Cocco skrev 2010-03-10 14:01:33 följande:
Alltså de få aborter som sker efter v18 är allra oftast på foster som inte kommer att leva utanför mammans mage. Jag har svårt att se mig själv göra abort öht men ett barn som inte kommer att leva när navelsträngen klipps ser jag faktiskt inte riktigt poängen med att ha i magen tiden ut. Alternativt så görs de sena aborterna för att rädda mammans liv. Iaf så tror jag inte att det är just de här aborterna som är de onödiga eller vad man nu ska säga.
Håller med.
Jag tycker personligen att gränsen är bra som den är. För jag kan inte komma på vilken vecka som vore bättre..
Sen vet jag att inte alltid gravtesterna fungerar.
Har gjort abort i vecka 14 och testerna visade inte positivt innan då Varken de jag köpte eller de hos MVC och VC. Alla mina symtom på graviditet ansåg läkaren var symtom på förlossningsdepression då testerna var negativa.
Jag gjorde abort då jag fött barn nyligen och väntade på att mensen skulle komma så jag kunde få previtivmedel (använde kondom men den var sönder någon gång antagligen eftersom jag blev gravid) och min kropp skulle inte klara en graviditet till. Hade en graviditet med kompliktioner och födde prematur. Min kropp var helt slut och läkarna och barnmorskorna sa rakt ut att min kropp inte skulle klara en graviditet till och barnet skulle om jag hade tur stanna där inne till vecka 25 men har jag otur skulle jag få sent missfall... Jag hade dessutom en infektion i livmodern visade det sig med (när de kollade hur långt gången jag var osv) så då fanns stora risker med en graviditet för både mig och barnet jag väntade..
Så ja jag ansåg att jag inte hade något val än göra abort både för min egen skull och de barn jag redan hade. Såg hellre att jag gjorde abort än fick sent missfall och gick och var orolig och mådde dåligt fram tills dess eller födde prematur igen och förlorade barnet (var på väg att göra det med min yngsta)
Annars har jag alltid sagt att jag ALDRIG skulle göra en abort. Men lärt mig nu att man aldrig skall säga ALDRIG för det kan man inte veta.