Inlägg från: kittkatt |Visa alla inlägg
  • kittkatt

Sänk abortgränsen!

Jag förstår inte din poäng TS. Vad vill du få fram? Varför startade du en tråd som denna om du sedan ska säga emot dig själv? Du vet väl att folk inte är idioter, vi kan läsa mellan raderna. Du kanske inte ämnade provocera, men snälla påstå inte att du är för fri abort, du framstår bara som en som inte kan stå för sina åsikter.

- Att milstolpar m.m. i fostrets utveckling fastställts motiverar på inget sätt att någon skulle tvingas in i fortsatt graviditet, förlossning och föräldraskap med allt vad det innebär.

- Det du drar upp om att "barnet suger på tummen" och "ser ut som en färdig människa" - jag vill gärna veta hur det är relevant i sammanhanget, annat än att du försöker spela på folks känslor, manipulera folk till att tycka som du?

- Hjärncellers antal och individens personlighetsutveckling/ utveckling av de olika hjärnregionerna och -funktionerna samt deras slutgiltiga kapacitet, är INTE definitivt beroende av varandra. Eller tänk så här "bara för att du har ett piano betyder det inte att du vet hur man spelar på det". Alltså är även detta argument helt tomt på annat än "naaaw"-faktor.

Vad du måste lära dig är att inte alla personer har samma förutsättningar, åsikter, känsloliv etc. Inte alla har den relation till sitt ofödda barn som du hade.

Men att du ens har mage att jämföra hur man på ett håll räddar ett foster medan man på ett annat avslutar dess utveckling... Skäller du ut skamlöst mensande kvinnor också, med argumentet att andra kämpar varje månad för att få se det där plusset?

Med andra ord: Den enda gemensamma faktorn i båda fallen är totalt intetsägande om man kollar på omständigheterna, och om man kan se längre än näsan räcker och besitter förmågan att tänka sig in i andra människors situation (för övrigt inträder denna förmåga vid 11-12-årsåldern - och min källa är inte FL) så fattar man snabbt att vi alla är olika. Jag förstår inte hur du kan ta dig rätten att anklaga någon annan på det sätt du försöker göra - oavsett vad du hävdar i efterhand så HAR du faktiskt skrivit något som jag inte kan tolka på annat sätt än fega omskrivningar för "abort är fel om den inte genomförs enligt min modell". Det enda rätta vore att inse vilket slag i magen detta är för de som kanske motvilligt pga diverse omständigheter *som de inte är skyldiga att redogöra för dig* fattat beslutet att abortera.

Personligen anser jag mig inte vara i stånd att bedöma vad andra människor "borde eller inte borde" göra med sina kroppar, relationer, ekonomi och liv. Vad spelar den uttalade anledningen till en abort för roll, när vi egentligen aldrig kommer få veta vad den aborterande modern egentligen tänker? Ponera att en kvinna anger som skäl att hon vill abortera sitt foster för att det är av fel kön, eller för att hon "bara ångrade sig" - när sanningen är den att hon har blivit våldtagen men inte får berätta det av rädsla för sitt liv. Ni måste FATTA, människor, att ni inte är tankeläsare och de enda skorna ni har gått i är era egna!!! Jag tycker att vi alla borde ställa oss den frågan lite oftare - Vem är jag att tala om för någon annan vad som är bäst för henne?

Jag älskar min systerson, jag älskar min katt och jag kommer älska mitt ännu icke-existerande barn en dag - men jag försöker inte förvärra en redan tung situation för någon som lämnar bort sin katt, eller utför en abort...

• kittkatt

"Om inte abort fanns".....??? Hahaha vad är det för stenålderstänkande..

Om inte abort fanns skulle fler våldtagna eller sexuellt praktiserande, om konsekvenserna ovetande småflickor som inte ens nått puberteten föda barn. Med andra ord: barn skulle få barn, traumatiseras och märkas för livet och antagligen skulle många dö på köpet - till följd av outvecklade kroppar utsatta för denna påfrestning, för att inte tala om skadorna och störningarna de övriga hade fått dras med i resten av livet - och vem hade tagit hand om deras bebisar medan de går i skolan (eller om de dör)? Vem hade försörjt dem? Deras jämngamla, 11, 12, 13-åriga pojkvänner?

Om inte abort fanns skulle allt fler människor ha allt fler oönskade barn på halsen, därmed eventuellt ödelagda planer och drömmar och antagligen vara mycket mer deprimerade, pressade, ha mer kaotiska familjeomständigheter. Är det bättre att vara född till ett kaotiskt, fattigt hem med föräldrar/-er som känner sig snuvad(e) på sin ungdom som inte är alltför förtjusta över att ha fått en?

Om inte abort fanns - hur många flickor och kvinnor tror du årligen hade dött i hemmagjorda abortförsök, i självmord eller mördade av mer eller mindre närstående? Och glöm inte de äldre - plötsligt hade det inte varit så ovanligt att se kvinnor på 50, kanske till och med 60+ vanka runt med enorma magar, farmödrar och mormödrar, som vill vara just det, och inte alls vill vara nyblivna mammor på nytt.

No more bs please

Svar på tråden Sänk abortgränsen!