Inlägg från: MysTic PrincesS |Visa alla inlägg
  • MysTic PrincesS

Sänk abortgränsen!

Jag är lite nyfiken på några saker och kanske någon har ett vettigt svar.

Jag tål inte diverse p-piller mm argumentet har ökat, jag betvivlar inte alls att det finns dom som inte tål det, men exakt vad är det man inte tål isf?

Och om man nu inte tål det, inte vill ha barn just då av olika anledningar, varför söker man då inte andra vägar för sexuell njutning? Är penetrerande sex så viktigt?

Alla vuxna (borde) ju veta att sex kan och leder till graviditet. Borde man inte visa mer ansvar genom att med alla medel man kan ta till, göra det man kan för att förhindra en oönskad graviditet? Eller är den fria aborten ett enkelt sätt att slippa detta ansvar?

Hur många blir gravida här i Sverige årligen via våldtäkt eller övergrepp av familjemedlem?

Att sänka gränsen för abort skulle göra att var och en är tvingade att ta mer ansvar för sitt sexuella beteende samt kanske göra kvinnan mer uppmärksam på hur hennes kropp funkar. Men även sätta press på bl a sjukvården att ta kvinnor på allvar vid misstanke om en ev graviditet.

Och jag vill poängterar att rätten till senare aborter på grund av missbildningar osv ska finnas kvar.

Och till sist, hur skulle ni se på en ökad gräns för abort?

• MysTic PrincesS
    Doktorn skrev 2010-03-09 21:29:14 följande:
    Du kan väl inte mena att kvinnor (och män) skulle bli mer sexuellt försiktiga om man införde "straffet" att man minsann får behålla de barn man avlar av misstag??  Stackars barn!
    Tanken är ju att få både män och kvinnor att tänka innan man handlar. Att bl a ta mer ansvar över skydd från båda sidor. Men sen fattar jag inte riktigt, skulle jag mena att de skulle vara tvingade att föda fram barnet som straff?
  • MysTic PrincesS
    Triskele skrev 2010-03-09 21:33:10 följande:
    Min sexualmoral? Har inte ens antytt nått om hur jag står i den frågan?

Ökad gräns för när man senast får göra en abort. Eller är gränsen perfekt som den är idag? Det läggs ju inga resurser på att rädda alla barn vid t ex v 23, så vad borde hindra en ökad gräns?

Sen är det mest frågor som jag är nyfiken på och som ibland diskuteras med vänner och familj. Inga pekpinnar osv mot andra, bara intresserad av andras synpunkter.
  • MysTic PrincesS
    BlommyNess12 skrev 2010-03-09 21:41:14 följande:
    Okej jag kan lista p-medel jag inte kan använda: 1. Kondom, jag får slemhinnerubbningar och utslag, svåra svampinfektioner och massa problem med underlivet. Därför är jag också avrådd från att använda pessar. 2. Kan inte sätta in spiral, min bm försökte sätta in en hormonspiral på mig, men det misslyckades eftersom jag fick blodtrycksfall, svimmade och kräktes så jag är starkt avrådd från att försöka sätta in en spiral igen. 3. P-spruta är inte tillåtet för kvinnor under 23 år i mitt landsting. 4. Kombinerade p-piller får jag inte äta p.g.a blodtrycket och stor risk för blodproppar. 5. Jag har blivit gravid med alla sorters mini-piller jag provat. Nu har jag en p-stav och den har funkat än så länge (peppar peppear)

Och detta var ett bra och utförligt svar. Tack

Frågade en bekant som hävdade att hon inte tålde något preventivmedel vad det var hon inte tålde och svaret jag fick var: jag tål inte skiten bara, jag mår dåligt och sex är bättre utan kådis.
  • MysTic PrincesS
    Triskele skrev 2010-03-09 21:52:03 följande:
    Ja, men inte min sexualmoral. Jag klumpade ihop hur andra resonerat vid diskussioner

Barn födda senare, efter v 30 kan ju också drabbas av komplikationer som medför ett liv av lidande, otaliga operationer och funktionshinder också?

(stör mig på att citat-funktionen strular)
  • MysTic PrincesS
    Triskele skrev 2010-03-09 22:05:11 följande:
    Det är väl just det som är det svåra med prematurer, vem har bäst chans till minimalt lidande och bäst chans till att bli frisk? Vem ska och bör avgöra det? Och om det fastställs att fortsatt insats enbart är ett lidande ska barnet få självdö eller ska man kunna ge medicin som tar bort smärta och låter barnet dö? Varje handling skapar nya svåra frågor.

Men nu tror jag det är lite för OT?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!