Inlägg från: Mopsan |Visa alla inlägg
  • Mopsan

Sänk abortgränsen!

Jag instämmer med dig TS jag anser det vara förfärligt att aborter får utföras så sent som det är idag tycker det är rent utav fruktansvärt.

Såg klippen du länkade till föresten vad var det för fel på dem eftersom du ej fick ha kvar dem? Kanske inte bra att skriva svaret här men inboxa gärna.

• Mopsan
    Triskele skrev 2010-03-09 19:28:30 följande:
    Får jag fråga varför? Vad är problemet med dessa sena aborter?
    vad problemet är med dessa sena aborter? Jag finner det motbjudande att skillnaden mellan liv och död idag kan handla om någon fjuttig vecka än mindre dagar. Kvinnans rätt till sin kropp i den utsträckningen anser inte jag överstiga det fostrets rätt till sitt liv. Allteftersom den medicinska utvecklingen går framåt så så borde abortgränsen sänkas. När gränserna sattes var det en omöjlighet att klara ett barn så tidigt som man kan göra idag. vad är ditt problem med att sänka gränsen? 
  • Mopsan
    BlommyNess12 skrev 2010-03-09 20:56:17 följande:
    Jag orkar inte rabbla upp varför jag inte kan använda något preventivmedel förutom ett, i ännu en tråd. Men jag kan bara inte. Tro mig jag har försökt och blivit avrådd från det av mina barnmorskor och läkare på bb/gyn här i trakten. Jag har undersökt alla mina alternativ, och blivit gravid med vartenda ett av de alla p-medel jag har kunnat använda och provat på, nu har jag äntligen hittat ett som hittills inte gjort mig gravid (peppar peppar) så kom inte och säg åt mig att jag ska använda kondom istället för att abortera (vilket är svårt ifall graviditeten redan är ett faktum)
    har kanske inte med den här diskussionen att göra. men hade det vart så eländigt för mig hade jag helt enkelt låtit bli att pippa.
    föresten så är du mamma och man kan få dispens på det där med sterilisering tro mig har redan checkat upp det där själv så det finns hopp.
  • Mopsan
    Triskele skrev 2010-03-09 21:13:11 följande:
    Men det stämmer inte. Skillnaden ligger framförallt hos fostrens förmåga att överleva. Foster utvecklas inte helt lika. Och dom som är allvarligt skadade ska inte behöva lida enligt mig. Då är det bättre att avsluta innan lidande kommer in i bilden. Kvinnors människovärde ska knappast villkoras. Man slutar inte ha okränkbar rätt till den egna kroppen för att man är gravid. Det går inte att rädda foster som föds innan lungmognaden är tillräcklig, det är en fysikalisk omöjlighet. Alltså finns det ingen anledning att ändra på dagens gräns.
    men om kvinnors rätt till sin kropp ska villkoras varför ha en abortgräns överhuvudtaget?
    faktum kvarstår att fostrena är enligt mig alldeles för utvecklade för att det ska kännas etiskt riktigt att rättfärdiga dessa sena aborter.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!