare helt enkelt och åt och drack det jag hade lust till,vilket gett mig en ganska saftig övervikt. Men det är sista 8 månaderna som jag haft riktigt krångel med mensen och ägglossning! Förr hade jag 5 veckor mellan mens...nu är det minst 6 veckor,ibland 8 veckor. Så min kropp har helt klart rubbats av viktuppgången!

Jag äter små portioner,lite kolhydrater och tränar nästan varje dag och hopaps att det ska hjälpa mig få igång ägglossningen! Min läkare sa att det oftast räcker med 10% av din kroppsvikt för att kroppen ska återställas och återgå till det normala! alltså 6,4 kg i ditt fall
  • Barret08

Jag gick upp många kilo första veckorna och fick sen missfall (3 gånger). Har fått pergo men var tvungen att vänta på en spontanmens. Så jag har inte egen äl varje månad som du undrar om men har i alla fall fått igång ägglossningen en gång innan pergo.

Försökte gå ner i vikt och speciellt försöka undvika socker. Har hört att man kan bli extra sötsugen när man har pco och det stämmer verkligen i mitt fall! Men jag försökte gå ner graviditetskilona genom motion och att äta nyttigt.

Men jag har också så metformin. Kan du inte fråga din läkare om du också kan få det?

Svar på tråden har pco hur har ni fått igång äl igen?