Inlägg från: pyjamastrollet |Visa alla inlägg
  • pyjamastrollet

Sänk abortgränsen!

TS: Du vet att den fria aborten bara gäller upp till v.18 va? (hara bara läst ts) För aborter som görs senare krävs specialtillåtelse och det får man bara vid särskilda skäl. Fara för mamman eller för att fostret har någon medicinsk komplikation. Vem hjälper du genom att tala om hur utvecklat fostret är efter vecka 18? 

• pyjamastrollet
    Zusannah skrev 2010-03-09 19:57:26 följande:
    Enligt wikipedia är det ju bara gällande praxis som styr valet av vecka... I Sverige måste Socialstyrelsens tillstånd inhämtas för att aborter efter graviditetsvecka 18 skall få utföras [5][11]. I de fall Socialstyrelsen bedömer att kraven på synnerliga skäl är uppfyllda och beviljar abortansökan så rör det sig om grava missbildningar på fostret (till exempel avsaknad av storhjärna), sjukdom hos kvinnan, som havandeskapsförgiftning med komplikationer som HELLP eller i sällsynta fall svåra sociala förhållanden. Socialstyrelsen får aldrig ge tillstånd till sen abort om fostret kan antas vara livsdugligt och ha någon överlevnadschans, vilket enligt gällande praxis bedöms vara efter vecka 22. Källa: Wkipedia Av detta kan man även se att sena aborter inte bara görs när det är fel på fostret.
    RUL görs mellan v.16-20 (jag gjorde mitt i v.20) då upptäcker man (om man har tur) fel på fostret. Vissa allvarliga fel på fostret går inte att se före v.18. I de fall då kvinnans liv är i fara och sen abort beviljas bedömer man ju att för att rädda kvinnans liv måste graviditeten avbrytas. Varför ska man sätta igång förlossningen och hoppas att man kan rädda mamman när man kan garantera hennes överlevnad på annat sätt? I sådana fall har det beviljats aborter även efter v.22.
    Svåra sociala förhållanden lär ju knappast handla om någon som inte känner för barn heller utan där handlar det nog om personer med t.ex svåra missbruk, tror inte det är bättre att en t.ex heroinist fullföljer graviditeten bara för att fostret tedde sig vara friskt i v.18, kan ju ta skada av det senare...

Vart vill du ha gränsen då? Var tycker du det skulle vara lämpligt?
    Vad ska vi göra med alla dessa mammor som, tvingas föda fram dött sent i graviditeten för att du anser gränsen vara för hög? Eller alla dessa som aldrig får lämna BB med ett barn för att det dog några timmar efter förlossningen?
  • pyjamastrollet
    Miiikaela skrev 2010-03-10 14:02:05 följande:
    Japp koppar spiral ja, men en vanlig spiral nej!
    Hormonspiral fungerar som en vanlig spiral men den förhindrar också att du blir gravid genom att utsöndra gestagen (gulkroppshormon).

Gestagenet gör så att slemhinnan på insidan i livmodern blir tunn, och då kan inte ett ägg fastna där och växa.
    I livmoderhalsen finns ett slem (sekret) som blir tjockt och segt, det gör det svårare för spermierna att tränga in i livmodern.

• pyjamastrollet
    Miiikaela skrev 2010-03-10 14:10:28 följande:
    Jag vet vad jag vet.. Jag har tagit reda på fakta om detta eftersom jag inte vill att det går emot min religösa åsikt. Så jag vet vilka p-medel som jag kan ta utan att det är aborterande. Nu har jag sagt mitt! Och jag orkar inte diskutera mer med er om detta eftersom ni tycker vad ni vill och jag som jag vill. Ville bara säga vad jag tycker eftersom ni säger vad ni tycker. Hoppas ni en vacker dag förstår vad ni sysslar med. Äcklas av denna värld
    Så här fungerar hormonspiralen Hormonspiralen skyddar mot graviditet genom att gestagenet, gulkroppshormonet, påverkar livmodertappens sekret, som blir tjockare. Det gör det svårt för spermierna att tränga igenom. Slemhinnan i livmodern blir också tunnare så att ett befruktat ägg får svårare att fästa och utvecklas. Dessutom påverkar spiralen spermiernas rörlighet inuti livmodern så att befruktning förhindras. Hos en del kvinnor hejdas ägglossningen, men det är inte en effekt man kan räkna med.
  • pyjamastrollet
    MammaIna88 skrev 2010-03-10 14:51:55 följande:
    men nu tror jag TS menade dessa som frivilligt gör en abort utan medicinska orsaker sent i graviditeten.. Finns det medicinska skäl till att en abort bör eller måste ske så är det nog ingen snack om saken.
    Men varför har hon då med dessa veckoexempel? Efter v.18 får man ju bara abort beviljad om det finns särskilda skäl...
Svar på tråden Sänk abortgränsen!