• Marcus och Oscars mamma

Blodbröd??

Vad är egentligen blodbröd? Jag har sprungit runt i mataffärer, pratat med familjemedlemmar och alla ser ut som frågetecken när jag säger att jag letar efter blodbröd. Ingen vet vad det är. Inte ens jag. Blev tipsad om det för det skulle vara bra att äta om man har järnbrist. Allt jag/vi känner till är blodpudding och blodkorv. Det är ju samma sak fast olika former (halvmåne och rund korvform). Är blodbröd samma som ovanstående, bara ett annat namn på det?

• Svar på tråden Blodbröd??
  • myskatt

LEK
    Vad jag vet är blodbröd ett form av hårdbröd som är nästan svart. Undrar om inte det är samma sak som paltbröd, min mamma brukade göra paltbröd med fläsk och vitsås *urk*.

Okej, ja jag har sökt en massa på nätet men hittar inget speciellt. Bara matsedel att det serveras med bla med fläsk och vitsås. Vissa äter det tydligen med socker.

Är det något som säljs uppåt landet då eller?

• myskatt

Min mor var från Östersund och jag tror att det är en norrländsk rätt.

• låjsan1

Halloj! Var inne och kikade på nätet och tydligen härstammar det från Norge innan norra delar från Sverige annamade detta. Detta bröd bakas med gris blod..( mådde illa bara av att skriva det)
    Jag kopierade från nätet här nedan.

Blodbrød er kjent fra flere steder i Norge og var dette en av mange måter å oppbevare blod på.

En vanlig brøddeig ble laget av mel (gjerne litt rugmel), blod, salt og gjær. Deigen må heves godt og pensles med vann for stekingen. Bakes ut til brød som stekes ved svak varme. Disse brødene blir lett mørke under stekingen. Brødet avkjøles og deles opp i skiver som tørkes videre ved svak varme. Dette kunne så oppbevares tørt og kjølig på stabburet i tøypose. Når brødet skal brukes må det først bløtes opp i vann eller melk. Kan anvendes til mange forskjellige retter. Kan bla. kokes opp i kjøttkraft og spises med kjøttfett og sukker eller tyttebær.

• Miss Upsey Daisey

Paltbröd o blodbröd är nästan samma sak.. paltbrödet ser ut som hårt tunnbröd som man kokar och blodbrödet är tjockare och brukar även vara svårare att få tag på.
    Kan tyvärr inte säga VAR det finns för har själv bara ätit paltbröd... men tror att Coop Forum brukar kunna ha blodbröd ibland.

Lycka till!

/ Linda

Tack för svaren! Var på coop forum här i malmö och frågade efter det men ingen visste vad det var för nåt. Får väl äta blodkorv istället, det är gott.

• lata kocken Johanna

Coop forum här i göteborg har paltbröd

• anilova

Det brodet har jag atit manga ganger da jag haft jarnbrist! Hette jarnrikebrod tidigare, men kanske heter tunnpaltbrod nu. Mjalloms gor det. Brukar finnas vid tunnbroden i affaren, jag ater det med smor och lagrad ost. Man blir inte dalig i magen av det, som man kan bli med jarntabletter. Uj, nu borjade jag langta efter det....finns inte utomlands, tyvarr.

www.mjalloms.se/

• Smurf83

Här i norrland heter det blodbröd eller paltbröd. Och i Gävle heter det Stampe, tror jag!
    I Örnsköldsvik, heter det tunnpaltsbröd från Mjällom - när man köper i affären!
    Lycka till att hitta det!!

Svar på tråden Blodbröd??