Sänk abortgränsen!
Jag är lite nyfiken på några saker och kanske någon har ett vettigt svar.
Jag tål inte diverse p-piller mm argumentet har ökat, jag betvivlar inte alls att det finns dom som inte tål det, men exakt vad är det man inte tål isf?
Och om man nu inte tål det, inte vill ha barn just då av olika anledningar, varför söker man då inte andra vägar för sexuell njutning? Är penetrerande sex så viktigt?
Alla vuxna (borde) ju veta att sex kan och leder till graviditet. Borde man inte visa mer ansvar genom att med alla medel man kan ta till, göra det man kan för att förhindra en oönskad graviditet? Eller är den fria aborten ett enkelt sätt att slippa detta ansvar?
Hur många blir gravida här i Sverige årligen via våldtäkt eller övergrepp av familjemedlem?
Att sänka gränsen för abort skulle göra att var och en är tvingade att ta mer ansvar för sitt sexuella beteende samt kanske göra kvinnan mer uppmärksam på hur hennes kropp funkar. Men även sätta press på bl a sjukvården att ta kvinnor på allvar vid misstanke om en ev graviditet.
Och jag vill poängterar att rätten till senare aborter på grund av missbildningar osv ska finnas kvar.
Och till sist, hur skulle ni se på en ökad gräns för abort?