Anonym (tröga människor) skrev 2010-03-10 17:09:35 följande:
Lotti Helström , överläkare och gynekolog på Karolinska sjukhusets Sesammottagning: - Analsex kan ge skador på ringmuskeln, redan vid ett första samlag. Det kan också leda till en uttänjning som gör det svårt att hålla tätt, helt enkelt. - Dessutom är det vanligt att man kombinerar analt och vaginalt sex, och när bakterier från ändtarmen når slidan kan man få infektioner. Hur vanligt är det med skador? - Man ser en och annan, men jag kan inte säga om det har blivit vanligare med åren. Däremot är det ju så att ungdomar får mycket sexualupplysning via porren. Där är det mycket analsex, och då vill de pröva. Men så länge det handlar om frivillig sex mellan vuxna, har jag inga åsikter om formen, säger Lotti Helström.
Plocka fram ett fall som är dokumenterat där det har handlat om vanligt analsex som folk har mest och det inte varit frågan om redskap som man använt eller rent övervåld.
Gör man fel och använder våld så blir det skador även i vaginalt sex. Även vid ett första tillfälle.
Om det skulle vara farligt med vanligt analsex så skulle aldrig Lotti avsluta med "Men så länge det handlar om frivillig sex mellan vuxna, har jag inga åsikter om formen,"