Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Sänk abortgränsen!

Mopsan skrev 2010-03-09 18:56:34 följande:
    Jag instämmer med dig TS jag anser det vara förfärligt att aborter får utföras så sent som det är idag tycker det är rent utav fruktansvärt.
    Får jag fråga varför?
    Vad är problemet med dessa sena aborter?
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-09 19:20:36 följande:
    Och eftersom ny teknik och ännu bättre läkarvård har gjort att barn från v 22 överlever (och vem vet om något år kanske ännu tidigare?) så är det ju inte rimligt att barn i v 22 får aborteras.
    Eftersom foster som är livsdugliga inte aborteras i Sverige, så ser inte jag varför kvinnor ska tvingas gå igenom en full graviditet, föda ett barn som dör snart därefter när det går att avbryta då man upptäcker saken.
    Lungmognaden avgör, så det är inte speciellt troligt att för tidigt födda utan denna överlever utan svåra men, personligen anser jag det grymt att ens försöka i många fall.
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-09 19:38:31 följande:
    Men hur tänker du själv kring detta? Tycker du t.ex det skulle vara ok att även abortera ett barn i v 23? V 24? Senare ändå? Var är din gräns? Berätta gärna varöfr du väljer den gränsen, och hur du resonerar kring det.
    Jag ser inte någon övre gräns om fostret inte är livsdugligt.
    Eller om risk för kvinnans liv föreligger och man måste sätta igång en förlossning.
    Det är ju en risk jag själv måste räkna med, då jag inte kan förutse att allt går bra med min graviditet, även om jag hoppas att det gör det.
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:02:53 följande:
    Jo, ett oönskat barn kan aborteras i vecka 22, om man fått särskild dispens och t.ex har allvarliga psykiska problem.
    Och du litar inte på att socialstyrelsen fattar beslut på rätt grunder?
  • Triskele
    Mopsan skrev 2010-03-09 21:03:54 följande:
    vad problemet är med dessa sena aborter? Jag finner det motbjudande att skillnaden mellan liv och död idag kan handla om någon fjuttig vecka än mindre dagar. Kvinnans rätt till sin kropp i den utsträckningen anser inte jag överstiga det fostrets rätt till sitt liv. Allteftersom den medicinska utvecklingen går framåt så så borde abortgränsen sänkas. När gränserna sattes var det en omöjlighet att klara ett barn så tidigt som man kan göra idag. vad är ditt problem med att sänka gränsen? 
    Men det stämmer inte. Skillnaden ligger framförallt hos fostrens förmåga att överleva.
    Foster utvecklas inte helt lika. Och dom som är allvarligt skadade ska inte behöva lida enligt mig. Då är det bättre att avsluta innan lidande kommer in i bilden.
    Kvinnors människovärde ska knappast villkoras. Man slutar inte ha okränkbar rätt till den egna kroppen för att man är gravid.
    Det går inte att rädda foster som föds innan lungmognaden är tillräcklig, det är en fysikalisk omöjlighet.
    Alltså finns det ingen anledning att ändra på dagens gräns.
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:14:09 följande:
    De fattar beslut på gamla grunder. Idag vet vi mer.
    Nej, dom fattar beslut baserat på den senaste forskningen.
    Det är inte klåpare som sitter där.
  • Triskele
    Carpe diem1981 skrev 2010-03-09 21:15:37 följande:
    Själv kan jag inte förstå hur man kan göra en så sen abort som i vecka 22, om det inte finns väldigt rimliga skäl till det. Personligen anser jag att vecka 14 borde vara gränsen för fri abort, med dispans vid svåra fall som tex incest, övergrepp/våldtäkt och/eller där den gravida kvinnan ej vetat om att hon varit gravid/alternativt är väldigt omogen/okapabel att ta hand om ett barn!
    Och gränsen sätter du där för att?
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:19:52 följande:
    Därför att inget väsentligt har ändrats.
  • Triskele
    Doktorn skrev 2010-03-09 21:18:46 följande:
    Man måste ha en och samma gräns för alla, eller hur?  Att låta abortgräns och "räddagräns" överlappa är etisk oförsvarbart och omöjligt! Att sänka abortgränsen med hänvisning tillatt "barn i v22 går att rädda" innebär givetvis att prematura ban som föds i vecka 22 måste försökas räddas till livet. En oerhörd resursfråga!
    Och vilket liv får dessa? Skador är ju tyvärr alltför vanliga.
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:23:35 följande:
    Är det inte väsentligt att barn kan räddas till livet redan från vecka 22-24 numera, något som ansågs omöjligt för inte så många år sedan?
    Det påverkar inte lagstiftningens utformning.
    Det finns inget behov av att ändra lagstiftningen.
    Men bedömningarna påverkas säkerligen.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!