Han har gått in i trotsåldern med andra ord? Den varar bara i ett år ungefär, så det är fort överstökat!
Tja, en viktig sak är attityden. Jag förväntar mig inte av ett barn i trotsåldern, att han ska lyssna eller vara samarbetsvillig. Hoppas kan man ju alltid, men jag förväntar mig det inte. Lyda är inget jag är ute efter med något barn.
Jag skär ner på antalet regler till ett minimum, och de reglerna är inte förhandlingsbara. Det är sådant som har med t ex säkerhet att göra, men även uppföranderegler som är viktiga för mig. Alla andra saker tänker jag efter noga innan jag säger ja eller nej till.
Vill han ha en glass? Då svarar jag "Hmmm, vänta lite ska jag fundera på saken!" eller "Varför vill du ha en glass just nu?". Det ger mig tid att bestämma mig för om jag tycker det är viktigt att han inte får den där glassen. Förstöra aptiten, tandtroll, en principfråga osv. Om jag efter det svarar Nej, så står det svaret fast. Jag ändrar mig inte, och jag är medveten om att det kan medföra ett tvåtimmars utbrott.
Släpper han kläderna på golvet när han kommer in? Är det så viktigt för mig att han hänger upp sina kläder ordentligt vid 2½ års ålder, att jag tar ett långvarigt gräl varje dag i flera veckor/månader för det? Eller är det en regel jag kan släppa tills vidare?
Jag säger aldrig "Om du gör XXX, så händer XXX!". Varken hot eller mutor! I stället säger jag kanske "När du har gjort XXX så ska vi göra XXX!". Det låter inte som någon större skillnad, men det är en gigantisk skillnad. Tänk dig den här diskussionen:
"När du har ätit lunch, så ska vi gå till lekparken!"
"Jag vill gå till lekparken nuuu!"
"Ja, vi ska gå dit när du ätit lunch!"
Jämför med
"Om du inte äter din lunch, så går vi inte till lekparken!"
"Men jag vill gå till lekparken!"
"Nej, för du har inte ätit lunch!"