Sänk abortgränsen!
Är barnet inte svårt skadat så är tex alkohol och/eller drogproblem en anledning för att få göra abort.
*trallar in med lite fakta*
Ett viktigt kunskapsunderlag i denna kontroversiella fråga har nu tagits fram av en stor grupp svenska förlossnings- och barnläkare under ledning av professor Karel Maršál i Lund. De har kartlagt samtliga barn som fötts i Sverige före 27:e graviditetsveckan under tre år mellan 2004 och 2007 och därefter sett hur många som överlevde upp till ett års ålder.
– Det ger fakta som inte går att förneka och har därför stor tyngd, säger Karl Maršál själv.
Under dessa tre år föddes totalt 305318 barn, varav 1011 var extremt för tidigt födda (det innebär cirka tre barn per 1000 nyfödda). 45 procent av dem var dödfödda eller avled före en veckas ålder, alltså nästan vartannat barn men med stora skillnader beroende på fostrets ålder.
Av de 707 barn som föddes levande överlevde 70 procent (497 barn) till ett års ålder också här med tydlig fördelning efter graviditetslängden när de föddes. Av de allra minsta barnen födda i vecka 22 överlevde enbart 9.8 procent. Den siffran steg dock till hela 53 procent för barnen som föddes i vecka 23 och överlevnadsmöjligheterna ökade successivt till 85 procent i vecka 26.
– Denna ökande överlevnad är vår viktigaste upptäckt, säger Karel Maršál och jämför med andra liknande studier tidigare som visat på betydligt lägre siffror som från 0 procent vid vecka 22 till 55 procent vid vecka 24.
Han jämför siffrorna med riskerna vid hjärtinfarkt där 40 procent av männen och 47 procent av kvinnorna som drabbats av hjärtinfarkt avlidit inom ett år.
– Det är framför allt förbättringar i vården som centralisering och intensivvård av små barn dygnet runt som ligger bakom överlevnadsökningen, säger professor Mikael Norman vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.
De inblandade läkarna har dessutom ytterligare ett budskap: det är helt motiverat att satsa på vården av dessa små barn och inte tvärtom. Rapporten visar samtidigt att 40 procent av de dödsfall som inträffat efter ett dygns ålder berodde på att behandlingen avbrutits medvetet för att barnet var svårt skadat.
I Sverige sätts gränsen för sena aborter vid vecka 22 då ett ytterst litet fåtal ingrepp (nio år 2008) görs efter tillstånd av Rättsliga rådet vid Socialstyrelsen.
– Det viktigaste för mig i denna studie är att inget barn som föddes före vecka 22 eller tidigare överlevde, säger professor Marc Bygdeman som sitter med i Rättsliga rådet. Två föddes levande men båda dog inom tio timmar efter förlossningen.
Han menar att detta talar mot uppgifterna att flera så små barn skulle ha överlevt och pekar på att åldersbestämningen främst med ultraljud kan slå fel.
Rättsliga rådet har fått ta del av den nu aktuella stora svenska kartläggningen.
– Vi ser ingen anledning att agera för att förändra bestämmelserna i abortlagen, slår Marc Bygdeman fast.
I studien undersöktes enbart ett års-överlevnaden hos barnen, inte hur de mådde och om de hade skador. Den uppföljningen pågår fortfarande. De nu publicerade siffrorna visar dock att bland de överlevande hade 45 procent inga svårare symtom, men hos dem som drabbats dominerade skador i lungorna och i ögats näthinna samt blödningar i hjärnan.
Till er som inte läser in vad faktan säger I Sverige sätts gränsen för sena aborter vid vecka 22 då ett ytterst litet fåtal ingrepp (nio år 2008) görs efter tillstånd av Rättsliga rådet vid Socialstyrelsen.
Jag kan bara tala för mig själv. Hade jag fått veta i vecka 18-19 att mitt barn inte skulle överleva utanför magen,dö direkt efter förlossningen så hade jag inte kunnat klara av att gå hela graviditeten ut,känna sparka o puffar från ett barn som jag visste skulle dö. Föda barnet med vetenskapen att jag kommer ALDRIG se barnet le eller se h*n växa upp.
Nu kommer väl jag få påhopp här du av vissa personer
Jag kan tala om för er att när min minsta vad 2 månader så satte jag in P-Stav och krävde att ett gravtest gjordes innan. De var negativt MEN om de hade varit positivt så hade jag gjort abort,jag har varken kunnat eller velat men mina två barn jag har nu. Men mitt o pappans förhållande var värre än värst och 4 dagar efter jag satte in den så tog de slut. Jag hade gjort abort för att
Det var kasst mellan mig o pappan och jag hade inte klarat av o vara ensamstående till tre barn,o min minsta hade då varit knappt ett år,och min store knappt 3 år. Och man ska tänka på de barn man redan har,jag hade inte hunnit med o ge mina barn den kärlek,ensamtid och uppmärksamhet som jag vill ge dem och som de behöver. Är jag en mördare om jag hade gjort en abort för mina barns bästa? Jag har satt två barn till världen,och de är de barnen jag ska tänka på,inte en cellklump som KAN bli ett barn.