Inlägg från: Tilda21 |Visa alla inlägg
  • Tilda21

Sänk abortgränsen!

Miiikaela skrev 2010-03-10 12:41:40 följande:
    Haha foster som inte är barn.. Nehe okej!! Så bara för att läkare säger att det är ett foster så är det inget barn?? Jag fick missfall i vecka 8 en gång i tiden och jag ansåg det som mitt barn för det var mitt BARN, inget annat! Foster, embryo, cell eller du får kalla det vad du vill.. Det är ändå ett barn med ett hjärta som slår med fingarar och tår och en helt egen personlighet. En liten bit av två männsikor som helt otroliugt nog utveclas till en egen individ med känslor och tankar. Den lever, förstår du inte det? En levande människa! Någon som hoppas på att bli älskad och omtyckt. Som längtar efter din kärlek och tröst. Någon som är beroende av dig! Vem, ja vem kan vara så kall att ta slut på detta liv? Det är just DET jag inte fattar att man klarar av!
    Ett foster som ligger i magen hoppas inte på att bli älskat eller omtyckt. De längtar inte efter kärlek och tröst. De vet ingenting. De har aldrig upplevt kärlek, de ha aldrig behövts tröstas, de bryr sig inte om att vara älskat eller omtyckt. Inte än. Du kan inte komma med felaktiga påståenden och tro att du för barnets talan. 

Det må vara beroende av dig för att kunna överleva, jovisst fram tills det kan klara sig utanför din kropp. Det är därför foster som har en hyffsad chans att överleva inte aborteras lagligt. Vart hänger du inte med?
  • Tilda21
    Miiikaela skrev 2010-03-10 13:17:28 följande:
    Så du tror istället att barnet vill att du tar död på det?
    Nej.
    Fostret "vill" inte någonting. Det lever pga att du tillåter det att leva.
    En abort handlar till väldigt liten del om barnet eller fostret, det handlar om kvinnan som har tagit beslutet att abortera sitt barn. Sitt helt rättmätiga beslut, till och med vecka 18/22.
  • Tilda21
    Miiikaela skrev 2010-03-10 13:27:37 följande:
    Frågar dig samma fråga då.. Hur kan du veta det?
    Finns det ingen hjärna är det självklart.
    Finns det något som skulle kunna bli en hjärna är det självklart.

I vecka 18, javisst, finns där en hjärna, en ganska outvecklad och ofullständig hjärna. Men jag är yttersttveksam till att de finns tankar om at leva eller dö. Det är något som händer, inte något barnet påverkar eller har en åsikt om.
  • Tilda21
    Miiikaela skrev 2010-03-10 13:46:02 följande:
    Men eftersom hjärnamn fungerar, hjärtat slår, alla organ är på plats och så vidare s är det en människa. Ett litet spädbarn som är någon dag gammal kan inte heller säga eller känna att den vill leva eller dö. Men ger det oss rätt att döda den då?
    Dina argumen är lite skeva.
    Nu säger du att ett nyfött barn inte kan känna om det vill leva eller dö, men att ett foster längtar efter kärlek, tröst och att få leva.
    Det är ingen liten människa innan den kan överleva själv utanför sin mammas kropp. Det är ett foster, en gäst i någon annans kropp. Vi ska inte "döda spädbarn" eftersom de lever för egen maskin och är en människa.
  • Tilda21
    Miiikaela skrev 2010-03-10 13:55:33 följande:
    Nej, det är så ni menar. Jag anser att ett barn eller som du säger att det är "foster" har lika mycke rätt att få leva som ett nyfött barn.
    Nej, jag anser absolut inte att man ska döda barn som lever utanför sin mammas kropp. Det vore en sjuk åsikt att ha.
    Jag anser att ett foster som är helt beroende av sin mamma och inte har några som hellst möjligheter att överleva utanför sin mammas kropp, inte har samma rättigheter som ett spädbarn. Nej, absolut inte.
  • Tilda21
    Fru U skrev 2010-03-10 14:01:55 följande:
    Folk som gör abort är inte människor längre utan idioter!
    Menar du verkligen allvar med det här påståendet? 
Svar på tråden Sänk abortgränsen!