• kikkilina

hund dödade vår kanin

en hund tog sig in till vår kanin och bet ihjäl den inatt.den har försökt ta vår kanin 2 gg förut men då har det gått bra men inatt fick den fatt i den.vi funderar vad vi ska kräva i ersättning och om vi ska polisanmäla det som hänt.hunden har dödat fler kaniner i vår by.ägarna skyller på att han smiter men hur länge ska man tolerera det.vår kanin var en renrasig dvärgvädur med stamtavla snart 3 år gammal.vi har 4 barn som nu är otröstliga.

• Svar på tråden hund dödade vår kanin
  • Birgitta2

Hundar som biter andras husdjur skall anmälas! Och det är tydligen inte första gången. Det spelar ingen roll om det är höns, kaniner, katter eller vad det nu är.

• mm m

Tycker att ni ska anmäla speciellt eftersom det inte verkar vara första gången det händer.

Sen beror det lite på var kaninen ute/inne, lös eller i bur och hunden?

• Hallonmumsan

hundar kan råka rymma. men har det hänt upprepade gånger anser jag att ägarna brustit i sitt ansvar.
    Jag hade anmält händelsen, inte för att kaninen hade stamtavla utan för att det faktiskt kom ett annat djur till skada. sen vet jag inte vad som görs åt en sådan anmälan men ägarna kanske börjar ta lite mer ansvar för deras hund

• kikkilina

vi har vår kanin ute i en bur med möjlighet att gå ut om han ville men med många gömslen för att han skulle kunna skydda sig vid behov.

• Birgitta2

Du är skyldig att ha uppsikt över ditt husdjur och hundägaren är skyldig att ha uppsikt över hunden. Vad beträffar hunden så hade han ju inte kunnat ta kaninen om den var inlåst i bur... eller? Kaniner är inte såååå snabba. Vi har lösa kaniner i vårt bostadsområde - de är vilda - därför håller jag min hund i koppel. Men om man släpper ut sin kanin, stamtavla eller ej, så får man kanske räkna med att ett annat djur plockar den. Men har hunden smitit många gånger och dessutom haft ihjäl djur, då hade jag anmält.

• Kali B

Med tanke på att det har hänt upprepade gånger så tycker jag att ni kan anmäla.
    Jag har själv hund och fattar inte riktigt hur hunden lyckas rymma och bita ihjäl andra djur?
    Har dom hunden lös inne på gården och den sticker?

Skittråkigt att kaninen dog. {#lang_emotions_cry}
    Skickar med en kram. {#lang_emotions_nalle}

Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • kikkilina

vi har aldrig haft han lös på gården utan han har en bur med hage om så jag tycker vi har gjort vår plikt med kaninen.hundägarna har hunden i bur men säger att den råkar sticka ibland.det är en jakthund men vi tycker det är deras skyldighet att ah han kopplad.

• Birgitta2
    kikkilina skrev 2010-03-09 12:43:58 följande:
    vi har vår kanin ute i en bur med möjlighet att gå ut om han ville men med många gömslen för att han skulle kunna skydda sig vid behov.
    Ovan citerat kan jag bara tolka att han får gå lös "om han vill". Men det kanske inte var det du menade kikkilina?
  • Love family

Blir så trött på hundägare som inte respekterar koppel tvånget. Jag har hund själv och åker till rastgårdar där dom får vara lösa..
    Beklagar verkligen måste ha varit hemskt...å så dina stackars barn...kram till er.

Svar på tråden hund dödade vår kanin