• Carpe diem1981

Okej att inte skaka hand pga religion?

Undrar nu om det finns fler än jag som anser det helt galet att man vägrar skaka hand pga religiösa skäl?
    Tex vid en anställningsintervju? Låt säga att det är en kvinnlig VD? Hon sträker fram handen för att hälsa (för det gör man ju givetvis) och mannen i fråga säger att han ej tar i hand pga sin religion. Sinnesjukt enligt mig. Vad anser ni?

• Svar på tråden Okej att inte skaka hand pga religion?
  • Hannah76

Du syftar på det som inträffade för ett tag sen?

Jag tycker att man ska ha rätt att vägra en sån sak, varför inte?
    Vad påverkar det dig om någon inte vill skaka hand?

De som inte gör det av fobi - är det lika fel?
    Ska man tvinga folk att äta en viss mat också?

• Carpe diem1981

Nej jag anser det vara ofint. Pga fobi? Ja då får man söka hjälp för den fobin innan man går på intervju anser jag! Det hör till vett och etikett enligt mig. Mat har inte med saken att göra! Jag tror ärligt talat inte att någon chef jag känner hade anställt en person som vägrat skaka hand/alternativt burit heltäckande slöja!

• Hannah76
    Carpe diem1981 skrev 2010-03-09 17:57:59 följande:
    Nej jag anser det vara ofint. Pga fobi? Ja då får man söka hjälp för den fobin innan man går på intervju anser jag! Det hör till vett och etikett enligt mig. Mat har inte med saken att göra! Jag tror ärligt talat inte att någon chef jag känner hade anställt en person som vägrat skaka hand/alternativt burit heltäckande slöja!
    Jag vet massor med chefer som hellre ser till personen än till religionen. Var ligger faran? Är det verkligen en så stor sak?
  • Carpe diem1981
    Hannah76 skrev 2010-03-09 18:01:14 följande:
    Jag vet massor med chefer som hellre ser till personen än till religionen. Var ligger faran? Är det verkligen en så stor sak?
    Nja någon fara vet jag inte om det är förstås. Har jag aldrig påstått. Däremot så anser jag det fult och ofint att inte skaka hand. Vissa saker får man lämna på hemmaplan anser jag. Tex vissa religiösa seder!
  • Triskele
    Carpe diem1981 skrev 2010-03-09 18:04:52 följande:
    Nja någon fara vet jag inte om det är förstås. Har jag aldrig påstått. Däremot så anser jag det fult och ofint att inte skaka hand. Vissa saker får man lämna på hemmaplan anser jag. Tex vissa religiösa seder!
    Av hygienskäl då?
    Är det fult att neka ett handslag i förkylningstider?
  • Hannah76

Men vad har det med arbetet att göra? Är det bara beteenden man ska lämna hemma?

• Carpe diem1981
    Triskele skrev 2010-03-09 18:15:19 följande:
    Av hygienskäl då? Är det fult att neka ett handslag i förkylningstider?
    Nja, är man på en anställningsintervju så anser jag det oviktigt att tänka på förkylningstider ja.
  • Triskele
    Carpe diem1981 skrev 2010-03-09 18:16:24 följande:
    Nja, är man på en anställningsintervju så anser jag det oviktigt att tänka på förkylningstider ja.
    Så det är ok att smitta varenda kotte som söker tjänsten?
    Nej tack. Det ser jag som hemskt otrevligt och hänsynslöst faktiskt.
  • Carpe diem1981
    Hannah76 skrev 2010-03-09 18:15:43 följande:
    Men vad har det med arbetet att göra? Är det bara beteenden man ska lämna hemma?
    Lämna beteenden hemma? Nja ouppfostrade sådana kan man ju tycka. Alltså, vett och etikett är ju enligt mig väldigt viktigt på en anställningsintervju. Hade jag haft en intervju med en person som av religiösa skäl eller andra skäl inte vill hälsa på mig så hade den personen sållats bort direkt kan jag säga.
  • Pormoicheia

Jag förstår inte riktigt vad problemet är.

Att inte skaka hand p.g.a. religiösa skäl är väl inte värre än att ha andra personlighetsdrag.
    Sålänge det inte skadar någon annan är det väl inte då mycket att bry sig om, skulle jag tycka.

Sen kan man ju ta det vidare och ifrågasätta hur man ska kunna arbeta för en kulturell mångfalld även på arbetsplatserna om man ska lämna religionen hemma. Det är ju en sak om det sätter krokben, men jag förstår inte riktigt hur det man skulle göra det genom att inte skaka  i hand.

Apprentice Moraltant *back in action*
Svar på tråden Okej att inte skaka hand pga religion?