Inlägg från: Carpe diem1981 |Visa alla inlägg
  • Carpe diem1981

Sänk abortgränsen!

Själv kan jag inte förstå hur man kan göra en så sen abort som i vecka 22, om det inte finns väldigt rimliga skäl till det.
    Personligen anser jag att vecka 14 borde vara gränsen för fri abort, med dispans vid svåra fall som tex incest, övergrepp/våldtäkt och/eller där den gravida kvinnan ej vetat om att hon varit gravid/alternativt är väldigt omogen/okapabel att ta hand om ett barn!

• Carpe diem1981
    Triskele skrev 2010-03-09 21:17:16 följande:
    Och gränsen sätter du där för att?
    För att jag anser att det skall finnas undantag/individuella bedömningar från fall till fall! För det är just det människan är: individuell.
  • Carpe diem1981
    Triskele skrev 2010-03-09 21:35:57 följande:
    Så, du vill hellre se fler sena aborter? För det är vad det skulle leda till. Det finns inget medicinskt skäl att sänka gränsen.
    Nej, jag vill inte se fler sena aborter. Hur kan du vara så säker på att det skulle leda till fler sena aborter? Finns det någon statistik på det? Jag anser att man som vuxen individ bör ta ansvar för sin kropp och det liv som finns i den. Det är ju trots allt ett litet liv vi pratar om här....en individ med samma rättigheter som alla andra.....enligt min åsikt då givetvis.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!