Inlägg från: Hannah76 |Visa alla inlägg
  • Hannah76

Sänk abortgränsen!

Vad vill du komma fram till här?
    Vill du lobba för sänkt abortgräns så borde du väl vända dig till någon som kan förändra saken?

• Hannah76
    Zusannah skrev 2010-03-09 19:06:17 följande:
    Ja de ska födas.
    Vad ska dessa barn ta vägen?
    Då menar du oxå barn som har skador?
    Vart vill du att gränsen ska ligga?
  • Hannah76

Vidrig tanke att en kvinna ska behöva bära ett barn i nio månader som tex saknar hjärna. Det är att orska mer smärta och längre lidande än vad som är behövligt.
    Vi borde kankse ta bort kub, nupp och fv också? Inget jag skulle använda mig av själv, men jag anser att det valet är upp till var och en.

Det finns massor med barn som lider i sverige, som har föräldrar som inte kan/vill/är förmögna att ta hand om dem. Det är lååånga köer för att det finns alldeles för få familjehem. Bara i mitt län väntar närmare 150 barn på att få bli placerade.

De flesta aborter utförs tidigt i graviditeten.

• Hannah76

Hur kan man använda sig av Wikipedia som källa?

Man kan använa alla preventivmedel i världen, men ändå bli gravid.

• Hannah76

Jag vill fortfarande vet vart dessa barn ska ta vägen? Vem ska bekosta det? Det finns inte familjehem så att det räcker idag. Ts du måste väl ha en egen uppfattning om när en gräns bör ligga?

• Hannah76
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:05:25 följande:
    Samma som bekostar aborterna idag, samhället. Likaväl som barn som redan är födda måste tas om hand, om föräldrarna är olämpliga. Om man öppnade upp för möjligheten till abort av barn som av olika skäl aldrig kan växa upp hos sina biologiska föräldrar (vilket faktiskt är på tapeten redan enligt ett yrkande som socialtjänsten i Stockholm har gjort) skulle kanske familjehemmen bli fler. Par som idag vill adoptera men inte har råd, kanske kunde adoptera ett svenskt barn i stället.
    Det är ju långt mer dyrare att ta hand om dessa barn än vad en abort kostar (oftast bara ett läkarbesök och medicin).

Men om det är stor brist nu - hur ska man få fler för att antalet barn ökar lavinartat?

Hur ska man hinna utreda alla par som kommer att behövas till dessa gratis adoptioner?
  • Hannah76

Vilka ska göra dessa undersökningar och efterforskningar för att se när abortgränsen ska vara? Kyrkan?

• Hannah76
    Carpe diem1981 skrev 2010-03-09 21:30:05 följande:
    För att jag anser att det skall finnas undantag/individuella bedömningar från fall till fall! För det är just det människan är: individuell.
    Men hur skulle det fungera? Då skulle det inte finnas nån gräns alls att gå efter utan varje falla skulle bedömmas för sig? Massor med arbeten kommer att skapas..Bedömma om abort får göras, sjukhuspersonal, barnhem osv osv osv.
  • Hannah76
    MysTic PrincesS skrev 2010-03-09 21:38:35 följande:
    Tanken är ju att få både män och kvinnor att tänka innan man handlar. Att bl a ta mer ansvar över skydd från båda sidor. Men sen fattar jag inte riktigt, skulle jag mena att de skulle vara tvingade att föda fram barnet som straff?
    Det är ju så det blir?

Trots försiktighet och användande av skydd så blir rätt många gravida.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!